Czy warto wymienić wózki na nowsze?

Upowszechnienie leasingu i wynajmu długoterminowego sprawiło, że przedsiębiorcy co kilkadziesiąt miesięcy mogą wymienić flotę na nowszą. Czy to się opłaca?

W  przypadku dużej skali działania wymiana wózków jest opłacalna nawet w przypadku maszyn kupowanych na własność.

Gebr. Schuon Logistik GmbH to działająca od 1951 r. niemiecka firma zajmująca się magazynowaniem, zarządzaniem łańcuchami dostaw, doradztwem oraz outsourcingiem logistycznym.W mieszczącym się przy głównej siedzibie przedsiębiorstwa, działającym w trybie just-in-time centrum dystrybucyjnym z 20 tysiącami obsługiwanych tygodniowo przesyłek, rację bytu mają tylko najbardziej wydajne rozwiązania.

Dlatego zaraz po tym, gdy na rynek został wprowadzony ulepszony MX-X, wózek systemowy Still do kompletacji pionowej i zastosowania w wąskich alejkach, firma zdecydowała się na jego przetestowanie.

Wąskie alejki = gęste składowanie

Spośród 140 tysięcy miejsc paletowych magazynu w Haiterbach, 65 tysięcy mieści się systemie wysokiego składowania zlokalizowanym w głównej hali centrum. Liczące 17,2 m wysokości regały podzielone są 30 wąskimi alejkami. – System wysokiego składowania w siedzibie Schuon Logistik powstał jako element kompleksowej obsługi intralogistycznej firmy prowadzonej przez Still. Znając dokładnie specyfikę procesów transportu wewnętrznego w tym obiekcie, wiedzieliśmy jak duże korzyści w zakresie wydajności można uzyskać dzięki zastosowaniu ulepszonych wózków systemowych linii MX-X – tłumaczy Michał Stanisławski, dyrektor działu advanced applications Still Polska. – Dlatego też w grudniu 2016 r. zaproponowaliśmy klientowi przetestowanie wchodzących wówczas na rynek zmodernizowanych rozwiązań – relacjonuje.

Prowadzone po szynie pojazdy VNA umożliwiają obsługę regałów o wysokości do 18 m i są wyposażone w szereg usprawnień zwiększających komfort i efektywność pracy.

Ergonomia w parze z wydajnością

Wzorem reach trucków najnowszej generacji, zmodernizowane wózki MX-X wzbogacono o system ALS, służący aktywnemu tłumieniu drgań masztu. Hydrauliczny układ kontrolny kompensuje wibracje generowane podczas pobierania bądź składowania ładunku na najwyższych kondygnacjach regałów. W efekcie, zadania tego typu zabierają 5 proc. czasu mniej. Przy skali działalności Schuon Logistik w ciągu miesiąca przekłada się to na możliwość obsłużenia 4 tysięcy ładunków więcej.

– Przeprojektowanie mechanizmu podnośnika nie tylko zwiększyło stabilność kabiny oraz jej rozmiary, ale także pozwoliło na zmniejszenie odległości między nią a końcem palety - mówi Michał Stanisławski. - W parze z wychylaną barierką, rozwiązanie znacząco poprawia komfort pracy operatora, minimalizując zmęczenie i dodatkowo zwiększając produktywność – dodaje dyrektor działu advanced applications Still Polska.

Korzyści z modernizacji

Zdaniem ekspertów w firmach sektora TSL obsługujących w ciągu roku przeszło milion przesyłek nawet kilkuprocentowa poprawa wydajności podstawowych procesów przekłada się na realne oszczędności. Drobne na pozór usprawnienia - jak tłumienie drgań masztu czy polepszenie ergonomii pracy – sprawiają, że kompletacja przebiega szybciej i jest mniej męcząca, a inwestycja w nowe maszyny osiąga relatywnie krótki czas zwrotu.

– Z nowym MX-X czas dojazdu do odpowiedniej półki jest krótszy. Zwiększa się także płynność dostarczania palet do punktu przeładunkowego po ich pobraniu. W przypadku przedsiębiorstw działających na tak dużą skalę, wyposażenie magazynu w najnowsze osiągnięcia techniki intralogistycznej po prostu się opłaca – argumentuje Horst Schuon, dyrektor zarządzający Gebr. Schuon Logistik GmbH.

Katarzyna Pierzchała 2309 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }