Ekożywność powoli, ale kiełkuje

W 2018 r. wartość rynku żywności ekologicznej przekroczy 1 mld zł, podczas gdy w 2016 r. było to ok. 800 mln zł. Od 2010 r. liczba sklepów ekologicznych wzrosła w Polsce o jedną trzecią, wynika z raportu Inquiry Market Research.

Udział żywności ekologicznej w polskim rynku spożywczym - podaje Inquiry Market Research - wynosi 0,3 proc.

Średnia unijna to ok. 4 proc. (np. w Austrii jest to 6,5 proc., Szwajcarii - 7,7 proc., a Danii - 8,4 proc.), co oznacza, że w Polsce ten udział jest 10-krotnie niższy od średniej unijnej.

- W zestawieniu z innymi wysoko rozwiniętymi krajami wielkość polskiego rynku jest znikoma, jednak stale obserwowany wzrost sprzedaży i liczby firm produkujących certyfikowaną żywność ekologiczną wskazuje na coraz większe zainteresowanie konsumentów tym trendem - komentują autorzy raportu.

W 2016 r. Polsce było 23 tys. gospodarstw ekologicznych (w porównaniu do 21 tys. w roku 2010), 580 tys. ha powierzchni użytków ekologicznych (vs 518 tys.) oraz 560 zakładów wytwarzających certyfikowaną żywność ekologiczną (w porównaniu do 280 w roku 2010). Wzrosła też, o jedną trzecią, liczba sklepów ekologicznych. W 2016 r. było ich 600, podczas gdy 6 lat wcześniej - 400. Dodatkowo, szacunkowa liczba placówek, w których sprzedaż produktów ekologicznych przekracza połowę wynosi ok. 300.

Powoli rośnie też sprzedaż produktów ekologicznych w sklepach internetowych. Szacunkowo w sieci działa od 50 do 80 delikatesów ekologicznych.

To właśnie między innymi rosnąca dystrybucja sprawia, że rynek ma przed sobą coraz lepsze perspektywy. Obecnie, informuje Inguiry Market Research, wart jest ok. 800 mln zł. W 2018 r. prognozowana wartość powinna przekroczyć 1 mld zł.

Niewątpliwie wpływ na jego rozwój ma również coraz większa świadomość żywieniowa Polaków, dbanie o sylwetkę oraz dobre samopoczucie. Nie bez znaczenia jest lepsza sytuacja finansowa konsumentów: w minionej dekadzie miesięczne wydatki gospodarstw domowych na osobę - według GUS - wzrosły o 58 proc., z 690 do 1 091 zł. Aspekt finansowy ma tu ogromne znaczenie. Z Raportu Ośrodka Ewaluacji „Kogo nęci zdrowe jedzenie” 
z 2016 r. wynika bowiem, że dla 73 proc. konsumentów cena to główna przeszkoda w kupnie produktów ekologicznych, a zdaniem 89 proc. ich ceny są zawyżone.

Obecnie - zwraca uwagę Inguiry Market Research - ekologiczną żywność można kupić już nie tylko 
w wyspecjalizowanych sklepach: niemal kompletna oferta produktów ekologicznych znajduje się już w prawie każdym hipermarkecie i dyskoncie. Sieci wprowadzają nawet własne linie produktów eko, m.in. Lidl Bio, półka ekologiczna Carrefour, Rossmann EnerBio czy linia K-Bio Kaufland. Popularnością cieszą się także organizowane cyklicznie targi żywności ekologicznej i biobazary, umożliwiające interakcję 
i bezpośredni kontakt rolnik/przetwórca – konsument.

Wśród największych rodzimych producentów wyrobów ekologicznych raport wskazuje firmy: Bioplanet,
Symbio, Bioavena, Bioconcept-Gardenia i Biofood, a sieci sprzedaży: Organic Farma Zdrowia, Ekodelikatesy u Biernackich (4 sklepy w Gliwicach, Tarnowskich Górach, Tychach i Bytomiu), Ekozakupy (sklep internetowy i 4 sklepy stacjonarne w Warszawie i Bydgoszczy) oraz Natu (3 sklepy na Górnym Śląsku). Nie bez znaczenia są bazary i kiermasze, w tym największy - Biobazar - odbywający się cyklicznie w 4 lokalizacjach.

Wśród największych barier rozwoju dla rynku żywności ekologicznej Inquiry Market Research wskazuje m.in.: słabą dostępność produktów poza dużymi aglomeracjami, przepaść cenową między "zwykłymi" produktami spożywczymi a ekologicznym, niedostateczną wśród nich ofertę świeżych artykułów, brak jednoznacznego/spójnego nazewnictwa oraz duże koszty logistyki i dystrybucji.

Mimo to, rynek ma spore możliwości rozwoju, zwłaszcza przez dalszy wzrost dostępności – rośnie sprzedaż i zainteresowanie sklepów wielkopowierzchniowych, z dyskontami włącznie, a ich oferta się stale powiększa.

 

 


 

Ilona Mrozowska 2871 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }