W razie awarii, czyli leki OTC w sklepach

Co druga osoba dokonująca zakupów leków w sklepach mieszka na wsi lub w małym mieście poniżej 20 tys. mieszkańców. Dla większości badanych zakup poza apteką był wynikiem bieżącej potrzeby.

Według ACNielsen Polska, że co druga osoba dokonująca zakupów leków w sklepach mieszka na wsi lub w małym mieście poniżej 20 tys. mieszkańców. - Jakiekolwiek zmiany dotyczące sprzedaży pozaaptecznej uderzą zatem przede wszystkim w prawa pacjentów zamieszkujących tereny poza aglomeracjami miejskimi - apeluje PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty.

Dla 90 proc. badanych to apteki są najczęściej wybieranym miejsce zakupów leków. Tylko dla 10 proc. badanych głównym miejscem zakupu leków OTC i suplementów diety pozostają sklepy.

Jednak dostępność dopuszczonych do sprzedaży leków bez recepty w sieci ogólnohandlowej czy na stacjach benzynowych bardzo często stanowi jedyną możliwość dostępu do leku w przypadku nagłej i doraźnej potrzeby skutecznego i bezpiecznego leczenia najprostszych objawów, takich jak ból, gorączka czy przeziębienie. Dla większości badanych (62 proc. osób) zakup poza apteką był wynikiem bieżącej potrzeby.

PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty zwraca uwagę na znaczenie sprzedaży pozaaptecznej dla prawie 50 proc. polskiego społeczeństwa w małych miejscowościach i na terenach wiejskich, gdzie dostęp do aptek jest ograniczony zasięgiem geograficznym, jak również dniami wolnymi od pracy i godzinami nocnymi.

- Tradycja sprzedaży pozaaptecznej w Polsce jest bardzo długa  i sięga lat 30. ubiegłego wieku. W coraz większej liczbie krajów dopuszcza się i rozwija dystrybucję pozaapteczną leków dostępnych bez recepty, mając przede wszystkim na uwadze prawa pacjentów do doraźnego radzenia sobie z drobnymi dolegliwościami takimi jak ból, przeziębienie czy zgaga – powiedziała Ewa Jankowska, prezes PASMI.

Zgodnie z danymi ACNielsen wartość sprzedaży w kanale pozaaptecznym w 2016 r. wyniosła 451 mln zł. Szacuje się, iż w 2017 r. sprzedaż będzie niższa o 2,5 proc. i wyniesie 439 mln zł. Planowane wprowadzenie ograniczenia handlu w co drugą niedzielę będzie miało również wpływ na zmniejszenie dostępności leków w tym kanale sprzedaży.

Maciej Florek 39 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }