Co 8 Polak nigdy nie zwrócił butelki zwrotnej

Po Polsce krąży 400 mln szklanych butelek zwrotnych o wartości ok. 150 mln zł.

Zaledwie 6 proc. konsumentów przy zakupie piwa zwraca uwagę na jego opakowanie. Tylko 14 proc. ma świadomość, że korzystanie ze szklanych butelek zwrotnych pomaga oszczędzać energię i surowce (TNS dla Carlsberg Polska, 2013 r., „Podstawy konsumentów korzystających z butelki zwrotnej do piwa i opinie konsumenckie odnośnie systemu butelki zwrotnej w Polsce”). Co ósma osoba, która kupiła napój w butelce zwrotnej, przyznaje, że nigdy nie próbowała jej zwrócić (badanie pt. „Butelki zwrotne”, 2015 r. , TNS Polska na zlecenie Ministerstwa Środowiska).

Celem Carlsberg Polska, który przez trzy lata we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia prowadził kampanię społeczną „Weź mnie w obroty”, było zachęcanie do oddawania do sklepów butelek zwrotnych, a przez to ochronę środowiska naturalnego.

Punktem wyjścia dla kampanii były dane z raportu, jaki TNS Polska przygotował na zlecenie producenta. Badania przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska w 2015 roku potwierdziły, że 78 proc. Polaków uważa, iż plan wprowadzenia kaucji za szklane i plastikowe butelki po napojach poprawiłby stan środowiska. Jednocześnie 31 proc. respondentów przyznało, że miało problem z odzyskaniem obowiązującej już kaucji za szklaną butelkę w sklepie. Jako jeden z powodów konsumenci podawali konieczność okazania paragonu za zakupiony wcześniej produkt. To nadal duża bariera w promowaniu nawyku oddawania do sklepów butelek zwrotnych.

W Polsce krąży około 400 mln szklanych butelek. Ich wartość to ok. 150 mln zł. Butelka zwrotna to jedno z najbardziej ekologicznych opakowań na rynku FMCG i obecnie wykorzystywane jest tylko w branży piwnej. Może zostać użyta dwadzieścia razy. Niestety, w Polsce butelki odbywają drogę między konsumentem a browarem tylko 8-12 razy. Liderami w tym obszarze są Dania, Holandia, Finlandia i Norwegia – ponad 70 proc. butelek jest tam ponownie napełnianych.

Kampania była realizowana głównie w Internecie. Na jej potrzeby powstał fan page na Facebooku „Weź mnie w obroty” i strona internetowa www.wezmniewobroty.pl. W spotach o butelce zwrotnej wziął udział Piotr Rogucki - aktor, muzyk i członek zespołu Coma, który był ambasadorem kampanii w 2014 r.

Zwracanie szklanych butelek do sklepów pozostaje wciąż wyzwaniem i obszarem do edukacji konsumentów, wymaga też zrozumienia ze strony sklepów. Część detalistów nie przyjmuje butelek bez okazania paragonu, co zniechęca kupujących. We wspomnianym badaniu TNS „Butelka zwrotna” 54 proc. osób deklarujących próbę zwrotu butelki do sklepu przyznała, że miała problemy z odzyskaniem kaucji za butelkę, w 14 proc. takie trudności miały miejsce prawie zawsze, a w 40 proc. często. Dlatego podczas kampanii Carlsberg Polska prowadził także akcje dla detalistów, którym towarzyszyło hasło „Zostań sklepem przyjaznym butelce zwrotnej!”. Z początkiem 2017 roku wyższą kaucję na butelkę zwrotną – wcześniej 35 groszy, teraz 50 groszy – wprowadziło trzech największych producentów piwa w Polsce (Carlsberg, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska). Ta zmiana powinna dodatkowo zachęcić konsumentów do częstszego oddawania butelek zwrotnych do sklepów.

- Trzy lata kampanii „Weź mnie w obroty” pokazało, że jest jeszcze sporo do zrobienia w budowaniu nawyku odnoszenia butelek zwrotnych do sklepów. Nadzieję budzi fakt, że bardzo wielu konsumentów jest zainteresowanych i chce zwracać butelki. Przeszkodą jest często konieczność zachowania i okazywania paragonu, wymagana w niektórych sklepach. Warto kontynuować edukację w tym zakresie, ale również motywować konsumentów wyższą kaucją – powiedziała Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska.

 

 

Joanna Hamdan 13995 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.