Walentynki w Europie: kolacja, podróż, kwiaty

Popularność walentynkowych zakupów online rośnie - w ciągu 3 lat liczba transakcji zwiększyła się aż o 211 proc. Mimo to wciąż zdecydowaną większość upominków (86 proc.) wybierana jest osobiście, podczas wizyty w sklepie.

W związku ze zbliżającym się Dniem Zakochanych Mastercard już po raz trzeci opublikował wskaźnik „Mastercard Love Index” – zestawienie trendów zakupowych związane z wydatkami na walentynki.

Obliczany on jest na podstawie transakcji realizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i prepaid w dniach od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat.

Wskaźnik ten potwierdza, że Europejczycy coraz chętniej wydają pieniądze na wspólne spędzanie czasu z ukochaną osobą, zamiast na dobra materialne.

Najpopularniejszym pomysłem na walentynkowy prezent pozostaje kolacja w restauracji – tam dokonuje się najwięcej, bo aż 65 proc. wszystkich transakcji. Ich łączna wartość stanowi 29 proc. walentynkowych wydatków.

Najwięcej pieniędzy konsumenci zostawiają jednak w hotelach – w 2017 r. niemal jedna trzecia (32 proc.) wartości wszystkich płatności na Dzień Zakochanych była związana z zakwaterowaniem. Jeśli weźmie się pod uwagę liczbę walentynkowych transakcji na nocleg w hotelu, to obejmują one 11 proc. wszystkich transakcji dokonywanych w tym okresie.

Podróż z ukochaną osobą (samolotem bądź pociągiem) także cieszy się popularnością, na co wskazuje liczba dokonywanych w tym celu transakcji w 2017 r., która wzrosła o 38 proc. Wartość wydatków związanych z podróżami stanowiła z kolei 31 proc. wszystkich wydatków z okazji Dnia Zakochanych.

Z badania wynika, że transakcje zbliżeniowe zyskują zwolenników. Od 2015 r. wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji walentynek wzrosła w Europie aż o 766 proc. Również popularność zakupów przez internet nadal znacząco wzrasta — od walentynek w 2015 r. do tych w 2017 r. liczba transakcji w handlu elektronicznym wzrosła aż o 211 proc.

Jednak chociaż wolumen prezentów kupowanych w e-commerce wzrósł do poziomu 10 proc., to jednak wciąż zdecydowaną większość upominków (86 proc.) wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie.

Europejczycy nadal lubią kupować na walentynki kwiaty. W porównaniu z 2015 r. liczba transakcji za bukiety wzrosła niemal o połowę (48 proc.), a ich wartość o 29 proc. Więcej konsumenci kupują również biżuterii (wzrost o 15 proc.), chociaż wydają na nią mniej (o 5 proc.) niż w 2015 r.

Dane Mastercard pokazują też, że europejscy konsumenci kupują prezenty walentynkowe na ostatnią chwilę – największą część (30 proc.) zakupów robimy 14 lutego (13,3 mln transakcji w Europie na przestrzeni ostatnich 3 lat). Z drugiej strony, nieco ponad jedna czwarta (27 proc.) wszystkich zakupów (pomiędzy 11
a 14 lutego) jest jednak dokonywana 11 lutego, a więc z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Inne ciekawe wnioski z zestawienia „Mastercard Love Index”:

  • Irlandczycy chętnie podróżują: W ciągu ostatnich 3 lat największy wzrost wartości zakupów walentynkowych zanotowano w Irlandii (o 83 proc.). Pieniądze te Irlandczycy chętnie przeznaczają na wyjazdy. 80 proc. wartości ich walentynkowych zakupów stanowią wydatki na bilety samolotowe i pociągowe (najwięcej w Europie).

  • Belgowie spędzają Walentynki w restauracjach, Hiszpanie – w hotelach: Najwięcej pieniędzy w restauracjach zostawiają Belgowie (62 proc. wartości ich wszystkich walentynkowych wydatków). Na nocleg w hotelu najwięcej wydają Hiszpanie (47 proc. wartości ich wszystkich wydatków).

  • Szwajcarzy kupują online: najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 754 proc. w porównaniu do 2015 r., zanotowano właśnie w Szwajcarii.

  • Słowacy najbardziej spontaniczni: Najwięcej transakcji na ostatnią chwilę, w dniu Walentynek, dokonują Słowacy (38 proc. wszystkich transakcji), zaś z wyprzedzeniem (11 lutego) najwięcej transakcji realizują Belgowie (30 proc.).

Badanie analizuje zagregowane dane dotyczące transakcji dokonanych kartami kredytowymi, debetowymi oraz pre-paid w wybranych kategoriach produktów i usług. Badanie prowadzone jest co roku w ponad 200 krajach, w dniach 11-14 lutego. Tegoroczna edycja analizuje dane z trzech ostatnich lat (2015-2017). Wszystkie dane dotyczą wydatków w Europie.

Katarzyna Pierzchała 1701 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }