Internet źródłem wiedzy nt. żywienia dzieci

Krajowa Unia Producentów Soków Kups za pośrednictwem Inquiry Market Research spytała matki dzieci w wieku 3-14 lat skąd czerpią informacje o diecie. Okazało się, że internet jest najpopularniejszym źródłem informacji dotyczących zdrowego żywienia.

W dobie łatwego dostępu do informacji i mody na zdrowe żywienie, liczba źródeł, z których można czerpać wiedzę na temat diety jest większa niż kiedykolwiek. To pozytywne zjawisko, jednak zdarza się, że prowadzi do chaosu informacyjnego i utrwalania błędnych przekonań, które później negatywnie rzutują na skład codziennego jadłospisu. Na kształt całodniowego menu często największy wpływ mają matki, które przygotowują posiłki dla całej rodziny.

Internet i intuicja

Jak pokazują wyniki badań udostępnionych przez KUPS a przeprowadzonych przez Inquiry Market Research na grupie polskich matek (marzec 2017 r., badanie CAWI, N=180.) najpopularniejszym źródłem informacji dotyczących zdrowego żywienia wśród polskich matek są portale internetowe, które czyta 49 proc. respondentek. Sporo, bo 26 proc. mam biorących udział w badaniu podejmuje decyzje w kwestii żywienia na podstawie swojej intuicji. Swojemu przeczuciu najbardziej ufają matki w wieku 32-37 lat – aż 35 proc. z nich ustala dietę rodziny na podstawie swojego doświadczenia.

Okazało się, że z porad dietetyków korzysta tylko 24 proc. badanych, a 21 proc. zasięga opinii lekarzy. Co ósma matka w ogóle nie poszukuje informacji na temat zbilansowanej diety.

– Internet może okazać się bardzo pomocny, ale nie wszystkie wiadomości, które w nim znajdujemy są potwierdzone i rzetelne, dlatego warto starannie dobierać źródła, z których czerpie się informacje – podkreśla prof. dr hab. Krystyna Gutkowska ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. - Optymizmem napawa fakt, że z porad dietetyków i lekarzy korzysta coraz więcej Polek. Jednak te dane pokazują, że w kwestii świadomości żywieniowej w Polsce wciąż jest wiele do zrobienia – dodaje.

Jej zdaniem odsetek matek, które przy ustalaniu jadłospisu kierują się przede wszystkim swoją intuicją obrazuje jak wiele z nich nie korzysta z informacji z zakresu dietetyki, mającej duże znaczenie przy komponowaniu diety całej rodziny. Ta część respondentek często powiela dietetyczne błędy, które mają swoje źródło w licznych mitach dotyczących żywienia, jak również w doświadczeniach, nie zawsze najlepszych, wyniesionych z domu rodzinnego lub od znajomych.

Etykieta źródłem wiedzy

Podstawowym źródłem informacji jest etykieta, znajdująca się na opakowaniu produktu, na której widnieje tabela składników odżywczych oraz jego skład. Ich lektura pozwala poznać poziom poszczególnych makroskładników, dowiedzieć się, jaką część dziennego zapotrzebowania energetycznego zaspokaja dany produkt oraz poznać jego dokładną zawartość.

28 proc. polskich matek deklaruje, że zawsze zwraca uwagę na informacje w tabeli substancji odżywczych, a 51 proc., że robi to często. Bywa jednak, że informacje pochodzące z etykiety są opacznie rozumiane i utrwalają liczne mity żywieniowe.

Z badania wynikło, że niektórzy konsumenci nie dostrzegają różnicy między składem a wartościami odżywczymi produktu, co prowadzi do ugruntowania błędnych przekonań. Wielu konsumentów, widząc, że w tabeli wartości odżywczych widnieją np. węglowodany, w tym cukier, sądzi, że zostały one dodane do produktu przez producenta. Nie dostrzegają jednak, że nie jest on wymieniony w składzie produktu, co oznacza, że jest to cukier, który jest jego naturalną częścią.

- Można wyjaśnić to na przykładzie soku owocowego z kartonu. Cały cukier, który znajduje się w sokach owocowych, pochodzi wyłącznie z owoców, z których sok został wyciśnięty. Dlatego cukier widnieje w tabeli wartości odżywczych, a nie składzie produktu. Producent dosładzając sok złamałby prawo – podkreśla prof. Gutkowska.

Dieta od podstaw

Krajowa Unia Producentów Soków Kups zaleca osobom, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe lub swojej rodziny i mają problem z skomponowaniem zbilansowanej diety Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która w prosty sposób obrazuje, które z produktów należy spożywać najwięcej, a których należy unikać. Według wskazań Piramidy, najistotniejszą grupą produktów dla zbilansowanej diety są owoce i warzywa.

Dietetycy zalecają, by do każdego posiłku dołączać porcję owoców lub warzyw i dziennie spożywać ich co najmniej 5. Porcje powinny swoim rozmiarem odpowiadać garści spożywającego. Można przyjmować je w różnych formach, na przykład w formie soku. Szklanka soku (200 ml), również takiego z kartonu, z powodzeniem może pełnić funkcję jednej porcji – dla przykładu taka dawka soku pomarańczowego pokrywa 50-60 proc. zapotrzebowania na witaminę C i jest źródłem mających prozdrowotne działanie folianów.

Zdjęcie: Fotolia za KUPS

Katarzyna Pierzchała 5193 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.