2017 rok, to czas fuzji i przejęć w handlu

A.T. Kearney przewiduje, że 2017 r. będzie rekordowy pod względem wartości fuzji i przejęć na globalnym rynku dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym. Dotyczy to również Polski - na sprzedaż są m.in. sieć Mila i Emperia Group (właściciel supermarketów Stokrotka).

W 2016 r. wartość transakcji fuzji i przejęć (M&A) na globalnym rynku dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym wyniosła 469 mld dol. – oznacza to 31-proc. wzrost w porównaniu do roku poprzedniego i jednocześnie najwyższy poziom od czasów recesji z lat 2007/2008. Liczba transakcji w ub.r. wzrosła o 9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i jest to pierwszy wzrost od 2010 r.

Zdaniem ekspertów z A.T. Kearney na dynamiczny wzrost rynku M&A wpływają przede wszystkim dwie zmienne: liczba pojedynczych transakcji powyżej >1 mld dol. (ang. „megadeals”) oraz aktywność inwestycyjna 3G Capital – największego gracza na rynku M&A dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym.

W 2016 r. zanotowano 58 przejęć o wartości >1 mld dol. każda – jest to 12 proc. wzrost w stosunku do 2015 r. i jednocześnie najwyższa liczba tego typu transakcji od 2008 r.

Jednocześnie 10 największych transakcji stanowiło 50 proc. łącznej wartości przejęć na rynku. Największą transakcją było przejęcie SABMiller przez AB InBev za kwotę 107 mld dol. Transakcja ta stanowiła ok. 25 proc. wszystkich transakcji na rynku. - Celem dużych transakcji jest przede wszystkim konsolidacja rynku. Należy również zauważyć, że duże firmy (takie jak InBev) mają sporą dostępność kapitału do zainwestowania. Przy ograniczonych możliwościach organicznego wzrostu, ze względu na dojrzałe rynki na których działają, inwestują w M&A – wskazuje Marcin Okoński, menedżer w warszawskim biurze A.T. Kearney (na zdjęciu).

Drugim czynnikiem wzrostu rynku jest aktywność światowej firmy inwestycyjnej 3G Capital na rynku M&A dóbr konsumenckich i handlu detalicznego. Od 2010 r. 3G Capital przejęła inne spółki za łączną kwotę 300 mld dol., co stanowi ok. 15 proc. wartości wszystkich transakcji na rynku w tym okresie. Szacuje się, że bez 3G Capital, rynek M&A osiągnąłby średnioroczny wzrost równy 7 proc. w latach 2010-2016 (vs. 12 proc. z 3G Capital).

Wyniki z badania Consumer & Retail M&A 2017 – globalny rozwój rynku M&A w sektorze dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym (analiza >1000 transakcji zrealizowanych pomiędzy 2005-2017 oraz opinie kluczowej kadry zarządzającej w sektorze i menedżerów funduszy Private Equity na temat rozwoju rynku) przeprowadzonego przez A.T. Kearney wskazują na to, że dalszy dynamiczny wzrost na rynku M&A w 2017 r. może być rekordowy i historycznie przekroczy najwyższą roczną wartość M&A z 2008 r. w wysokości 512 mld dol. 67 proc. ekspertów ankietowanych w badaniu spodziewa się dalszego wzrostu rynku, a zaledwie 1 proc. przewiduje jego spadek.

Lista ogłoszonych, lecz nie zamkniętych transakcji w 2016 r. wyniosła ok. 200 mld dol. - Jeżeli do tego dodamy ogłoszone na początku 2017 r. duże transakcje, m.in. fuzja o wartości 50 mld dol. francuskiego Essilor (producenta soczewek i sprzętu okulistycznego) z włoskim Luxottica (producentem i dystrybutorem okularów), a także przejęcia spółek technologicznych przez duże firmy z rynku dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym, to wzrost M&A powyżej 500 mld dol. staje się realny – ocenia Okoński z A.T. Kearney.

Poza dalszym planowanym wzrostem liczby transakcji M&A >1 mld dol., wzrost rynku będzie również determinowany przez małe akwizycje (<100 mln dol.) w celu przejęcia technologii i wzrostu innowacji. Przykładem firmy, która skupia się na mniejszych akwizycjach jest Unilever Ventures, dla której celem są firmy na rynku technologii mobilnych i Internetu. W ostatnich 5 latach Unilever Ventures zrealizował 18 akwizycji tego typu firm.

W Polsce w 2016 r. wśród największych transakcji M&A na rynku dóbr konsumenckich i w handlu detalicznym została odnotowana transakcja z kategorii „Megadeals” (>1 mld dol.) – sprzedaż Kompanii Piwowarskiej (właściciel marek m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Książęce) do japońskiego Asahi Group Holdings Ltd. za 11 mld zł. Zgodnie ze zobowiązaniami wobec Komisji Europejskiej, AB InBev, po przejęciu SABMiller’a (dotychczasowego właściciela Kompanii Piwowarskiej) musiał sprzedać część swoich aktywów w Europie Środkowo-Wschodniej (oprócz Polski także w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Rumunii).

Z dużych transakcji warto również nadmienić, że na początku 2017 r. ogłoszone zostało przejęcie Żabka Polska przez fundusz CVC Capital Partners od dotychczasowego właściciela Mid Europa Partners.

Według ekspertów kolejne miesiące pod względem aktywności M&A w Polsce również zapowiadają się ciekawie. Na rynku obecnie na sprzedaż są sieci supermarketów Mila i Emperia Group (właściciel supermarketów Stokrotka).

- Odpowiadając na oczekiwania akcjonariuszy, firmy z rynku dóbr konsumpcyjnych i w handlu detalicznym aktywnie poszukują targetów akwizycyjnych. Jednakże w obliczu niepewności politycznej w Europie i na świecie, aktywność na rynku M&A wymaga wyższej tolerancji ryzyka – dodaje Okoński.

Katarzyna Pierzchała 4284 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.