Dobry czas dla e-commerce

Ustawa ograniczająca handel w niedziele, która wejdzie w życie już w marcu, otwiera dla branży e-commerce nowe możliwości rozwoju.

E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża polskiej gospodarki, której wartość do 2020 r. ma wzrosnąć do 63 mld zł (Sociomantic Lab, Barometr E-commerce 2016). Dziś niemal każdy może niskim kosztem stworzyć własny sklep internetowy i samodzielnie prowadzić kampanie marketingowe, aby dotrzeć do klientów. - Aby utrzymać tendencję wzrostową w 2018 r. polscy e-sprzedawcy powinni obserwować rozwój najnowszych technologii, przygotować się na zmiany regulacyjne oraz dostosować swoją ofertę do coraz bardziej wymagających klientów – podkreśla Joanna Pieńkowska-Olczak, country manager PayU w Polsce.
 
Zakaz handlu w niedziele i nowe przepisy unijne
Z badań PayU wynika, że 83 proc. polskich internautów wybiera zakupy online głównie ze względu na możliwość ich zrobienia o dowolnej porze oraz brak kolejek. Ustawa zakazująca handlu w niedzielę, która wejdzie w życie już w marcu, otwiera dla branży e-commerce nowe możliwości rozwoju. - E-sklepy zyskają idealną okazję, by przyciągnąć dotychczasowych klientów galerii handlowych, którzy na zakupy wybierają się najczęściej weekendy – uważa Pieńkowska-Olczak.

Z drugiej strony – jej zdaniem - dla sklepów tradycyjnych, dotychczas nieobecnych w internecie, zmiany w prawie mogą okazać się dodatkową motywacją do rozważenia uruchomienia nowego kanału sprzedaży. - Jakkolwiek sprawy się potoczą, skutki zawsze będą pozytywne dla wzrostu handlu elektronicznego w Polsce – podkreśla ekspertka.

W 2018 r. polskie e-sklepy będą musiały także dostosować się do nowych przepisów unijnych. Chodzi przede wszystkim o RODO, czyli rozporządzenie UE o ochronie danych osobowych, które zacznie obowiązywać w Polsce od 25 maja 2018 r. Na firmy zostanie nałożone m.in. zobowiązanie do prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, informowania klientów o profilowaniu danych oraz w jakim celu dane te są przetwarzane. W związku z tym wszystkie e-sklepy czeka modyfikacja ich regulaminów.

E-commerce bez granic
Według PayU w 2018 r. polski e-handel będzie podążał za globalnym trendem, jakim jest rozwój handlu transgranicznego. Polacy będą coraz częściej kupować w zagranicznych sklepach internetowych, w których szukają tańszych towarów, jak również unikalnych lub trudno dostępnych produktów. Ważnym kierunkiem zakupowym są dla internautów Chiny, o czym świadczy m.in. popularność platformy AliExpress w naszym kraju. Według nieoficjalnych danych co miesiąc odwiedzą ją nawet kilka milionów osób.

- Warto jednak pamiętać, że oferta polskich e-sprzedawców jest również atrakcyjna dla zagranicznych klientów, przede wszystkim ze względu na wysoką jakość produktów oraz korzystne ceny – zwraca uwagę Pieńkowska-Olczak. - Dlatego też polskie sklepy internetowe powinny w jak największym stopniu otworzyć się na obcokrajowców. Duże znaczenie ma w tym przypadku wybór zaufanego dostawcy płatności, który będzie wspierać sprzedaż zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym - podkreśla.
 
Mobile wciąż rośnie
Według PayU jeśli w 2017 r. e-sklep nie miał aplikacji mobilnej lub strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych, to 2018 r. jest ostatnim momentem, by to zrobić. Tablety i smartfony odpowiadają już za połowę ruchu w internecie, a za ich pośrednictwem, przynajmniej częściowo, dokonuje się już 40 proc. zakupów internetowych.
- To fakt, którego sprzedawcy nie powinni ignorować. Warto pamiętać nie tylko o wprowadzeniu funkcjonalności stron przyjaznej dla urządzeń mobilnych, ale również o wygodnych dla użytkowników opcjach płatności, takich jak kartowe portfele elektroniczne czy przelewy typu one-click – wymienia Pieńkowska-Olczak.
 
Social media w nowej roli
W 2017 r. platformy społecznościowe przestały pełnić wyłącznie funkcje wizerunkowe czy komunikacyjne i odkryły potencjał e-handlu, umożliwiając sprzedaż za pośrednictwem swoich kanałów. Dostrzeżono, że droga konsumenta od zobaczenia oferty do finalizacji transakcji powinna być jak najkrótsza, a media społecznościowe, takie jak Instagram czy Facebook, są do tego idealnym narzędziem. W październiku ubiegłego roku Facebook uruchomił dla polskich użytkowników własną platformę zakupową, umożliwiającą im bezpośrednią sprzedaż swoich produktów. Można się spodziewać, że marketplace Marka Zuckenberga będzie w 2018 r. rósł w siłę, przejmując nowych sprzedawców z platform gromadzących oferty sprzedaży.
 
Nowe formy płatności szyte na miarę
Płatności bezgotówkowe rozwijają się w Polsce bardzo dynamicznie, a konsumenci oczekują nowych możliwości zapłaty za zakupy w internecie. Z badań PayU wynika, że 42 proc. polskich e-konsumentów było w sytuacji, gdy brak wystarczających środków na koncie uniemożliwił im pilny zakup. Dane te wskazują na dużą potrzebę stworzenia rozwiązania dedykowanego właśnie dla tej grupy konsumentów. - Naszą odpowiedzią dla nich jest nowy sposób finansowania zakupów, jakim jest usługa „PayU Płacę później”, dzięki której można odłożyć płatność nawet do 30 dni od momentu zakupu – mówi country manager PayU w Polsce.

 

Katarzyna Pierzchała 1859 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }