W listopadzie najmocniej podrożały jaja

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,5. Najmocniej przyczynił się do tego wzrost cen żywności - o 0,26 pkt proc.

Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 1,1 proc.), jak również transportu (o 1,6 proc.) oraz mieszkania (o 0,2 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,26 p. proc., 0,14 p. proc. i 0,06 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 0,3 proc.) oraz łączności (o 0,2 proc.) obniżyły ten wskaźnik po 0,01 p. proc. W ujęciu rocznym inflacja wyniosła w listopadzie 2,5 proc., a w okresie styczeń-listopad 2,0 proc. Żywność podrożała w tym czasie odpowiednio o 6,5 proc. i 4,5 proc.

Ceny żywności wzrosły w listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,1 proc. wobec wzrostu o 1,0 proc. w październiku br. Najbardziej podrożały artykuły w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 4,9 proc., w tym jaja – o 30,0 proc., jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne – o 1,4 proc., sery i twarogi – o 0,7 proc. oraz mleko – o 0,3 proc.), warzywa (o 3,1 proc.) oraz mąka (o 1,3 proc.). Droższe niż w październiku br. było masło (o 1,1 proc.) oraz tłuszcze roślinne (o 0,9 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za mięso (przeciętnie o 0,2 proc., w tym mięso wołowe – o 1,1 proc., mięso drobiowe – o 0,7 proc., wędliny – o 0,4 proc., mięso cielęce – o 0,2 proc., przy spadku cen mięsa wieprzowego – o 0,8 proc.). Zanotowano wzrost cen czekolady (o 0,8 proc.), makaronów i produktów makaronowych (o 0,7 proc.), pieczywa (o 0,4 proc.), ryżu (o 0,3 proc.), jak również ryb i owoców morza (o 0,2 proc.).

Mniej niż przed miesiącem płacono natomiast za cukier (o 5,8 proc.) i owoce (o 0,2 proc.). Ceny napojów bezalkoholowych w porównaniu z poprzednim miesiącem utrzymały się na niezmienionym poziomie. Więcej niż w październiku br. płacono za kawę (o 0,6 proc.). Obniżyły się natomiast ceny wód mineralnych lub źródlanych (o 1,1 proc.), kakao i czekolady w proszku (o 0,5 proc.), herbaty (o 0,4 proc.) oraz soków owocowych i warzywnych (o 0,1 proc.). W porównaniu z poprzednim miesiącem zanotowano wzrost cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych po 0,2 proc.

Magdalena Weiss 1003 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.