Nie tylko w sezonie

Sprzedaż suchego pieczywa, wafli zbożowych i macy rośnie, także w sklepach małoformatowych.

Spożywanie pieczywa chrupkiego, wafli zbożowych i macy wiąże się przede wszystkim z dbałością o szczupłą sylwetkę. Ponadto konsumenci postrzegają te produkty jako naturalne, zdrowe. Nic dziwnego, że producenci kuszą coraz to nowszymi wariantami, co znajduje odzwierciedlenie w szerokości sklepowych półek z tym asortymentem.

– W 2017 r. konsument mógł wybierać spośród około 9 wariantów pieczywa chrupkiego, wafli zbożowych i macy, podczas gdy w 2014 r. było to o dwa SKU mniej – podkreśla Sylwia Neska z Centrum Monitorowania Rynku (dane dotyczą sklepów małoformatowych, o powierzchni do 300 mkw.).

W ponad trzech czwartych tych sklepów znajdują się wafle zbożowe, mniej więcej połowa uwzględnia w asortymencie pieczywo chrupkie, a tylko w co dziesiątej placówce obecne są mace.

Jak podaje CMR, cała kategoria rośnie rok do roku. – Głównie za sprawą wafli zbożowych, cieszących się coraz większą popularnością – zauważa Sylwia Neska. Systematycznie zwiększa się sprzedaż pieczywa chrupkiego.

Chrupkie zamiast świeżego
Marta Martys, marketing manager Wasa w firmie Barilla, zapewnia, że sprzedaż pieczywa chrupkiego rośnie zarówno wartościowo, jak i ilościowo o kilka procent rok do roku. – Grupą docelową tej kategorii są przede wszystkim kobiety w wieku 20-49 lat, ze średnich i większych miast, dysponujące co najmniej średnimi dochodami, a ponadto zainteresowane zdrowym odżywianiem i wartościami odżywczymi pożywienia – podkreśla. O odchudzającej diecie, której składnikiem jest chrupkie pieczywo, zaczynają myśleć na wiosnę i kontynuują ją do wakacji. Dlatego producenci właśnie w tym czasie notują największą sprzedaż tych produktów.
Barilla nie ustaje w działaniach wspierających tę kategorię, także takich, które mają przekonać konsumentów, że chrupkie pieczywo można spożywać przez cały rok, nie tylko podczas stosowania odchudzającej diety. W tym roku była to reklama telewizyjna Wasy pod hasłem „Nasz chleb”, pokazująca spożywanie pieczywa pod tą marką w codziennych sytuacjach i zwykłych momentach. Przekaz ten kontynuowany był podczas promocji w internecie.

– Była to bardzo udana akcja pod hasłem „Chwila na Wasa”, która przyciągnęła tysiące zgłoszeń – podkreśla Marta Martys. – Oczywiście prowadzimy też stałą komunikację na FB, pokazując nowe sposoby wykorzystania pieczywa, ostatnio poprzez ciekawy cykl wspaniałych przepisów Vege Wasa. Podejmujemy też szereg aktywacji w miejscach sprzedaży, np. promocje cenowe wspierające nowe odmiany pieczywa – dodaje.
Hitem pod marką Wasa od lat pozostaje pełnoziarniste żytnie pieczywo z błonnikiem, wypiekane z dodatkiem otrębów pszennych, płatków owsianych i sezamu (230 g, Wasa z błonnikiem). – Niedługo planujemy wprowadzenie na rynek nowego rodzaju przekąski Wasa Sandwich, o innowacyjnym smaku, zgodnym z aktualnymi trendami żywieniowymi. Ponadto być może pod koniec roku pojawi się kolejna nowość, jednak na razie wolałabym o tym w szczegółach nie mówić – zastrzega Marta Martys.

Jak wynika z danych CMR, w małoformatowych sklepach spożywczych w sprzedaży pieczywa chrupkiego najsilniejszą pozycję ma właśnie marka Wasa, która odpowiada za mniej więcej połowę sprzedanych opakowań. W koszykach konsumentów często pojawiają się produkty Sonko – około jednej piątej sprzedanych opakowań.

– Wybór pieczywa chrupkiego może być też podyktowany restrykcyjną dietą, na przykład bezglutenową. Stąd w I kwartale 2017 r. z bardzo wysoką rotacją w rankingu na pierwszym miejscu uplasował się Dr Schar Wieloziarniste Pieczywo Bezglutenowe 300 g – mówi Sylwia Neska. Średnia wartość transakcji zakupu pieczywa chrupkiego wyniosła w kanale małoformatowym w marcu 2017 r. ok. 4,60 zł.

Wafle zbożowe hitem
Jak podaje CMR, liczba transakcji z waflami zbożowymi (ryżowe, kukurydziane, jaglane itp.) zwiększyła się w sklepach małoformatowych o 10 proc. w okresie kwiecień 2016 r. – marzec 2017 r. Liderem tej kategorii jest Sonko z 40-proc. udziałem w wartości sprzedaży. W ciągu ostatniego roku (kwiecień 2016 – marzec 2017) pozycję umacniał Kupiec – w marcu 2017 r. odpowiadał już za mniej więcej jedną piątą wartości sprzedaży wafli zbożowych.

Konsumenci w tym roku mieli do wyboru około siedmiu wariantów wafli zbożowych. Najczęściej wybierali opakowania 100 g lub 130 g – stanowiły one połowę transakcji. Według CMR w rankingu rotacji wafli zbożowych w I kwartale 2017 r. czołową pozycję zajmuje Good Food Wafle Kukurydziane extra cienkie 100 g. Wysoko uplasowały się również Sonko Wafle ryżowe naturalne 130 g oraz Good Food Wafle Jumbo paprykowe 145 g. – Coraz większe znaczenie w sprzedaży wafli zbożowych mają warianty w czekoladzie, w marcu 2017 r. generowały one już ponad 10 proc. wartości sprzedaży kategorii – zauważa Sylwii Neska z CMR.

Dwa warianty na półce
Małym, ale też ważnym segmentem są mace. W okresie kwiecień 2016 – marzec 2017 r. – według Sylwii Neski – istotnie wzmocniło swoją pozycję w tej kategorii Sante. Marka ta zwiększyła udział z 30 do 42 proc. wartości sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem. Rośnie również znaczenie Sonko, wśród popularnych produktów w segmencie są mace pod marką Chaber.

Konsumenci niezmiennie zastają na półce średnio dwa warianty macy. Najpopularniejsze smaki to tradycyjne lub razowe. Średnio w jednej transakcji konsumenci nabywają jedno opakowanie macy.
Pieczywa chrupkie, wafle zbożowe i mace nie mają charakterystycznej pory zakupu. Transakcje rozkładają się równomiernie w godzinach 7-20 i w tym czasie ma miejsce około 90 proc. transakcji z tymi produktami.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica