Carrefour z wyższą sprzedażą

W 2017 roku Polska była drugim najszybciej rosnącym rynkiem dla Carrefoura.

Równowartość ponad 2 mld euro zostawili Polacy w 2017 roku w kasach sieci Carrefour. To o 5,5 proc. więcej niż rok wcześniej i o 3,6 proc. na porównywalnej powierzchni sprzedaży. Gdyby nie umocnienie złotego do euro, wzrost byłby jeszcze wyższy i wyniósłby 8,2 proc. Wyższą dynamiką może się pochwalić jedynie Rumunia: +18 proc.

Cała grupa miała w 2017 roku 88,2 mld euro przychodów ze sprzedaży, co nominalnie oznacza wzrost o 3,0 proc. Like-for-like (bez wpływów ze sprzedaży paliw i z pominięciem różnic kalendarzowych) wzrost był jednak niższy i wyniósł 1,6 proc., co oznacza spowolnienie wobec 2016 roku (+3,0 proc. LFL).

- Ta zmiana odzwierciedla spowolnienie we wzroście sprzedaży żywności, zwłaszcza w drugiej połowie roku - pisze detalista w komunikacie. - Zwłaszcza w Brazylii dynamika była wyraźnie niższa, czemu sprzyjała występująca od czerwca deflacja, podczas gdy w drugiej połowie roku 2016 mieliśmy do czynienia z wyraźnym wzrostem cen żywności w tym kraju - dodano.

Niemal połowę obrotów lider europejskiego rynku uzyskał we Francji: 40,1 mld euro. To minimalnie mniej niż przed rokiem. W pozostałych europejskich krajach (Polska, Rumunia, Hiszpania, Włochy, Belgia) sprzedaż wyniosła niemal 23,6 mld euro i była o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Największym z zagranicznych europejskich rynków Carrefoura jest Hiszpania (9,6 mld euro), która była jednym z wybijających się rynków w ramach grupy: w 2017 roku sprzedaż skoczyła o 7,2 proc.

Gorzej wygląda kwestia zysku operacyjnego: detalista szacuje go na ok. 2 mld euro, co jest wynikiem o 15 proc. niższym od uzyskanego w 2016 roku. To efekt między innymi rosnących kosztów dystrybucji na głównych rynkach działania grupy.

Pełny raport finansowy za 2017 rok Carrefour opublikuje 28 lutego po sesji giełdowej. Wcześniej, bo już 23 stycznia ogłosi natomiast plan restrukturyzacji grupy.

Magdalena Weiss 1071 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }