Grupa Schwarz liderem europejskiego handlu

Właściciel sieci Lidl i Kaufland jest największym detalistą w Europie Zachodniej - ogłosiła agencja badawcza Euromonitor International.

Zbadano udziały wartościowe detalistów w rynku od 2007 do 2016 r. na 17 europejskich rynkach. Stawkę otwiera Grupa Schwarz, po której kolejno plasują się Carrefour, Aldi, Edeka i Tesco. Właściciel Lidla i Kauflandu nie jest wprawdzie liderem na żadnym z badanych rynków, ale ponieważ – z wyjątkiem Norwegii i Turcji – działa na niemal wszystkich, wygrywa w zestawieniu ogólnoeuropejskim.

Cała pierwsza dziesiątka europejskich największych detalistów pochodzi ze Starego Kontynentu. Dopiero na 11. miejscu znalazła się brytyjska Asda, należąca do amerykańskiego Walmarta. Co więcej, na 15 z 17 badanych rynków liderem jest detalista wywodzący się z danego kraju. Wyjątkiem są Grecja i Austria.

Cały sektor zdominowany jest przez pięć firm, do których należy 60 proc. europejskiego rynku, jednak w krajach skandynawskich do czołowej piątki należy 80 proc. handlu FMCG. Z kolei brytyjski rynek okazał się jedynym z badanych, na którym udział największej piątki spadł w ciągu omawianego okresu, głównie z powodu intensywnej ekspansji Aldiego i Lidla.

Europejski handel w ciągu kolejnych pięciu lat powinien rosnąć w siłę – uważają analitycy Euromonitor International. Tylko w Grecji, Danii i Holandii sektor FMCG może się do 2021 roku skurczyć. Największym rynkiem w Europie pozostaje Francja, po niej Wielka Brytania, a następnie Niemcy. Głównie dzięki temu, że Francuzi chętnie robią zakupy w hipermarketach, gdzie oferowana jest duża ilość produktów non-foodowych, Niemcy natomiast preferują dyskonty, które zresztą w ciągu dekady zwiększyły swoją popularność na całym kontynencie.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.