Rynek słodyczy zyska na uwolnieniu cen cukru

30 września 2017 r. uwolnione zostaną ceny cukru w Unii Europejskiej. Surowiec potanieje, co przełoży się na niższe koszty produkcji wielu artykułów spożywczych. Najwięcej zyska jednak rynek słodyczy, wynika z analizy DnB Bank Polska na podstawie danych Euromonitor International.

Wartość rynku słodyczy na świecie w tym roku ma wzrosnąć o 2,7 mld dolarów do 180 mld dol., szacuje DnB Bank Polska. Tempo rozwoju tego rynku jest stałe i wynosi ok. 1,5 proc. rocznie, przy czym największą dynamiką charakteryzują się rynki azjatyckie.

W Polsce rynek słodyczy już w 2014 r. wart był 3,2 mld dol. (KPMG), a do 2018 r. ma sięgnąć 4,4 mld. dol., co oznaczałoby średnioroczny wzrost rzędu 9 proc. rocznie. Na razie jednak rozwija się w wolniejszym tempie 3-5 proc., borykając się m.in. z konkurencją ze strony ukraińskich producentów, którzy oferują swoje wyroby w niższych cenach.

– Polski rynek cechuje silna konkurencja wewnętrzna i nieustanne „promocje”. Rośnie też wpływ ukraińskich producentów, którzy korzystają z niższych cen cukru i coraz mocniej wchodzą do polskich sklepów. Dlatego uwolnienie europejskich cen cukru pomoże naszym producentom odzyskać udziały w sprzedaży. Istotnym wsparciem dla naszej branży może być poprawiająca się sytuacja ekonomiczna polskich rodzin, m.in. dzięki programowi 500+ – mówi Bogna Zasadzka, menedżer ds. klientów strategicznych, Region Wielkopolska, DNB Bank Polska.

Dziś zarówno polscy producenci, jak ich konkurenci z innych krajów UE muszą kupować cukier po wyższych cenach, bo ceny skupu są ustalane. 30 września nastąpi jednak uwolnienie rynku. Ekonomiści są zgodni, że wpłynie to na spadek cen, co martwi plantatorów buraków, ale wpłynie korzystnie na obniżenie kosztów producentów, a w konsekwencji końcowego produktu. „Pozwoli to europejskim firmom obniżyć koszty produkcji słodyczy o ok. 0,5 mld dolarów” - informuje DnB Bank Polska.

Rozwój polskiego rynku podążać będzie jednak nie tylko w kierunku ilości spożywanych słodyczy, ale także ewoluowania oferty produktowej. 60 proc. producentów uważa, że w najbliższych latach zdecydowanie wzrośnie konsumpcja produktów typu light. Coraz większą wagę konsumenci przykładają także do naturalnego składu.

– Trendy te znajdą swoje odbicie w ofercie skierowanej do polskich konsumentów, których zdecydowana większość uważa, że obecny asortyment słodyczy nie jest wystarczający. Możemy więc spodziewać się nowych smaków, rodzajów opakowań, wariantów sezonowych czy limitowanych edycji. Niewykluczone, że większym zainteresowaniem będą cieszyły się również wyroby luksusowe – zauważa Bogna Zasadzka.

Magdalena Weiss 1003 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.