Opakowanie ma znaczenie

Codziennie w Europie sprzedawanych jest 500 mln napojów i płynnych produktów spożywczych. W większości przypadków opakowanie wybierane jest w sposób przypadkowy.

Konsumenci kupują przecież mleko, sok czy wodę, a nie karton, plastikową butelkę lub puszkę. To jest jednak właśnie podejście, które chce zmienić producent opakowań kartonowych Tetra Pak. – Wierzymy w „dobre opakowania”, czyli takie, które pomagają konsumentom utrzymać zdrowe nawyki żywieniowe, nie obciążają środowiska, są funkcjonalne i wygodne. Wiemy też, że coraz więcej konsumentów chce podejmować świadome decyzje zakupowe – mówi Kinga Sieradzon, dyrektor generalna Tetra Pak. Zauważa, że pojęcie „dobrego opakowania” nie ma jeszcze ścisłej definicji i jest przedmiotem trwających dyskusji. Wiadomo jednak, że tak jak zmienia się styl życia, tak ewoluują też opakowania.

Tetra Pak zaistniało w latach 50., dostarczając rozwiązań sprawdzających się w dystrybucji mleka. Dziś wyzwania, z jakimi zmaga się firma, różnią się od tych z przeszłości. Koniec XX w. w Europie przyniósł bowiem ogromne zmiany w zwyczajach kulinarnych. Zwiększenie aktywności zawodowej kobiet oraz modernizacja przemysłu spożywczego sprawiły, że kupowanie gotowych dań lub takich, które zdecydowanie ułatwiają przygotowanie posiłku, jak np. krojone pomidory, stało się bardzo popularne.

Pomidory i inne warzywa należą do chętnie wybieranych składników zdrowej kuchni, ale w surowej formie są delikatne i szybko się psują. To samo dotyczy pozostałych składników ważnych w europejskiej kuchni XXI w., takich jak np. oliwa z oliwek. Wyzwaniem jest więc przekonanie społeczeństwa do wyboru kartonu w przypadku produktów mokrych. Gdy Tetra Pak w swojej ankiecie zapytało konsumentów: „Kiedy kupujesz produkty takie jak krojone pomidory, przeciery lub zupy, jakie opakowanie wybierasz najczęściej?”, najwięcej, bo 29 proc. badanych odpowiedziało, że jest to plastik. 20 proc. sięga po szkło, pozostali (równo po 18 proc.) wybierają opakowania kartonowe lub metalowe. 
 
Funkcjonalne i wygodne
Tetra Pak chce to zmienić, dlatego eksperci firmy stworzyli Tetra Recart – opakowania kartonowe przeznaczone właśnie dla produktów do tej pory sprzedawanych i przechowywanych w plastikowych pojemnikach, szklanych słoikach czy woreczkach. Chodzi o artykuły takie jak: warzywa, fasola, pomidory, karma dla zwierząt, zupy i sosy. Kartonowe opakowania Tetra Recart są lekkie, wytrzymałe i mają idealnie prostokątny kształt. Dzięki temu zajmują mało miejsca na sklepowej półce (i w kuchennej szafce), a w drodze do fabryki z transportem pustych opakowań Tetra Recart potrzebna jest jedna ciężarówka (opakowania są transportowane złożone na płasko), podczas gdy do transportu pustych puszek potrzeba aż 9 ciężarówek. Również całkowity ślad węglowy opakowania Tetra Recart jest znacznie niższy niż w przypadku konkurencyjnych opakowań. Tetra Recart może być ponadto poddany recyklingowi. 

Mokre produkty pakowane w Tetra Recart są już dostępne na polskim rynku. Przykładem jest firma Atlanta AM, dystrybutor marki Primo Gusto. – Decyzja o wprowadzeniu na rynek sosów do makaronu w opakowaniach kartonowych podyktowana była m.in. chęcią zaoferowania konsumentom doskonałego i oryginalnego produktu w alternatywnym i innowacyjnym opakowaniu – mówi Adam Dyszyński, dyrektor zarządzający w spółce Atlanta AM. – Sosy w kartonach to rzeczywiście nowość w tej kategorii od lat niemal w całości zdominowanej przez opakowania szklane – przyznaje. Zaznacza też, że już nie tylko przeciery pomidorowe i sosy, ale zdecydowana większość przetworów pomidorowych w asortymencie Primo Gusto oferowana jest w opakowaniach Tetra Pak.

– Dyskutujemy o „dobrych opakowaniach”, bo chcemy, żeby więcej osób – zarówno konsumentów, jak i producentów żywności – miało wiedzę niezbędną do dokonania świadomego wyboru – konkluduje Kinga Sieradzon z Tetra Pak.

Ilona Mrozowska 4263 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.