214 polskich wystawców Tegoroczna Anuga biła rekord za rekordem

Ponad 7,4 tys. wystawców ze 107 krajów pokazało ofertę (targi Anuga trwały od 7 do 11 października) w 11 halach w Kolonii.

Wśród nich było 716 z Niemiec, pozostali z krajów ze wszystkich kontynentów. Łącznie powierzchnia wystawiennicza wyniosła 284 tys. mkw. Targi przyciągnęły 165 tys. gości (75 proc. spoza Niemiec) ze
198 krajów.
 
Ekspozycja podzielona była na 11 obszarów tematycznych. Nowością było wydzielenie Anuga Hot Beverages, czyli oferty gorących napojów – kawy, herbaty, kakao. Podczas targów odbywały się pokazy, degustacje, a także konferencje i seminaria. Zainteresowaniem cieszyła się wystawa innowacyjnych produktów, a także tradycyjnie już prezentowane przez instytut Innova najważniejsze trendy na światowym rynku żywności oraz opakowań. Krajem partnerskim tegorocznej edycji były Indie.
 
Polscy wystawcy, a było ich 214, zajęli ok. 4 tys. mkw. Jak wynika z rozmów z nimi, chętnie zagospodarowaliby drugie tyle, jednak tegoroczna edycja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem wystawców, że po prostu było za mało powierzchni. Najlepiej zapotrzebowanie na nią na następne targi zgłaszać z dwuletnim wyprzedzeniem, w czasie poprzedniej edycji. 
 
Od pierwszego dnia targów polskie stoiska cieszyły się zainteresowaniem gości, rozmowy toczyły się niemal przez cały czas. W tym roku wiele stoisk polskich producentów wyróżniało się architekturą, wielkością, było też kilka udanych ekspozycji zbiorowych (m.in. Krajowej Rady Drobiarstwa czy Polskiej Izby Mleka). Na wyróżnienie zasługuje firma Tarczyński, która w doskonałej lokalizacji – przy wejściu do hali – zbudowała duże stoisko w charakterystycznym pomarańczowym kolorze. Na krytykę, i to nie po raz pierwszy, zasłużyły agendy odpowiedzialne za promocję eksportu. Znów zabrakło wspólnej, dużej ekspozycji polskich firm wzorem tych organizowanych przez między innymi Hiszpanów, Portugalczyków czy Argentyńczyków. Ich stoiska są efektownie zaaranżowane, z nowoczesnym designem. Polskie, mimo wyraźnych zmian na lepsze, wciąż za nowoczesne uchodziłyby w poprzedniej dekadzie. Zresztą opinia producentów branży spożywczej o wsparciu działalności eksportowej przez polskie instytucje i agendy jest druzgocąca dla nich. Jak wynika z raportu przygotowanego przez KPMG „Apetyt na wzrost” (patrz ramka), tylko co dziesiąty daje im pozytywną ocenę. Nie chodzi jedynie o pieniądze – preferuje je 59 proc. respondentów badania – ale też o wsparcie promocyjne.
 
Jak zgodnie podkreślali podczas targów przedstawiciele polskich firm, eksport ma dla nich coraz większe znaczenie i jego udział rośnie w obrotach tych przedsiębiorstw. Anuga jest dla nich przede wszystkim okazją do spotkań z  dotychczasowymi  kontrahentami z Niemiec i innych krajów europejskich, ale też – co podkreślali – z krajów arabskich, z którymi kontakt e-mailowy jest często utrudniony. Nawiązali podczas targów również nowe kontakty i – co nie mniej ważne – zobaczyli, co oferuje konkurencja i jakie nowe trendy pojawiły się w ich branżach na świecie.
 
Kolejna edycja Anugi odbędzie się w dniach 5-9 października 2019 r.
Barbara Mikusińska 726 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }