Z duchem czasu

Wydawać by się mogło, że mleko i śmietana to bardzo tradycyjne kategorie, w których nie ma miejsca na nowości. A jednak…

Przez kilka ostatnich lat w Polsce utrzymywała się wzrostowa tendencja spożycia artykułów mleczarskich. Głównymi czynnikami sprzyjającymi zwiększeniu popytu na mleko i jego przetwory były: wzrost produkcji, ograniczenie eksportu i zwiększenie importu, bezwzględna obniżka cen detalicznych i potanienie produktów mlecznych względem artykułów mięsnych oraz poprawa sytuacji dochodowej ludności.

Według ekspertów w 2017 r. trend wzrostowy jednak wyhamował i spożycie mleka (bez mleka do produkcji masła) kształtowało się na poziomie zbliżonym do tego zanotowanego w 2016 r. A według  danych GUS w 2016 r. konsumpcja mleka wyniosła 222 litry w przeliczeniu na mieszkańca, była o 9 litrów, tj. o 4,2 proc., większa niż  w  roku poprzednim i o 17 litrów, tj. o 8,3 proc., większa w porównaniu z 2014 r. Decydowało o tym zwiększenie zużycia mleka w przemyśle spożywczym, gastronomii oraz w placówkach zbiorowego żywienia, czyli w żłobkach, przedszkolach, szpitalach itp., gdyż konsumpcja w gospodarstwach domowych nie wykazywała istotnych zmian.

W 2017 r. głównymi czynnikami hamującymi wzrost konsumpcji mleka były, według ekspertów Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy (IERiGŻ) m.in. wzmożenie eksportu, stabilizacja importu i ogólny wzrost cen detalicznych  artykułów  mleczarskich. Ich zdaniem w 2018 r. w wyniku spodziewanego zwiększenia krajowej produkcji mleka, wyhamowania wzrostowej tendencji cen artykułów mleczarskich i osłabienia dynamiki eksportu, bilansowe spożycie mleka zwiększy się do 223 litrów na mieszkańca, tj. o ok. 1 proc. w porównaniu z 2017 r.  

Mleko dla każdego
Z badań GUS wynika, że spożycie mleka świeżego w gospodarstwach domowych wzrosło w 2016 r. o 2,6 proc. Nadal jednak najchętniej kupowanym mlekiem jest to o przedłużonej trwałości, czyli UHT. – Długi termin przydatności do spożycia, oczywiście przed otwarciem produktu, to wygoda przy planowaniu i robieniu większych zakupów na zapas – mówi Ewa Gromadzka, kierownik marketingu SM Mlekpol. Zresztą grajewska spółdzielnia jako pierwszy producent w Polsce wprowadziła na rynek mleko UHT pod marką Łaciate. Z nowych trendów Ewa Gromadzka wskazuje na wzrost sprzedaży mleka pełnotłustego. Częściej niż w poprzednich latach kupowane jest mleko UHT Łaciate 3,2 proc. tłuszczu, popularnością cieszy się też Łaciate 3,8 proc. – Jest to produkt przeznaczony dla dzieci. Na podstawie badań konsumenckich wiemy jednak, że Łaciate Junior chętnie spożywane jest przez osoby dorosłe – podkreśla kierownik marketingu SM Mlekpol.

Najczęściej wybieraną pojemnością mleka jest 1  litr, w zależności od producenta w kartonie lub w butelce plastikowej. Mleka zarówno UHT, jak i świeże, dostępne są w trzech pojemnościach: 0,5 l, 1 l, 1,5 l oraz zawartościach tłuszczu od 0 proc. do 3,8 proc. – W mniejszych sklepach nie może zabraknąć mleka pasteryzowanego Łowickiego w butelkach. W sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie często klienci robią zakupy na zapas, większym powodzeniem cieszy się mleko UHT. Najwięcej sprzedajemy mleka Łowickiego o zawartości tłuszczu 3,2 proc. w litrowych kartonach – informuje Joanna Kołodyńska, kierownik działu marketingu w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu.

Ale oferta producentów mleka wychodzi poza standardowy asortyment. – Coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszy się mleko bez laktozy. W ofercie OSM Łowicz obecne od dawna pod marką Milkissima, teraz dołącza do mlek Łowickich, a jego wyróżnikiem jest kolor fioletowy, ogólnie przyjęty na rynku kod kolorystyczny dla produktów bezlaktozowych – mówi Joanna Kołodyńska.

Dla amatorów mleka smakowego Mlekpol ma Łaciate o smakach: czekoladowym, waniliowym, truskawkowym i bananowym. W portfolio firmy są także mleko UHT Zambrowskie, Białe oraz hit sprzedażowy – Milatte – mleko idealne do spieniania, dostępne w dwóch wariantach tłuszczowych – 3,2  i 0 proc. – w litrowych kartonach. – W żadnym sklepie nie powinno zabraknąć także mleka mikrofiltrowanego, pasteryzowanego. Dzięki tej technologii otrzymujemy mleko o składzie, właściwościach i cechach organoleptycznych nieznacznie różniących się od mleka surowego – przekonuje Ewa Gromadzka. W kategorii mleka mikrofiltrowanego Mlekpol od 2014 r. sprzedaje Łaciate Świeże w dwóch wariantach tłuszczowych – 3,2 oraz 2 proc.

Mleko z tej kategorii, w dodatku bez laktozy, oferuje OSM Piątnica. Mleko Wiejskie Bez laktozy, to – według producenta – jedyny na polskim rynku produkt mleczny bez laktozy produkowany metodą mikrofiltracji i pasteryzacji w niskiej temperaturze. Mleko zawiera więcej składników odżywczych i – zapewnia producent – smakuje jak mleko prosto od krowy. OSM Piątnica sprzedaje też Mleko ekologiczne pochodzące z certyfikowanych gospodarstw prowadzących tradycyjną pastwiskową hodowlę krów (mleko zachowuje świeżość przez 5 dni od otwarcia).
 
Do zup i sałatek
Polacy niezmiennie chętnie sięgają po śmietany, które wykorzystują jako podkreślenie smaku niektórych zup, dodatek do ciasta kruchego czy – jak podkreśla Ewa Gromadzka – do przekąsek o kresowym rodowodzie, np. śledzia w śmietanie czy blinów ze śmietaną. W kategorii śmietan Polacy chętnie sięgają m.in po produkty OSM Piątnicy, a zwłaszcza Śmietanę do zupy Piątnica 18 proc. (oferowana w plastikowych kubeczkach) czy śmietany Łowickie (OSM Łowicz).

– W 2017 r. odświeżyliśmy szatę graficzną na opakowaniach kartonowych i teraz nasze śmietanki wyróżniają się na półce nowoczesnym designem i kolorami łowickiego pasiaka. Na uwagę zasługuje zwłaszcza śmietana ukwaszana o zawartości tłuszczu 15 proc. Nie ma swojego odpowiednika na rynku, jest świetna do zagęszczania sosów i zup, można wlewać ją bezpośrednio do gotujących się potraw. Niezmiennie najlepiej sprzedaje się śmietana Łowicka 36 proc. w opakowaniach 500 g – mówi Joanna Kołodyńska.

Jak podaje Ewa Gromadzka, liderem kategorii śmietan i śmietanek w Polsce jest Mlekpol z marką Łaciata. – Ich udział w rynku rośnie. W tej chwili utrzymuje się na poziomie ok. 60 proc. – mówi Gromadzka. Wszystkie śmietanki pod marką Łaciata  nalewane są do kartoników z zakrętką o pojemności od 250 ml do 1 l. SM Mlekpol sprzedaje też śmietany pod marką Mazurski Smak. 

Producenci dbają, aby konsument miał do wyboru śmietany i śmietanki o różnej zawartości tłuszczu – od 12 do 36 proc., ale najchętniej kupowane są śmietany
18-proc. i 30-proc. Mimo to mleczarnie idą z duchem czasu i nie rezygnują z nowości, np. OSM Piątnica stworzyła śmietanę jogurtową 10 proc., do sałatek 22 proc. oraz śmietanę o zawartości tłuszczu... 42 proc. Jak podaje producent, Słodka Śmietanka Piątnica 42 proc. to jedyna na rynku śmietanka o tak wysokiej zawartości tłuszczu, jednocześnie zawierająca w składzie wyłącznie śmietankę pasteryzowaną. Przeznaczona jest do ubijania oraz wyrobu domowego masła.

Zdjęcie: Shutterstock.com

__________________________________________________________________________________________________________________________

CORAZ LEPIEJ RADZI SOBIE MLEKO ŚWIEŻE
Arkadiusz Kalejta, CMR

Mleko jest jednym z podstawowych produktów spożywczych i tym samym znajduje się w gronie najważniejszych kategorii sprzedażowych w sklepach małoformatowych, czyli tych do 300 mkw. Dane CMR wykazują, że mleko możemy znaleźć w ok. 90 proc. tego rodzaju sklepów, które w każdym miesiącu sprzedaży oferują średnio 9 wariantów mleka. W okresie od stycznia do listopada 2017 r. mleko odnotowało 4,7-proc. wzrost wartości sprzedaży w sklepach małego formatu w porównaniu z analogicznym okresrm roku poprzedniego. Jest to znaczący, ale wciąż mniejszy niż liczony dla wszystkich transakcji wzrost, który wyniósł 6,7 proc.
Największymi producentami mleka niezmiennie pozostają: SM Mlekpol oraz SM Mlekovita, ich udziały wartościowe wyniosły odpowiednio 40,8 proc. oraz 27,9 proc. W supermarketach udziały dwóch głównych producentów są mniejsze, klienci chętnie sięgają bowiem tam marki własne. Wśród produktów Mlekpolu prym wiedzie Mleko Łaciate UHT w kartonowych opakowaniach o pojemności 1000 ml, natomiast sztandarowym produktem SM Mlekovita jest Mleko Polskie Świeże w jednolitrowych plastikowych butelkach. Coraz lepiej radzi też sobie Świeże Mleko Łaciate, które odpowiada za połowę wzrostu sprzedaży całej kategorii mleka w sklepach.

____________________________________________________________________________________________________________________________

30 zł - tyle w 2016 r. wyniosły przeciętne miesięczne wydatki na artykuły mleczarskie w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwach domowych ogółem według GUS

90 proc. - tyle sklepów do 300 mkw. uwzględnia w asortymencie mleko

1 litr - to jest najczęściej wybierana pojemność mleka

Ilona Mrozowska 2739 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }