GfK: rośnie rynek gastronomiczny

Wartość tego rynku w Polsce wzrosła w tym roku w porównaniu z 2016 r. o ponad 10,5 proc. i wynosi niemal 36,12 mld zł.

Liczba aktywnych placówek całorocznych wzrosła o 1,8 proc. Z wyjątkiem lokali zaliczanych do kategorii klubów nocnych, pubów i sieci fast food, w każdym z segmentów rynku gastronomicznego w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się liczba punktów. Jednocześnie o ponad 13 proc. spadła liczba punktów gastronomicznych uruchamianych sezonowo, w porównaniu do 2016 roku.

Odsetek Polaków w wieku 15 lat i więcej, którzy deklarują, iż odwiedzili punkt gastronomiczny w ciągu ostatnich 12 miesięcy, spadł lekko w porównaniu do rekordowego roku 2016 i wynosi obecnie 49 proc. Jest on jednak nadal na poziomie wyższym niż ten notowany w latach 2012-2015. Znacznie zwiększyła się z kolei częstotliwość wizyt w lokalach gastronomicznych - do poziomu średnio 3,7 odwiedzin w skali miesiąca. Wart podkreślenia jest również fakt ciągłego wzrostu średniej liczby odwiedzanych rodzajów punktów obserwowany rokrocznie od 2014 roku.

- Rosnąca liczba lokali i ich coraz bardziej różnorodna oferta wydaje się wpływać na wzrost intensywności korzystania przez konsumentów z gastronomii, zarówno w formie rosnącej częstotliwości wizyt, jak i odwiedzania/próbowania różnych typów lokali - mówi Lidia Kucharska, analityk w dziale Consumer Goods and Retail GfK podsumowuje.

Konsumenci, którzy odwiedzali punkty gastronomiczne, wydawali w nich średnio 98 zł miesięcznie, najwięcej od od dekady.

Polacy najczęściej odwiedzali punkty gastronomiczne w celu spotkania się ze znajomymi lub spontanicznie, bez szczególnej okazji. Wybór lokalu najczęściej uzależniali od smaku serwowanych posiłków, napojów, dogodnej lokalizacji lub decydowali się na niego z przyzwyczajenia. Najczęściej odwiedzali pizzerie, restauracje i fast foody, choć popularność tych ostatnich spadła. Najchętniej zamawianymi daniami w tych lokalach były frytki, burgery, mięsne zestawy posiłków, pizza i lody.

Na czele rankingu pozostaje McDonald’s. Prawie dwie trzecie Polaków w wieku 15+ deklaruje, iż odwiedziło punkt tej sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Sieci KFC i Pizza Hut również pozostają w czołówce zestawienia.

Ponad jedna czwarta konsumentów odwiedzających punkty gastronomiczne skorzystała z możliwości zamawiania potraw za pośrednictwem telefonu i/lub internetu. Ten sposób składania zamówienia cieszył się największą popularnością w przypadku pizzerii. Niemal dwie trzecie klientów gastronomii korzystało z opcji zamawiania wynos – najczęściej działo się tak w przypadku sieci McDonald’s i KFC.

Magdalena Weiss 1393 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }