Najwięksi detaliści w Europie. Na czele właściciel Lidla

Grupa Schwarz, właściciel Lidla i Kauflandu, był w 2016 r. detalistą o najwyższych przychodach na rynku FMCG.

Sprzedaż w jego sieciach wyniosła łącznie 97,9 mld euro i była wyższa od tej z 2015 r. o 4,3 proc. Lider zestawienia dokonanego przez LZ Retailytics może się przy tym pochwalić najwyższą dynamiką wzrostu sprzedaży spośród czołówki rankingu.

Szybciej od niego rósł Amazon (o 14,3 proc.), który uplasował się na 15. pozycji. Jeśli pominąć 17-proc. skok rosyjskiej grupy X5 Retail, której pomógł m.in. umacniający się w 2016 roku rubel, to właśnie Amazon najmocniej zwiększył sprzedaż spośród największych 50 detalistów w Europie.

Wśród największych siedmiu firm trudniących się sprzedażą FMCG znalazło się aż pięć z Niemiec. Oprócz Grupy Schwarz są to Metro, Aldi, Edeka i Rewe, rozdzielone jedynie przez Carrefoura na miejscu drugim i Tesco na miejscu czwartym. W przypadku tego ostatniego detalisty autorzy zestawienia zastrzegają jednak, że negatywnie na przeliczeniu funtów na euro odbiły się wahania relacji obu walut; funt w 2016 roku stracił do euro kilkanaście procent. Ucierpiały i inne sieci z Wielkiej Brytanii, których sprzedaż w przeliczeniu na euro spadła w 2016 najmocniej: Marks & Spencer (-19,4 proc.), Asda (-14,8 proc.) oraz The Co-operative i Morrisons (po -11,6 proc.).

Spośród sieci obecnych w Polsce na ósmym, dziewiątym i jedenastym miejscu uplasowały się firmy francuskie: Auchan, E.Leclerc oraz Intermarché. Wszystkie poprawiły swoje wyniki z 2015 roku, choć nieznacznie.

Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, która przynosi mu dwie trzecie całkowitej sprzedaży, trafił na miejsce 24. z przychodami na poziomie 16,13 mld euro (wzrost o 5,8 proc.). Dansk Supermarked, do którego należy sieć Netto, znalazł się na pozycji 41., a zaraz za nim uplasował się Rossmann, którego przychody wzrosły o solidne 6,9 proc.

Top 15 największych europejskich detalistów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* wpływ dużych wahań kursów rubla i funta

** bez Rewe Touristik

*** Ahold Delhaize - połączone obroty

 

 

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.