Muzeum Polskiej Wódki nabiera kształtów

W obiekcie trwają ostatnie prace budowlane i rozpoczyna się montaż ekspozycji. Otwarcie planowane jest na wiosnę 2018 r.

Muzeum Polskiej Wódki powstaje w zabytkowym budynku rektyfikacji na terenie dawnej wytwórni wódek „Koneser” na warszawskiej Pradze-Północ. Jest pierwszym takim obiektem na świecie poświęconym wyłącznie polskiej wódce, którego celem jest propagowanie wiedzy o historii, tradycji i kulturze picia tego trunku.

Oprócz zabytkowego budynku w stylu neogotyckim z końca XIX w. goście będą mogli podziwiać ogromne rozetowe okna, oryginalne piece z przełomu XIX i XX w. służące niegdyś do produkcji wódki, podłogi wyłożone deskami ze starych beczek do przechowywania alkoholu z zakładu produkcyjnego w Zielonej Górze, a także masywne metalowe schody. A trakcją będą także oryginalne elementy wyposażenia gorzelni, czyli kolumna rektyfikacyjna, stągiew i licznik. Z tarasu na trzeciej kondygnacji rozpościera się widok na Centrum Praskie Koneser, Pragę i Śródmieście.

- Muzeum Polskiej Wódki będzie szczególnym miejscem prezentującym kilka wieków historii i tradycji polskiej wódki. Zwiedzający będą mogli sami przekonać się, że Polska jest ojczyzną wódki, a wpisanie naszego narodowego trunku na listę chronionych oznaczeń geograficznych UE oraz stworzenie prawnej definicji „Polskiej Wódki” jest wyrazem uznania dla jej jakości oraz bogatej historii – wyjaśnia Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, które jest inicjatorem i patronem muzeum.

Krótki pokaz filmowy rozpocznie trwającą około godziny wycieczkę po muzeum. W Barze Akademii Wódki na zwiedzających, którzy wykupią bilet z degustacją, czekać będą trzy porcje degustacyjne polskiej wódki – żytniej, pszenicznej i ziemniaczanej. Za dodatkową opłatą możliwy będzie również udział w warsztatach edukacyjnych poświęconych zasadom serwowania tego trunku i jego łączenia z potrawami, czyli tzw. food-pairingu.

- Chcemy edukować, pokazywać różnice w aromatach wódek produkowanych z kilku rodzajów zbóż i ziemniaków, a także promować tradycję kulturalnego picia nastawionego na smakowanie – dodaje Andrzej Szumowski.

Ponadto w budynku muzeum powstanie koncept restauracyjny współtworzony przez Ewę, Andrzeja i Mirosława Nizio. Restauracja i bistro, które powstają z inicjatywy rodzinno-biznesowej spółki Rest Team, wzbogacą kulinarny krajobraz Warszawy. Bistro WuWu będzie czynne 24h na dobę będzie oferować gościom rodzime trunki i przekąski. Z kolei restauracja Zoni ma mieć bardziej kameralny charakter. W założeniu będzie to miejsce relaksu, spotkań towarzyskich, rodzinnych i biznesowych. W menu restauracji znajdą się między innymi wina i polskie wódki. Koncepcję architektoniczną obu lokali stworzył Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International. Kierowane przez niego zespoły odpowiadają za projekt ekspozycji Muzeum Polskiej Wódki oraz jego realizację.

Joanna Hamdan 14350 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.