Najrzadziej w niedzielę pracują osoby mające dzieci

9 na 10 pracowników zapytanych, czy pracują w każdą niedzielę w miesiącu odpowiedziało - nie, jedynie w niektóre. Takiej odpowiedzi częściej udzielały osoby mające dzieci - wynika z badania Kantar Millward Brown.

Pomysł wprowadzenia zakazu handlu NSZZ Solidarność uzasadnia głównie potrzebą umożliwienia kobietom pracującym w niedziele spędzania więcej czasu z rodziną. W czwartek 28 września o projekcie ustawy ograniczającego handel w niedziele dyskutować będzie w Sejmie podkomisja stała do spraw rynku pracy. 

Natomiast, jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego wśród pracowników centrów handlowych, 89 proc. z nich pracuje tylko w niektóre niedziele.

Jeszcze rzadziej w te dni pracują osoby posiadające dzieci, które stanowią niespełna 1/3 osób pracujących w centrach handlowych. Natomiast aż 63 proc. pracujących tam to osoby młode, jeszcze bez dzieci. - Praca w centrach handlowych przyciąga młodych ludzi. Jak pokazują nasze badania, nie jest to wybór „mniejszego zła”. Stanowi ona dla sprzedawców ważną możliwość kontaktu z ludźmi oraz realizacji ich zainteresowań – komentuje Kuba Antoszewski z Kantar Millward Brown. - Naturalną konsekwencją jest elastyczność, która pozwala młodym ludziom dostosować harmonogram pracy do wszelkich pozazawodowych aktywności – dodaje.

Wyniki badania nie są zaskoczeniem dla Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Doskonale wiemy, że pracą w centrach handlowych interesują się obecnie najbardziej ludzi młodzi. Natomiast kluczowe jest, aby również pomysłodawcy wprowadzenia zakazu handlu uświadomili sobie, że proponowane regulacje nie tylko nie pomogą pracownikom, ale wręcz im zaszkodzą, szczególnie właśnie ludziom młodym - mówi Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

Ma on nadzieję, że tak jak rząd w swoim stanowisku zapewniał, że rozważany jest aspekt odbioru społecznego wprowadzanych zakazów, również NSZZ Solidarność zaprzestanie faworyzowania jednej, wąskiej grupy pracowników kosztem 400 tysięcy pracujących w centrach handlowych. - Przypomnę tylko, że wprowadzenie zakazu będzie oznaczało zupełne zamknięcie centrów, a więc i restauracji, kin, salonów usługowych, które właśnie w niedziele odwiedza najwięcej ludzi, co w konsekwencji poskutkuje falą zwolnień – przestrzega Knap.

Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Millward Brown wśród pracowników wylosowanych centrów handlowych na terenie całej Polski, metodą wywiadów bezpośrednich w dniach 31 lipca – 6 sierpnia 2017 r. Wielkość próby n=800, błąd pomiaru 3,5 proc.

Katarzyna Pierzchała 5229 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.