Nivea zaskarżyła reklamę L'Oreal

Przedmiotem skargi była reklama telewizyjna dezodorantu dla kobiet marki Garnier Mineral Pure Active Deo. Skarga Nivei została odrzucona.

Nivea zgłosiła swoje zarzuty do Komisji Etyki Reklamy wobec reklamy L'Oreal listem z dnia 15 września 2017 r., ale zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy wydał decyzję w tej sprawie w grudniu 2017 r.

W reklamie dezodorantu dla kobiet marki Garnier Mineral Pure Active Deo słychać m.in., że produkt ma "wyjątkowe właściwości antybakteryjne - ponieważ zawiera olejek z drzewa herbacianego"
oraz, że ma "wyjątkowe właściwości antyperspiracyjne - ponieważ minerał pochłania pięć razy więcej wilgoci niż talk".

Nivea zarzuciła L'Oreal, że reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, ponieważ pięciokrotnie lepsza pochłanialność jest odniesiona do talku, którego nie zawiera większość produktów konkurencyjnych, w tym wiodące marki (m.in. Dove, Rexona, Old Spice, Adidas). Według Nivei, składniki mineralne także nie mają kluczowego znaczenia dla właściwości antyperspiracyjnych produktu, ponieważ właściwości antyperspiracyjne zapewnia sól aluminium obecna również w reklamowanym produkcie i stanowiąca składnik aktywny wielu wyrobów konkurencyjnych.

- Reklama nie odwołuje się do żadnych obiektywnych dowodów w postaci badań przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami prawa i dobrymi praktykami branżowymi, które byłyby podstawą do formułowania jej przekazu - argumentowała w skardze Nivea.

Odpowiadając na zarzuty dotyczące przekazu w sprawie właściwości antyperspiracyjnych L'Oreal wyjaśnił m.in., że „główne składniki aktywne Garnier Minerai Pure Active - Aluminium Chloryhydrate oraz Mineralite, olejek herbaciany - są komplementarne, i takie też są ich właściwości. Przedmiotowa reklama w żadnym fragmencie nie zawiera twierdzenia, że Mineralite czy tez sam olejek herbaciany ma działanie antyperspiracyjne - to sam produkt w całości posiada takie działanie".

Jak wskazał zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy, w swojej odpowiedzi L'Oreal wprost przyznał zatem, że to produkt rozumiany, jako zespół składników, a nie pojedyncze składniki, odpowiadają za działanie antyperspiracyjne. Tymczasem z przekazu reklamowego wynika, że to minerał odpowiada za wyjątkowe właściwości antyperspiracyjne i powoduje, że sam produkt jest pięciokrotnie lepszy niż konkurencja. W związku z tym komisja orzekła, że na tle odpowiedzi L'Oreal zarzuty Nivei są "aktualne".

Tym samym uznano, że reklama dezodorantu dla kobiet Garnier Mineral Pure Active Deo wprowadza konsumentów w błąd oraz nadużywa zaufanie odbiorcy reklamy. L'Oreal, który brał udział w tym posiedzeniu, natychmiast złożył pisemną odpowiedź na skargę. Argumentował w niej m.in., że zawarte w reklamie stwierdzenia oparte są na "wiarygodnych i weryfikowalnych" badaniach naukowych. - Przede wszystkim należy podkreślić, iż żaden przepis Kodeksu Etyki Reklamy bądź prawa powszechnego nie obliguje w reklamach do powoływania się wprost na wyniki badań naukowych, a jedynie na formułowanie twierdzeń, które mają w nich oparcie (...) - czytamy w stanowisku L'Oreal.

Firma podkreśla także, że komunikat o właściwości minerału jest wyświetlony w momencie kiedy film reklamowy ukazuje właśnie minerał (a nie reklamowany produkt), co zdaniem L'Oreal oznacza, że reklama zawiera wyraźne oddzielenie komunikatów dotyczących samego produktu od komunikatów dotyczących jego składników, w związku z czym nie istnieje zagrożenie wprowadzenia konsumentów w błąd.

Ostatecznie więc zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy uznał, że skarga Nivei jest bezzasadna i nie zasługuje na uwzględnienie. - Reklama telewizyjna Garnier Mineral Pure Active Deo jest zgodna z przepisami Kodeksu Etyki Reklamy i nie zawiera inkryminowanych przez stronę skarżącą przekazów mogących wprowadzić konsumentów w błąd - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

 

 

 

 

Ilona Mrozowska 2636 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }