Z procentem i na słodko

Dzień Zakochanych jest jedną z kilku specjalnych okazji na początku roku sprzyjających wzrostowi sprzedaży alkoholi i okazjonalnych słodyczy czekoladowych.

Dziś, czyli dzień przed walentynkami, kończy się karnawał. - A tradycyjnie już w okresie świąteczno-karnawałowym wina, tak jak i inne kategorie alkoholi, notują wyraźne wzrosty sprzedaży – przypomina Mateusz Marciniak, specjalista ds. PR w CEDC. 

Podczas karnawałowych zabaw nie może zabraknąć mocnych alkoholi, w tym wódki. – Warto pamiętać, że obecni konsumenci to zakupowi patrioci, 7 na 10 zdecydowanie sięga po produkty rodzimych producentów – podkreśla Wojciech Surowiecki, dyrektor zakładu BZK Alco. Dlatego oferta alkoholi mocnych w sklepach powinna być starannie skomponowana, aby zyski były jak największe. – Na sklepowych półkach nie powinno zatem zabraknąć nowości rynkowej, jaką jest wódka czysta Kazimierz Wielki. Trunek ten zapewni sprzedażowy sukces m.in. dzięki eleganckiej butelce i najwyższej jakości samego produktu – mówi Wojciech Surowiecki. – Na etykiecie widoczny jest miecz przypominający Szczerbiec, koronacyjny oręż królów Polski – dodaje. Zaznacza, że wódka produkowana jest z użyciem unikatowej w Europie technologii umożliwiającej otrzymanie krystalicznie czystego i łagodnego alkoholu, dzięki czemu jest tak czysta, że nie trzeba jej nawet popijać.

Walentynki mogą być jednak dodatkowym bodźcem do zakupu okolicznościowego alkoholu, szczególnie wina. – W okolicach 14 lutego jego sprzedaż wyraźnie wzrasta. Klienci sięgają po powszechnie wybierane i lubiane wina półsłodkie, ale nie brakuje również miłośników win wytrawnych – zauważa Patrycja Sikorska, menedżer PR i marketingu strategicznego w firmie TiM. Wskazuje na takie marki z portfolio firmy, jak Portada, Cono Sur czy Le Grand Noir. Nie bez znaczenia dla wyboru przez konsumentów są produkty z okazjonalnymi zawieszkami. W tym roku TiM przygotował kolekcję win z bilecikiem z napisem „Z najlepszymi życzeniami...”. – Walentynkowe zawieszki ozdobią wina z linii: Portada, Ellada, Capella, Oak View czy Fanaberi – wymienia Sikorska. – TiM oferuje również wina marki Lutzville oraz Gran Seleccion zapakowane w eleganckie kartoniki, na każdą okazję – dodaje. 

Bogdan Bartol, prezes Bartex-Bartol, wskazuje również na wina słodkie oraz musujące i likiery. Z oferty firmy zwiększonym zainteresowaniem cieszą się przed Dniem Zakochanych wina musujące Mogen David, Ty i Ja z różą oraz Kadarka z różą. – Także lepiej sprzedaje się likier Amaretto, likiery Bali i szczególnie atrakcyjny likier wiśniowy Chericco w butelce w kształcie serca – mówi.

W ostatnich latach do popularności win musujących przyczyniła się rosnąca sprzedaż prosseco. Trend ten widoczny był także przed sylwestrem i jest kontynuowany podczas karnawału. Mateusz Marciniak wskazuje na Gancia Prosseco z oferty CEDC, odnotowujące wzrost popularności. Na walentynki poleca też ostatnią słodką nowość Carlo Rossi Concord. – Także inne warianty marki – Carlo Rossi Pink Moscato, Caro Rossi Sweet Red czy Carlo Rossi California White. Z wyższych segmentów cenowych godne polecenia są wina marek Apothic, Dark Horse, Torres czy Casillero Del Diablo – wymienia. Ponadto marka Carlo Rossi planuje okolicznościowe aktywacje w punktach sprzedaży oraz walentynkowe dodatki na butelkach.

Na słodki upominek 
Początek roku obfituje w sytuacje sprzyjające kupowaniu słodyczy czekoladowych, zwłaszcza tych w ładnych opakowaniach, na prezent. – Walentynki są okazją, która w znaczący sposób generuje wzrost sprzedaży na początku roku – podkreśla Łukasz Kozłowski, brand manager seasonals and pralines w firmie Mondelez. – Jednak w I kwartale podobne skoki sprzedażowe odnotowujemy także w przypadku innych okoliczności: Dnia Babci i Dnia Dziadka – 21 i 22 stycznia, Dnia Kobiet – 8 marca oraz oczywiście Wielkanocy, którym towarzyszy zawsze specjalna oferta sezonowa – dodaje. 

Z portfolio producenta z okazji walentynek największą popularnością cieszą się duże warianty tabliczek Milka oraz praliny I love Milka. W tym roku Mondelez zaproponuje słodycze pod tym brandem w odświeżonej odsłonie. Dostępne będą w dwóch wariantach opakowań do wyboru – prostokątnym oraz w kształcie serca. Łukasz Kozłowski wymienia też pianki Milka Alpejskie Mleczko, które producent przygotował w kilku wariantach smakowych.

 – Święto zakochanych to wyjątkowy dzień dla naszych konsumentów, którzy poprzez upominki chcą wyrazić swoje uczucia. Szukają więc produktów, które swoim niepowtarzalnym kształtem lub opakowaniem sprawdzą się jako prezent dla bliskiej osoby – zauważa Dorota Piwowarska, category manager w firmie Wawel. Podkreśla, że choć walentynki są dobrą okazją do wzrostu sprzedaży, to w okresie poświątecznym firma nie odnotowuje odczuwalnych jej spadków. Producent zaproponuje  konsumentom limitowaną ofertę okazjonalną, w której znajdą się dwie duże czekolady Czarny Las oraz Owoce Leśne w kształcie całusów, a także dwie prezentowe puszki z ozdobną banderolą Dla Ciebie, z Malagami i Kasztankami. Wawel limitowaną ofertę związaną z walentynkami będzie eksponować na specjalnych prezenterach. 

Lotte Wedel niedawno wzbogacił portfolio o limitowaną edycję Ptasiego Mleczka. Opakowania dekorowane są wzorami odpowiadającymi danej okazji. Odpowiedni motyw nawiązujący do Dnia Zakochanych – zdobienia w kształcie serduszek – znajdą się w tym roku na opakowaniach Ptasiego Mleczka w dwóch wariantach smakowych: waniliowym oraz Karmellove.

 Mieszko z okazji walentynek obserwuje dużą popularność swoich pralin. Tegoroczna oferta obejmuje Amoretta Desserts w kilku wariantach (Creme Brulee, Tiramisu, Panna Cotta) oraz Cherrissimo Classic, w puszkach w kształcie serca. Natomiast praliny Chocoladorro będą dostępne w torbach podkreślających niecodzienny charakter prezentu. Dodatkowo producent zapowiada promowanie produktów do dzielenia się z linii Mieszko Dla Ciebie & Dla Mnie.

Na specjalny charakter zakupów słodyczy czekoladowych, w tym przed Dniem Zakochanych zwraca uwagę Mariusz Jaroszewski, kierownik działu zarządzania kategorią w firmie Colian. – Słodycze to jedna z najbardziej emocjonalnych kategorii – zauważa. – Walentynki jako jedna z czterech okazji na początku roku sprzyjają wyrażaniu uczuć kochanej osobie za pomocą pralinek czy bombonierek – dodaje. Na Dzień Zakochanych i inne okazje Colian proponuje pod marką Solidarność praliny Śliwka Nałęczowska i Złota Wiśnia w Likierze oraz czekoladki z kremami: Czekoladowe Tajemnice i L’Amour w standardowych szatach graficznych, a także produkty pod marką Goplana. 

Ważna komunikacja
– W przypadku takich wydarzeń jak walentynki konsumenci najczęściej podejmują spontaniczną decyzję o zakupie drobnych upominków bezpośrednio na miejscu sprzedaży – mówi Magdalena Kołodziejska, rzecznik prasowy Lotte Wedel. – Dlatego silny nacisk kładziemy na komunikację z konsumentem w chwili podjęcia decyzji – tłumaczy. w Producent zaplanował nakładki na produkty, stojaki i wobblery o tematycznym designie.

Łukasz Kozłowski informuje, że na okres poprzedzający walentynki Mondelez przygotował materiały ekspozycyjne dla marki Milka z grafiką sezonową, a w wybranych sklepach dostępne będą również identyfikacje wizualne, które pomogą konsumentom opakować praliny I love Milka na prezent. Natomiast 1 lutego br. zacznie się promocja konsumencka wszystkich produktów pod marką Milka. 

 – Obserwując długookresowe wzrosty sprzedaży naszych produktów w opakowaniach prezentowych jako pierwsi na polskim rynku zaproponowaliśmy na okazje kalendarzowe I kwartału 2018 r. innowacyjne rozwiązanie – zatowarowany stand z całym portfolio produktów prezentowych – mówi Katarzyna Lewandowska, kierownik produktu w firmie Vobro. W walentynkowej ofercie, obok tradycyjnych bombonierek ze specjalnymi grafikami, w opakowaniach prezentowych stanowiących substytut kwiatka (w tym Cherry Roses w zupełnie nowej szacie graficznej) jest też mała bombonierka Frutti di Mare 45 g. – Z niskim punktem cenowym, idealna do aktywacji w strefie przykasowej każdego sklepu
– charakteryzuje ją Katarzyna Lewandowska. 

W I kwartale Colian wspiera sprzedaż konkursem dla konsumentów pod hasłem „Podaruj serdeczności od Solidarności”, w którym wygraną jest gotówka. Ponadto klienci, którzy kupią bombonierkę, otrzymają okolicznościową pocztówkę. – Wsparciem sprzedaży są standy, ekspozytory i materiały POSM – mówi Mariusz Jaroszewski. Akcja w handlu trwa od 8 stycznia do 11 marca br.         
 
Zdjęcie: Shutterstock.com
_________________________________________________________________________________________________________________________________

Rozważni i romantyczni
Polacy ciepło przyjęli walentynkowy dzień i chętnie obchodzą święto zakochanych z symbolicznym czerwonym sercem. Z badań przeprowadzonych rok temu przed walentynkami przez serwis Prezent Marzeń wśród 2973 Polaków wynika, że zdecydowana większość – 72 proc. – obchodzi to święto. 37 proc. respondentów uważa, że stanowi to dowód miłości, 36 proc. – uznaje za dobrą okazję, aby spędzić wyjątkowy dzień z partnerem. 15 proc. traktuje jako okazję, aby sprawić bliskiej osobie niespodziankę, a 13 proc. po prostu Dzień Zakochanych ocenia jako miłą tradycję. Tylko 9 proc. respondentów zwyczaj obchodzenia walentynek zdecydowanie się nie podoba. To w większości ci, którzy uważają, że to sztucznie wykreowane, komercyjne święto.
 
Również rok temu, na przełomie stycznia i lutego, o walentynkowe zwyczaje zapytał Polaków instytut IQS. Okazało się, że stawiają oni na sprawdzone, romantyczne formy spędzania czasu. Większość wybiera wspólne chwile w domowym zaciszu – przy kolacji lub filmie, wielu tylko we dwoje. Ponad 15 proc. badanych nie chciałoby planować z okazji Dnia Zakochanych niczego szczególnego. Co dziesiątemu Polakowi marzyło się świętowanie walentynek w formie wyjazdu za miasto, do spa bądź czegoś bardziej szalonego, np. lotu balonem.
 
Święto zakochanych nie może obyć się bez prezentów. Rok temu połowa  respondentów w badaniu IQS deklarowała, że nie wyda na nie więcej niż 100 zł. Prawie co czwarty chciał przeznaczyć na ten cel między 100 a 200 zł, a 11 proc. polskich konsumentów zamierzało wydać na prezent od 200 do 500 zł. 3 proc. badanych planowało zakup upominku za więcej niż 500 zł. Pamiętajmy jednak, że od tego czasu sytuacja finansowa Polaków poprawiła się, chociażby jako efekt programu 500+ i wyższych wynagrodzeń. Prawdopodobne zatem, że w tym roku wydatki na walentynkowe prezenty mogą być wyższe, więcej też Polaków sprawi je partnerom – rok temu prawie co trzeci Polak nie planował ich zakupu.
 
Niemal co trzeci respondent badań IQS zamierzał z okazji walentynek obdarować ukochaną osobę perfumami lub kosmetykami. Średnio co czwarty Polak deklarował, że z okazji Dnia Zakochanych kupi słodycze. Do wspólnej konsumpcji, bo na prezent chciał je otrzymać z tej okazji tylko co 20. Polak.
Prawie połowa badanych twierdziła, że walentynkowe zakupy zrobi w galerii handlowej. Na sklepy stacjonarne bądź supermarkety wskazało około 40 proc. konsumentów, a na dyskonty – 14 proc. Niemal co trzeci Polak planował zakup walentynkowego upominku online.

Nie tylko dla ukochanych
To w Stanach Zjednoczonych Dzień Zakochanych jest szczególnie hucznie obchodzony - celebruje go ok. 60 proc. Amerykanów (liczba ta waha się w zależności od sytuacji gospodarczej). Zazwyczaj obdarowują z tej okazji nie tylko tych, których kochają. Jak pokazują badania NRF (amerykańska federacja handlu detalicznego), w 2017 r. z okazji walentynek zdecydowana większość, bo 90 proc., kupiła prezent dla ukochanej osoby lub współmałżonka. Ponad połowa – dla członków rodziny, co piąty dla przyjaciół, podobna liczba dla dzieci z klas swoich pociech i dla nauczycieli, również co piąty Amerykanin dla swojego zwierzaka. Co ciekawe, co dziesiąty obdarował współpracowników.

Nic zatem dziwnego, że w ub.r. na celebrowanie święta zakochanych Amerykanie wydali 18,2 mld dol., z czego tylko na słodycze 1,7 mld dol., najpopularniejszy w Stanach prezent z tej okazji. Tydzień poprzedzający święto zakochanych jest najlepszym w lutym pod względem sprzedaży w tym kraju czekoladowych słodyczy, a w ciągu roku jest na trzecim miejscu po świętach wielkanocnych i 1 listopada (Halloween), a przed Bożym Narodzeniem. Dni „wokół” walentynek są również dobrym okresem dla sprzedaży wina musującego, szczególnie prosseco i hiszpańskiej cavy. Kupują je Amerykanie celebrujący święto zakochanych w domowym zaciszu. Trudno im zapomnieć o tym dniu, bo z dużym wyprzedzeniem przypominają o nim sklepowe ekspozycje. Pierwsze z produktami w kształcie różowych serc pojawiają się zaraz po Bożym Narodzeniu, jeszcze przed sylwestrem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }