Z listą zakupów i gazetką promocyjną do sklepu

Biedronka, Lidl i Auchan są sieciami najczęściej wskazywanymi jako tanie miejsce zakupów, natomiast Piotr i Paweł uznawany jest za najdroższy, ale też za najbardziej luksusowy supermarket, wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Czynnością, którą Polacy najczęściej wykonują przed wyjściem do hipermarketu, supermarketu lub dyskontu jest przygotowanie listy zakupów, przygotowanie której poprzedza sprawdzenie, jakie zasoby mają w domu. Stosunkowo niewielki odsetek osób przed wyjściem na zakupy porównuje ceny w różnych sklepach. 

Źródła informacji o cenach produktów i promocjach to najczęściej:

  • informacja zdobyta w sklepie – sprawdzenie ceny przy półce (przede wszystkim produkty spożywcze), na czytniku cen

  • informacje o promocjach na terenie sklepu

  • gazetki sieci zarówno w formie elektronicznej lub papierowej

  • informacje od znajomych – najczęściej dotyczą promocji kosmetyków, ubrań, alkoholu, produktów dla dzieci

  • porównywarki cenowe w Internecie – tylko w przypadku droższych i bardziej skomplikowanych zakupów np. AGD

  • reklama telewizyjna

Najwięcej jednorazowo konsumenci wydają w hipermarketach, najmniej zaś w supermarketach. Kwoty wydawane w hipermarketach są ponad dwukrotnie wyższe niż w supermarketach.

Biedronka i Lidl są nie tylko sieciami kojarzonymi z tanimi zakupami, lecz również wskazywane są jako sieci z najczęstszymi i najatrakcyjniejszymi promocjami. Respondenci wskazują również, że częste i atrakcyjne promocje są w sieciach Auchan, Tesco i Kaufland.

Czynniki o największym znaczeniu w porównywaniu cen to jakość produktu, jego skład w kontekście ceny oraz unikatowość – badani deklarują, że są gotowi zapłacić wyższą kwotę za produkty wyjątkowe, jednak starają się ich szukać w najkorzystniejszych cenach, np. w Piotrze i Pawle.

W ciągu ostatniego roku najczęściej odwiedzanymi sieciami były dyskonty: Biedronka i Lidl. Do Biedronki klienci chodzą też z największą częstotliwością – ponad połowa osób odwiedzających Biedronkę korzysta ze sklepu przynajmniej raz w tygodniu, a 30 proc. nawet 2-3 razy w tygodniu. Z kolei hipermarkety odwiedzane są zazwyczaj co 2-3 tygodnie lub raz w miesiącu.

- Nasze badanie obrazuje zachowania konsumentów przed wyjściem na zakupy i podczas zakupów spożywczych - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - Wyraźnie widać, że konsumenci dobrze orientują się w poszczególnych markach sieci handlowych i znają ich specjalizacje – wiedzą, gdzie należy się wybrać, kiedy zależy im na czymś niestandardowym, a gdzie, żeby uzyskać produkty dobrej jakości w niewygórowanej cenie - podkreśla Adam Czarnecki.

- Podkreśla, że wielkim wygranym w codziennych zakupach jest Biedronka, której sklepy są zazwyczaj mniejsze od innych supermarketów, która ma dużo placówek, przez co jest dostępna – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - Dodatkowo, jak wynika z naszego innego badania Monitora Programów Lojalnościowych – wprowadzenie w ubiegłym roku przez tą sieć programu lojalnościowego spotkało się z bardzo pozytywnym przyjęciem przez konsumentów, co może się przełożyć na jeszcze większą liczbę odwiedzających i na wyższą częstotliwość odwiedzin – dodaje Adam Czarnecki.


 


 

 

 

Ilona Mrozowska 4378 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.