Styczeń nie zachwycił

To jeden z gorszych miesięcy w sklepach małoformatowych, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży.

W porównaniu z grudniem, kiedy klienci zwiększają swoje wydatki w związku z przygotowaniami do świąt i sylwestrowej zabawy, w styczniu notuje się spadek sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, słodycze czy alkohole.

Tak też było w tym roku - w styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki czyste o 20 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na wino stołowe i czekolady spadły w tym czasie o ok. 30 proc., a wartość sprzedaży różnego rodzaju dodatków do ciast obniżyła się o ponad 70 proc.

- Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2018 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrosła o 3,7 proc., mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o niecały 1 proc. W porównaniu do grudnia 2017 r., kiedy sprzedaż była wyższa niż w innych miesiącach ze względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły o 12 proc., natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2 proc. – podała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

W wyniku wzrostu cen żywności większość wartości sprzedaży wielu kategorii w styczniu 2018 r. była jednak wyższa niż rok wcześniej. W przypadku niektórych grup produktów, jak np. alkohole i napoje, wzrost wartości sprzedaży wynikał nie tylko z podwyżek cen, ale też z rosnącej liczby transakcji. Jak pokazują dane CMR, liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o około 5 proc., a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 4 proc. Duże wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży odnotowano dla wódek, szczególnie smakowych (w styczniu 2018 r. wartość ich sprzedaży była o 8 proc. wyższa niż przed rokiem, a liczba paragonów zwiększyła się o 14 proc.), lepiej niż przed rokiem radziło sobie także piwo.

Dość wysokie jak na styczeń temperatury przyczyniły się do lepszej niż przed rokiem sprzedaży napojów – w ujęciu rdr liczba paragonów, na których pojawiały się wody wzrosła o niemal 9 proc., a liczba transakcji zakupu napojów gazowanych zwiększyła się o niemal 10 proc. Dużo częściej niż w styczniu 2017 r. do koszyków trafiały także napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji oraz wartości sprzedaży o ponad 20 proc.) oraz izotoniczne.

W pierwszym miesiącu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych więcej wydawali i częściej niż przed rokiem sięgali m.in. po różnego rodzaju dania gotowe oraz słone przekąski. Przy czym warto zaznaczyć, że coraz więcej osób szuka w pobliskich sklepach zdrowszych zamienników w tradycyjnych chipsów czy słodkości, o czym mogą świadczyć wyraźne wzrosty sprzedaży takich kategorii jak chipsy i batony owocowe czy bakalie.

W styczniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. r. wyniosła 14,07 zł, o 3 proc. więcej niż w styczniu 2017 r., a jednocześnie o około 100 proc. mniej niż w grudniu 2017 r.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }