Grupa Żywiec z mniejszymi przychodami

Brak dużych wydarzeń sportowych i sprzedaż jednej ze spółek wpłynęły na niższą sprzedaż wicelidera polskiego rynku piwa.

Na zdjęciu: Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec

Grupa Żywiec miała w 2017 r. 2,2 mld zł przychodów ze sprzedaży, o 6,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Producent wolumenowo sprzedał 11,2 mln hektolitrów piwa co oznacza spadek o 3,9 proc. (w 2016 r. było to 11,7 mln hl).

Wynik ten wiązał się zarówno z mniejszą sprzedażą piwa ze względu na chłodne lato i brak wydarzeń sportowych w ogóle  (kategoria zanotowała ok. 3-proc. spadek) oraz porównaniem z 2016 r., gdy rozgrywano Euro 2016. Firma ograniczyła ponadto działania promocyjne w najmniej dochodowych kanałach.

- Względny spadek przychodów netto ze sprzedaży związany jest także ze sprzedażą spółki dystrybucyjnej Distribev Sp. z o.o. w lutym 2016 r. Zdarzenie to nie miało znaczącego wpływu na zysk z działalności operacyjnej - podkreśla zarząd Grupy w sprawozdaniu.

Mimo spadku skonsolidowany zysk operacyjny zwiększył się o 1,8 proc. do 333,9 mln zł, natomiast na czysto Grupa Żywiec zarobiła o 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej - 258,55 mln zł.

W 2017 r. Grupa Kapitałowa Żywiec wzmocniła marki, wprowadziła innowacje zarówno w ofercie produktowej, jak i procesach biznesowych oraz zrealizowała skoncentrowany na wartości program komercyjny, utrzymując dyscyplinę kosztową - podkreśla producent w komunikacie. W rezultacie spółka utrzymała przychody z portfolio premium, zwiększyła przychody z każdego hektolitra piwa (+1,3 pp) oraz marżę brutto (+1,6 pp) w porównaniu do roku 2016.

- W 2017 r. z powodzeniem wdrożyliśmy strategię budowania wartości i wzmocniliśmy pozycję lidera w najszybciej rosnących na rynku segmentach, takich jak piwne specjalności, radlery oraz piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe. Konsumenci chętniej sięgali po produkty premium i kupowali nasze piwa w kanałach, gdzie sprzedaż jest bardziej dochodowa - mówi Guillaume Duverdier, prezes zarządu Grupy Żywiec. - W efekcie zwiększyliśmy przychody z każdego hektolitra piwa, podobnie jak marżę i zysk z działalności operacyjnej, pomimo negatywnego wpływu złej pogody w sezonie i związanego z tym spadku sprzedaży oraz przychodów - dodaje.

W 2017 r. Grupa Żywiec zainwestowała w dalszy rozwój portfolio premium, wprowadzając na rynek Żywiec Amerykańskie Pszeniczne, nowy wariant marki Dziki Sad oraz Desperados Nocturno w nowej odsłonie. Według danych firmy, jest ona w tym segmencie liderem i umocniła swoją pozycję, osiągając 43 proc. udziału w rynku.

Grupa Żywiec jest numerem 1 w kluczowych segmentach piwnych innowacji: udział w firmy w segmencie specjalności wynosi 27 proc., w segmencie piw smakowych 42 proc. Firma nadal rozwija ofertę produktów niskoalkoholowych i bezalkoholowych osiągając ponad 40 proc. udziału dzięki dobrym wynikom sprzedaży nowego wariantu Heineken 3, piwa Żywiec Bezalkoholowe i kontynuacji sukcesów marki Warka Radler. Zaś po wprowadzeniu na rynek wariantu Warka Radler malina z cytryną, Grupa Żywiec pozostaje silnym liderem segmentu z 57 proc. udziału w rynku - poinformował producent, powołując się na dane Nielsena*.

*Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami – metoda paragonowa; jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty – metoda paragonowa, duże sklepy spożywcze, średnie sklepy spożywcze i małe sklepy spożywcze, sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe, sprzedaż wartościowa w tys. zł, sprzedaż ilościowa w tys. hl, okresy: styczeń-grudzień 2016, styczeń-grudzień 2017.

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }