Dobre prognozy dla rynku powierzchni handlowych

Spektakularne otwarcia, debiut nowych marek, ale również decyzja o wyburzeniu Centrum Handlowego Sosnowiec i upadek sieci Alma - analitycy z firmy Cresa Polska podsumowują 2017 r. oraz przedstawiają prognozy dla branży nieruchomości handlowych na 2018 r.

Na zdjęciu: Magdalena Sadal, dyrektor działu badań i doradztwa branży handlowej w firmie Cresa Polska

Według opublikowanego przez Cresa Polska raportu „Retail Space Tracker” jednym z najważniejszych wydarzeń było otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszej od dziesięciu lat dużej galerii w stolicy. Na wyróżnienie zasługują także otwarcia: obiektu handlowo-rozrywkowego Wroclavii na już trudnym rynku, bo jednym z najbardziej nasyconych powierzchnią handlową rynków w Polsce, jakim jest aglomeracja wrocławska oraz krakowskiego centrum handlowego Serenada oraz lubelskiego Skende Shopping, z pierwszym we wschodniej Polsce sklepem Ikea. Zakończyły się również rozbudowy szczecińskiego centrum handlowo-rozrywkowego Galaxy oraz warszawskiej Arkadii.

Podaż niższa od średniej z poprzednich lat

W sumie w 2017 r. otworzyło się 19 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 381 tys. mkw., w tym dziewięć centrów handlowych o sumarycznej powierzchni najmu 279 tys. mkw., siedem wolnostojących magazynów handlowych o powierzchni 81 tys. mkw. oraz trzy małe parki handlowe o łącznej powierzchni 21 tys. mkw. Zakończono również dziewięć rozbudów istniejących obiektów o sumarycznej powierzchni 45 tys. mkw. GLA, które stanowią prawie 11 proc. całkowitej podaży ubiegłego roku. Tutaj również dominuje format centrów handlowych, który w wyniku zakończonych modernizacji i rozbudów sześciu obiektów powiększył się prawie o 36,6 tys. mkw.

W 2017 r. zmiany nastąpiły również w formacie centrów wyprzedażowych, ponieważ zakończyła się kolejna faza rozbudowy Outlet Park Szczecin (3,8 tys. mkw.), a dzięki zmianie formatu rzeszowskiej Galerii Graffica powstał Outlet Graffica (17 tys. mkw.).

Najwięcej nowej powierzchni handlowej, bo aż 256 tys. mkw. oddano do użytku w największych aglomeracjach. Wartość ta stanowi 60 proc. całkowitej powierzchni handlowej dostarczonej w 2017 r. na rynek. Również małe miasta poniżej 100 tys. mieszkańców są beneficjentem otwarć 2017. W sumie ten rynek wzbogacił się o 82 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, co stanowi 19 proc. całkowitej podaży zeszłego roku. Na pozostałe kategorie wielkościowe, tj. miasta 200-400 tys. mieszkańców i 100-200 tys. mieszkańców przypada odpowiednio 15 proc. i 6 proc. zeszłorocznej podaży.

Z drugiej strony w połowie 2017 r. podjęto decyzję o wyburzeniu zamkniętego rok wcześniej Centrum Handlowego Sosnowiec w celu zbudowania tam parku magazynowego, co jest wydarzeniem bez precedensu na polskim rynku. Tymczasowo zamknięto warszawskie centrum handlowe Fort Wola jako wstępny etap przygotowania obiektu do przebudowy i remodellingu, a mniejsze centrum handlowe Atrium w Tczewie zakończyło ostatecznie swoją działalność.

Finalnie na koniec 2017 r. w Polsce było 14,3 mln mkw. powierzchni handlowej w 771 obiektach handlowych. Na tę liczbę złożyły się obecnie działające: 424 centra handlowe o łącznej powierzchni najmu wynoszącej ok. 10,5 mln. mkw., 69 parków handlowych, których powierzchnia przekracza milion mkw., 14 centrów wyprzedażowych o powierzchni najmu 243 tys. mkw. i 264 magazyny wolnostojące, których łączna powierzchnia najmu wynosi ponad 2,5 mln mkw.

Całkowita podaż nowej powierzchni handlowej w 2017 r. wynosi 426 tys. mkw. GLA. Wartość ta jest 9 proc. niższa od podaży poprzedniego roku i aż o 25 proc. niższa od średniej rocznej podaży w poprzednich pięciu latach. - Co prawda dynamika wzrostu powierzchni handlowej w ostatnich dwóch latach zmniejszyła się do poziomu 3 proc., podczas gdy w okresie pięciu poprzednich lat średnie tempo rocznego przyrostu nowej powierzchni handlowej wynosiło ok. 6 proc., jednak w tym samym czasie odnotowano dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej, po ok. 6 proc. rocznie, co jest znacznym przyspieszeniem w porównaniu ze średnią z poprzednich pięciu lat wynoszącą ok. 3 proc. - tłumaczy Magdalena Sadal, dyrektor działu badań i doradztwa branży handlowej w firmie Cresa Polska.

