Amazon planuje stacjonarne sklepy w Niemczech

- Pytanie brzmi "kiedy?", a nie "czy?" - powiedział szef niemieckiego oddziału Amazona na pytanie o ewentualną inwestycję firmy w stacjonarne sklepy w Niemczech.

Jak pisze LZ Retailytics, Ralf Kleber w wywiadzie udzielonym gazetom wydawanym przez Grupę Mediową Funke wyjaśnił, że na największym europejskim rynku klasyczny handel odpowiada za 90-95 proc. sprzedaży, a Amazon nigdy nie zamyka się na potrzeby i zwyczaje konsumentów. Zapowiedział także eksperymenty z różnego rodzaju formami dostaw, jak paczkomaty, dostawy do bagażników zaparkowanych samochodów czy zostawianie przesyłki pod drzwiami.

Denise Klug, starsza analityczka w LZ Retailytics komentuje, że prawdopodobnie Amazon wejdzie na rynek sklepów stacjonarnych poprzez akwizycję już istniejącej sieci zamiast budować sklepy od zera.

- Amazon z pewnością uważnie obserwuje niemiecki rynek detaliczny i zdaje sobie sprawę, że otoczenie to nie jest łatwe dla nowych graczy, zwłaszcza zagranicznych - pisze Klug. Przypuszcza także, że kandydatem do przejęcia może być sieć podobna do zakupionej przez Amazona w tym roku Whole Foods Market (amerykańska sieć specjalizująca się w produktach ekologicznych, działająca w USA i Wielkiej Brytanii), gdyż klienci sklepów z żywnością organiczną i ci, którzy są skłonni kupować żywność przez internet to w dużym stopniu ta sama grupa. Jednocześnie są to osoby skłonne wydać więcej pieniędzy w zamian za wartość dodaną produktu, a także mniej konserwatywni, bardziej otwarci na nowe formy zakupów i modne produkty. Zauważa też, że w zdominowanym przez dyskonty kraju Amazon Fresh musi jeszcze popracować nad asortymentem marek własnych, a próby, jakie dotychczas uczynił w tym kierunku sugerują, że może on szukać swojej niszy właśnie w kategorii żywności organicznej czy produkowanej w sposób zrównoważony.

Denise Klug dodaje jednak, że takich sieci, które mogłyby odpowiadać wielkością Amazonowi, jest w Niemczech niewiele i wymienia Denn’s, Alnaturę, Bio Company and Basic. Zwłaszcza ta ostatnia dobrze pasowałaby do profilu amerykańskiego giganta. Obaj detaliści współpracują zresztą ze sobą, bo Amazon sprzedaje niektóry produkty Basica na swoich platformach. Analityczka zastrzega jednak, że to tylko jeden z możliwych scenariuszy, a w przypadku Amazona pewne jest tylko to, że lubi zaskakiwać.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.