Organic Farma Zdrowia liczy na zyski

W czwartym kwartale 2017 r. sieć ekologicznych marketów miała dwukrotnie wyższą skonsolidowaną stratę netto niż rok wcześniej.

Na zdjęciu: Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia

Strata wyniosła 3,4 mln zł. Na poziomie operacyjnym strata Grupy wyniosła 1,98 mln zł i była o połowę wyższa niż przed rokiem.

2017 r. zakończył się dla spółki Organic Farma Zdrowia jednostkową sprzedażą w kwocie 56,1 mln zł i wzrostem 3 proc. do roku poprzedniego. W samym IV kwartale sprzedaż wyniosła 15,2 mln zł co stanowi wzrost na poziomie 2 proc.

Skonsolidowana sprzedaż Grupy Kapitałowej Organic Farma Zdrowia wzrosła w 2017 r. o 2,4 proc. w stosunku do 2016 roku, osiągając kwotę 93,3 mln zł. W samym IV kwartale była wyższa niż w tym samym okresie 2016 roku o 0,8 proc. i wyniosła 24,4 mln zł.

- Zarówno sprzedaż kwartalna, jak i roczna osiągnęła nowe rekordowe poziomy - komentuje spółka w raporcie kwartalnym.

Za przełomowe wydarzenie w tym okresie Organic Farma Zdrowia uważa uruchomienie przez siebie największego w Polsce marketu oferującego produkty ekologiczne. Otwarcie miało miejsce 8 listopada 2017 r. w centrum Warszawy w budynku biurowym Q22 przy al. Jana Pawła II nr 22, róg ulicy Grzybowskiej. Market o powierzchni 470 mkw. połączony jest z z pierwszym w Polsce ekologicznym bistro. Oferuje kilka tysięcy produktów ekologicznych.

- Obiekt handlowy tej wielkości spowodował wzrost przychodów i kosztów operacyjnych spółki w czwartym kwartale, w tym istotnie zwiększone koszty marketingowe, związane z promocją nowego marketu Q22 - tłumaczy spółka.

Koszty IV kwartału były też obciążone wielomiesięcznymi szkoleniami pracowników Organic Farma Zdrowia. Ponadto zamknięte zostały dwa nierentowne sklepy w aglomeracji warszawskiej. Wyniki spółki zostały też obciążone kwotą 2,61 mln złotych, która jest efektem zdarzeń jednorazowych, jakimi były rezerwy utworzone w kwocie 1,04 mln zł na koszt likwidacji w 2018 roku kolejnych trzech nierentownych sklepów, oraz rezerwą w kwocie 1,57 mln zł na należność wynikającą z umowy pożyczki udzielonej jednemu z kontrahentów w związku z informacją o otwarciu przez niego przyśpieszonego postępowania układowego.

Rok 2017 był dla spółki rokiem inwestycji, nie tylko we wspomniany market, ale także w rewitalizację 12 sklepów, w rozwój i unowocześnienie systemów informatycznych, a także optymalizację procesów, kosztów i posiadanych sklepów.

- Spółka nie podniosła jeszcze dostatecznie sprzedaży i kwoty marży, by pokryć zwiększone koszty i znacząco poprawić wynik ze sprzedaży. Działania optymalizacyjne, inwestycyjne i prosprzedażowe planowane wspólnie z nowym, strategicznym inwestorem - włoską spółką EcorNaturaSi Spa - także na 2018 r. powinny przynieść powrót do wzrostów sprzedaży w kolejnych kwartałach i odwrócenie ujemnej rentowności - konkluduje zarząd w raporcie.

Sieć Organic Farma Zdrowia składa się z 37 delikatesów stacjonarnych i on-line.

Delikatesy stacjonarne działają w Warszawie, Gdyni, Gdańsku, Rumi, Katowicach, Gliwicach, Krakowie, Łodzi, Płocku, Poznaniu, Wrocławiu, Piasecznie, Konstancinie, Bydgoszczy i Tarnowskich Górach, a delikatesy on-line na terenie całego kraju. Oferują kilka tysięcy artykułów pochodzących od ponad 100 rodzinnych gospodarstw ekologicznych, ale również od producentów reprezentujących najlepsze krajowe i europejskie marki. Większość z nich to certyfikowana żywność ekologiczna, a pozostałe to produkty naturalne, regionalne, bezglutenowe, bezcukrowe oraz bez laktozy.

Magdalena Weiss 1471 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }