Seniorzy lubią drogerie

Sklepy drogeryjno-kosmetyczne są najważniejsze w zakupach kosmetyków i produktów piorąco-czyszczących dokonywanych przez seniorów - wynika z badania GfK.

- Co trzecia złotówka przeznaczana przez seniorów na kosmetyki i produkty piorąco-kosmetyczne jest wydawana w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. W porównaniu do sytuacji sprzed 5 lat, największy wzrost udziału w wydatkach seniorów na te kategorie odnotowano w przypadku zakupów online (o 204 proc.) oraz dyskontów (o 45 proc.) - informuje GfK Polonia.

Na koniec 2016 r. osoby powyżej 60. roku życia stanowiły 23,6 proc. populacji, co daje ok. 9 mln osób. Natomiast niemal co trzecie gospodarstwo domowe (30 proc.) prowadzone było przez seniorów. Średnio w ciągu roku senior może dokonać zakupu towarów i usług o wartości ponad 25 tys. zł.

Wydatki osób starszych na kosmetyki stanowią 5 proc. całego koszyka, natomiast produkty piorąco-czyszczące - 3 proc. Najwięcej pieniędzy seniorzy wydają na produkty do higieny ciała i włosów (28 proc. całości wydatków) i jest to odsetek zbliżony do tego dla całej populacji). W porównaniu do populacji relatywnie większy udział w ich koszykach mają z kolei produkty do pielęgnacji ciała (16 proc.), prania (15 proc.) i sprzątania (11 proc.).

83 proc. seniorów dokonuje zakupów kosmetyków i produktów piorąco-czyszczących w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. W ciągu pięciu ostatnich lat odsetek ten pozostał na niezmienionym poziomie. Podczas pojedynczej wizyty seniorzy wydają na te kategorie średnio 26 zł.

72 proc. seniorów dysponuje dostępem do internetu, natomiast zakupów kosmetyków i produktów piorąco-czyszczących dokonuje w nim jedynie 8 proc. 5 lat temu odsetek ten był jeszcze niższy i wynosił 3 proc. Dokonując zakupów wymienionych kategorii w internecie, seniorzy płacą jednorazowo dwukrotnie więcej niż w przypadku zakupów w sklepach drogeryjno-kosmetycznych (53 zł).

Czterech na pięciu seniorów twierdzi, że dobry wygląd jest dla nich ważny, a co drugiemu seniorowi kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność – konstatuje GfK. - Seniorzy są lojalni wobec marki, którą znają (55 proc.) i produktu kosmetycznego, który już spróbowali i który ich nie zawiódł (65 proc.).

- Senior to trudny, ale wartościowy klient. Aby wykorzystać potencjał konsumenta seniora, należy znaleźć indywidualne podejście, które pozwoli do niego dotrzeć i przekonać go do zakupu. Gdy już tak się stanie, możemy liczyć na lojalnego klienta – mówi Monika Hasslinger-Pawlak, ekspert GfK w dziale Consumer Goods & Retail.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.