Jej zdaniem powolne wyhamowywanie tempa przyrostu nowej powierzchni z równoległym trendem dynamicznego wzrostu sprzedaży detalicznej świadczy o stabilnym rozwoju rynku powierzchni handlowych, na którym coraz większe znaczenie będą miały inwestycje w jakość powierzchni handlowej, ofertę poszczególnych obiektów, ciągłe podnoszenie jakości usług i tzw. shopping experience.

Polska atrakcyjna dla marek z Rosji, Rumunii i Hiszpanii

Z raportu wynika, że w 2017 r. byliśmy świadkami debiutu około 30 nowych marek i konceptów handlowych. Swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły sieci modowe rosyjskiej grupy Melon Fashion: Zarina, BeFree i Love Republic, hiszpańska Sfera i rumuńska Nissa czy długo oczekiwany brytyjski Hamleys, reprezentujący branżę zabawek dla dzieci. Również branża gastronomiczna wzbogaciła się o nowe marki, np.: Max Burger, Blue Frog, Black Burger, Fabryka Pizzy oraz Papa John’s Pizza. Mole Mole, który jest nowym formatem Grupy Empik, w ciągu kilku miesięcy od debiutu w połowie roku, otworzył już 20 sklepów, a debiutant rynkowy z 2016 r. Homla ma już sieć 12 salonów i planuje kilkadziesiąt kolejnych.

Nowością na rynku są także otwarcia sklepów stacjonarnych przez firmy handlowe do tej pory działające w kanale on-line, np. internetowa perfumeria iPerfumy.pl otworzyła swój pierwszy regularny sklep w Posnanii, a potem w Bonarka City Center w Krakowie, a jeden z największych w Polsce sklepów e-commerce, specjalizujący się w sprzedaży obuwia i akcesoriów e-obuwie otworzył swój pierwszy sklep w Focus Mall w Zielonej Górze i planuje kolejne otwarcia.

- Z perspektywy najemcy rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, ale ogólna podaż powierzchni handlowej pozostaje na stabilnym poziomie – uważa Szymon Łukasik, dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych, Cresa Polska.

Jego zdaniem zainteresowanie najemców wzbudzają najlepsze obiekty w największych miastach, ale są też operatorzy, którzy rozpoczynają swój rozwój w mniejszych miastach, stawiając przede wszystkim na dynamikę i tempo rozwoju. - Polski rynek z otwartymi ramionami przywita nowych operatorów we wszystkich branżach, jednak ten efekt może zostać osłabiony poprzez wprowadzenie zakazu handlu w niedziele – mówi Szymon Łukasik.

W tym samym czasie kilka sieci wycofało się z Polski, zamykając swoje sklepy, m.in. Praktiker, Marks & Spencer, Dorothy Perkins, Stenders, Springfield. W 2017 r. działalność handlową zakończyła również sieć polskich delikatesów Alma, której lokalizacje zostały szybko przejęte przez konkurentów branżowych, m.in. przez sklepy sieci Carrefour, Piotr i Paweł, ale także Biedronka i Lidl, które ciągle dynamicznie rozwijają swoje sieci sprzedaży.

Plany na przyszłość

Obecnie w budowie znajduje się ok. 600 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Około 70 proc. tej powierzchni zaplanowane jest do otwarcia w 2018 r. Największymi nowymi obiektami będą Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Galeria Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) i Gemini Park Tychy (36 tys. mkw.). Na bieżący rok zaplanowane jest również oddanie do użytku powierzchni handlowych w Cedecie (dawny Dom Towarowy Smyk) i Koneserze oraz zakończenie kolejnej fazy rozbudowy Atrium Promenada.

W planach deweloperów na kolejne lata jest ok. 500 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej, m.in. w będących w budowie Galerii Młociny w Warszawie, centrum handlowym Tkalnia w Pabianicach czy obiekcie Ikea w Zabrzu, który jest w końcowej fazie planowania.

- Mimo ciągle wysokiej aktywności deweloperów nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości spodziewamy się dalszego spadku tempa przyrostu nowej powierzchni handlowej. Natomiast większego znaczenia nabiorą zmiany jakościowe istniejących już obiektów, w postaci modernizacji i przebudów oraz dopasowywania oferty do wciąż rosnących oczekiwań klientów – uważają eksperci z Cresa Polska.

 

Katarzyna Pierzchała 2024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }