Gdańsk porządkuje reklamy i szyldy na sklepach

Dziś, 12 lutego, w Radzie Miasta Gdańska zostanie złożona uchwała krajobrazowa porządkująca nośniki reklamy zewnętrznej.

Dzięki niej w mieście m.in. nie będzie można zasłaniać witryn sklepowych folią ani wystawiać w wielu miejscach tzw. potykaczy.

Jak podają lokalne media, prace nad Uchwałą krajobrazową trwały dwa lata. Główne jej założenia  przedstawiono w piątek 9 lutego na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Według twórców nowego prawa, ma ono przede wszystkim poprawić estetykę przestrzeni publicznej, do czego zobowiązała samorządy tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r. - To jest ustawa dość nowa, wokół której orzecznictwo dopiero się kształtuje. Dzisiaj już wiemy, że zdarzają się w Polsce sytuacje, w których pewne zapisy uchwał krajobrazowych podejmowanych przez samorządy są np. podważane przez sądy i wojewodów. W pracach nad tym projektem bardzo istotne było dla nas, aby te wszystkie przypadki przeanalizować i zaproponować rozwiązania, które nie będą przez nikogo kwestionowane - powiedział zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak, cytowany przez wirtualnemedia.pl.

Przedstawiciel Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wyjaśnił, że w proponowanej uchwale typy i gabaryty nośników reklamy są dostosowane do charakteru różnych części miasta, dlatego podzielono go na osiem stref. Najbardziej restrykcyjne będą dotyczyć obszarów wpisanych do rejestru zabytków. I tak na przykład w strefie S0, czyli na terenach o randze międzynarodowej (Główne Miasto, Pole Bitwy Westerplatte, Twierdza Wisłoujście czy Stocznia Cesarska) dopuszczalne będą jedynie reklamy wolnostojące na niepodświetlonych słupach, potykacze w ogródkach gastronomicznych czy elementy reklamowe na meblach będących wyposażeniem ogródka gastronomicznego. Możliwe będą też szyldy i murale w postaci znaków bez tła. Najmniejszy rygor dotyczy obszaru SP, czyli strefy przemysłowej, gdzie znajdują się sklepy wielkopowierzchniowe. W tych miejscach oprócz słupów ogłoszeniowych i billboardów dopuszczone będą też totemy, pylony i citylighty.

Generalnie nowe regulacje wprowadzają jednolite rozwiązania dla szyldów, a ekrany świetlne będą się pojawiać tylko na obiektach sportowych. Zakazują też umieszczania bannerów na płotach oraz potykacze wystawiane przed sklepami i restauracjami, które zwężają chodniki (w wielu strefach). Co więcej, jeśli nowe prawo wejdzie w życie nie będzie można wyklejać witryn sklepowych folią. Uregulowano również kwestię reklam wielkoformatowych, z których chętnie korzystają m.in. sieci handlowe. Teraz w Gdańsku będą mogły być instalowane w odległości 50 metrów od skrzyżowań.

Rozpoczęcie prac nad projektem uchwały krajobrazowej poprzedziły konsultacje i badania ankietowe, w których wzięło udział 5,5 tys. osób. Podczas wyłożenia projektu uchwały wniesiono prawie pół tysiąca uwag, z czego 200 zostało uwzględnionych. Najwięcej zastrzeżeń miała branża reklamowa, która już zapowiada zaskarżenie uchwały u wojewody pomorskiego.
Jak zapewniają władze miasta, jeszcze w lutym tego roku uchwałą krajobrazową Gdańska zajmą się miejscy radni. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową właściciele nośników reklamowych będą mieć 24 miesiące na dostosowanie się do nowych regulacji. Za ich nieprzestrzeganie grożą wysokie kary. Uchwała przewiduje grzywnę w wysokości 40-krotności od stawki podstawowej za mkw. ekspozycji reklamy.

Łódź, które jako pierwsze i jedyne miasto G8 ponad rok temu uchwaliło kodeks reklamowy. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że dokument ten jest niezgodny z prawem i obecnie czekamy na wyznaczenie terminu rozprawy przed NSA. Podobnie jest w Opolu.

O tym, jak przebiega wprowadzanie ustawy krajobrazowej w życie w innych miastach jest tutaj: https://handelextra.pl/artykuly/207203,ustawa-krajobrazowa-jest-fikcja

Katarzyna Pierzchała 2309 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }