Dyskonty idą w gazetki

W 2016 roku sklepy dyskontowe wydawały średnio 10,3 gazetki w miesiącu. To o ponad trzy więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej gazetek w ubiegłym roku publikowały średnio sieci cash and carry, bo 10,9 w miesiącu. Jednak ich liczba spadła w porównaniu z 2015 rokiem z 11,6, natomiast sklepy dyskontowe zwiększyły ich liczbę. W tych dwóch kanałach publikacje tematyczne stanowią 39 proc. wszystkich gazetek – wynika z raportu ABR SESTA „Strategie promocyjno-asortymentowe sieci handlowych”. Wzrost liczby gazetek w dyskontach wynika głównie z aktywności Biedronki. W ciągu miesiąca wydawała ich 18 w 2016 r. , podczas gdy rok wcześniej 12. Najmniej gazetek spośród dyskontów opublikował natomiast Aldi – średnio 4,6.

Z drugiej strony Carrefour i Tesco zmniejszyły liczbę gazetek, natomiast zwiększyły liczbę stron w każdej z nich. W hipermarketach średnio ukazywało się niespełna 7 gazetek na miesiąc wobec 7,5 rok wcześniej. Ich liczba niemal nie zmieniła się natomiast w sklepach convenience i supermarketach w porównaniu z 2015 rokiem.

Z wyjątkiem sklepów convenience wszystkie formaty wydawały w 2016 roku gazetki grubsze niż rok wcześniej. Najwięcej stron – 18 – liczyły te reklamujące ofertę dyskontów. Niewiele ustępowały im gazetki cash and carry (17,9) oraz hipermarketów (17,7).

Natomiast gazetki dyskontów obowiązywały najkrótszą liczbę dni (średnio 9,4), co wskazuje na częstą zmianę oferty. Niemal dorównywały im supermarkety (średnio 9,5 dni), najdłużej natomiast obowiązywały promocje w drogeriach (17,1 dnia), choć tu nastąpiło najwyraźniejsze skrócenie tego okresu.

Udział marki własnej produktów FMCG w powierzchni modułów w gazetkach najwyższy był w dyskontach (37 proc.) i nie zmienił się w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadł natomiast w przypadku sieci cash and carry oraz convenience – w obu przypadkach z ośmiu do pięciu proc.

Z raportu ABR SESTA wynika także, że konsumenci chętnie oglądają gazetki w internecie, przy czym w dwóch trzecich wyświetleń robią to za pośrednictwem komputera, zaś w jednej trzeciej – smartfonu. Najchętniej oglądano w ten sposób gazetki Lidla (łącznie ponad 47,6 mln wyświetleń) oraz Biedronki (prawie 43,5 mln). Rekordowe pojedyncze wydania miały 2,5-2,7 mln oglądających. W przypadku pozostałych sieci wyświetleń było poniżej 10 mln.

Na zdjęciu: gazetka Biedronki z kwietnia 2017

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.