Skanowanie tęczówki oka: to nie film, ale przyszłość

Płatności zbliżeniowe otworzyły Polaków na jeszcze bardzie innowacyjne metody płacenia, jak skanowanie odcisku palca czy tęczówki oka.

Polscy konsumenci są otwarci na nowoczesne płatności cyfrowe, w tym biometrię - pokazują wyniki raportu Digital Payments Study 2017 przygotowanego na zlecenie Visa.

Według badania już 86 proc. klientów dokonało płatności zbliżeniowej (wzrost o 5 p.p. w ciągu 12 miesięcy). Niemal 90 proc. z tej grupy sądzi z kolei, że w ciągu trzech lat zapłaci smartfonem, a co więcej, ogromna większość czułaby się bezpiecznie, gdyby do autoryzacji takiej transakcji wykorzystano rozwiązania biometryczne.

Wraz z rosnącą popularnością innowacyjnych rozwiązań płatniczych, rozwijają się również metody tzw. autentykacji, czyli najbardziej innowacyjnych form płatności. Jedną z nich jest biometria, która wedle badań budzi zaufanie konsumentów. 83 proc. z nich uważa, że jest ona bezpieczną formą uwierzytelnienia (wzrost o 23 p.p. w stosunku do ubiegłorocznej edycji raportu). Wśród konsumentów, którzy płacą zbliżeniowo, odsetek ten jest nieco wyższy i wynosi 85 proc. Skanowanie odcisku palca oraz tęczówki oka zostały wskazane przez Polaków jako te metody autentykacji biometrycznej, z których skorzystaliby najchętniej podczas robienia zakupów.

Skanowanie odcisku palca jest również postrzegane jako najbezpieczniejsze rozwiązanie – za takie uważa je 74 proc. badanych. Aż 41 proc. pytanych Polaków deklaruje, że skorzystałoby z rozwiązań biometrycznych podczas zbliżeniowego płacenia w sklepie za towary lub usługi.

- Z wyników naszego badania płynie jasny wniosek: płatności zbliżeniowe otworzyły Polaków na nowe, innowacyjne metody płacenia. Kolejnym etapem będzie upowszechnienie się płatności mobilnych, które już teraz bardzo dynamicznie zyskują uznanie konsumentów – uważa Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce. - W Visa nieustannie pracujemy nad tym, aby nowoczesne płatności cyfrowe mogły zawsze i w dowolnym miejscu być dla ich użytkowników szybkie, wygodne i bezpieczne – dodaje.

Wskazuje, że nad tworzeniem innowacyjnych rozwiązań dla całego polskiego rynku płatniczego pracuje warszawski Inkubator Innowacji Visa, który powstał we współpracy z bankami oraz agentami rozliczeniowymi. Eksperci Inkubatora pracują obecnie m.in. nad rozwiązaniami wspierającymi wprowadzanie terminali przez małych i średnich przedsiębiorców oraz tworzeniem wartości dodanej dla koncepcji e-paragonu. Wśród głównych obszarów działalności Inkubatora znajdzie się również autentykacja, w tym biometria.

- Mamy nadzieję, że z rynkowych rozwiązań wypracowanych przez sieć centrów i studiów innowacji Visa, włącznie z naszym warszawskim Inkubatorem, skorzysta cała polska gospodarka – mówi Maciej Maciejewski, dyrektor Inkubatora Innowacji Visa.

Jego zdaniem otwartość i gotowość konsumentów do adaptowania nowych cyfrowych metod płatności stwarza ogromną szansę ku temu, aby Polska wzmocniła swoją pozycję jednego z liderów innowacji płatniczych w Europie.

Badanie Digital Payments Study zostało zrealizowane na zlecenie Visa przez agencję Populus w okresie czerwiec-lipiec 2017 r. w 22 europejskich krajach: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Liczebność próby: 42 308 konsumentów, średnio ok. 2 tys. na kraj.

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 2356 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }