Rodzina wyda średnio 400 zł na Wielkanoc

Koszty przygotowań do świąt wielkanocnych w większości polskich domów będą w tym roku takie same, jak przed rokiem. Tylko 16 proc. Polaków zakłada zwiększenie wydatków na ten cel - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Provident.

Z cyklicznego badania Barometr Providenta wynika, że konsumenci zamierzają zachować umiar i rozsądek podczas przedświątecznych zakupów. Średnia kwota, jaką polska rodzina przeznaczy na organizację nadchodzących świąt, wynosi 400 zł i jest taka sama jak przed rokiem. Na poziom wydatków wielkanocnych w poszczególnych rodzinach wpływ mają przede wszystkim dwa czynniki – wysokość dochodów oraz ilość osób w rodzinie.

- Wysokość środków przeznaczonych na organizacje świąt rośnie wraz ze wzrostem dochodów – w grupie osób z dochodami netto powyżej 2,5 tys. zł kwota przeznaczona na święta wynosi 509 zł, podczas gdy wśród osób o dochodach poniżej 1 tys. zł zaledwie 349 zł. Co ciekawe, nie widać w wynikach badań znaczących różnic między miastem i wsią. We wszystkich kategoriach wielkości miejscowości zamieszkania średnia deklarowana kwota na organizacje świąt oscyluje wokół 400 zł – zauważa Mariusz Pawłowski, dyrektor departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

Z badań wynika również, że im większa rodzina, tym wyższe koszty organizacji świąt.

- Najwyższe są wśród rodzin czteroosobowych, gdzie kwota wydatków sięga średnio 511 zł. Wyjątkiem są rodziny liczące pięć osób i więcej, w tej grupie respondentów przeciętne wydatki wielkanocne spadają do 464 zł. W tej grupie bieżące koszty utrzymania są na tyle wysokie, że dużo trudniej wygospodarować dodatkowe środki na organizacje świąt – wyjaśnia Mariusz Pawłowski.

Co ciekawe, to właśnie największe gospodarstwa domowe najbardziej odczuwają poprawę sytuacji materialnej w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Aż 40 proc. respondentów z rodzin liczących minimum 5 osób deklaruje, że ich sytuacja w ciągu roku poprawiła się, 55 proc. ocenia, że pozostała ona bez zmian, zaś jedynie 2 proc. mówi o pogorszeniu. Na drugim biegunie znajdują się single i osoby samotne – tylko 9 proc. takich osób w ciągu ostatnich 12 miesięcy odczuło poprawę sytuacji materialnej.

- Największy odsetek odpowiedzi dotyczących poprawy sytuacji materialnej wśród największych gospodarstw domowych najprawdopodobniej jest związany ze świadczeniem 500 plus, które obecnie trafia do ok. 2,6 mln rodzin i znacząco wpływa na wysokość dochodu rozporządzalnego w gospodarstwach domowych – wyjaśnia Mariusz Pawłowski.

Warto zauważyć, że Wielkanoc kosztuje nas zdecydowanie mniej niż Boże Narodzenie. Na Boże Narodzenie wydaliśmy w ubiegłym roku bowiem ponad 720 zł, a więc niemal dwukrotnie więcej niż na tegoroczną Wielkanoc. Jednym z powodów, dla których wydajemy mniej na Święta Wielkanocne, jest prawdopodobnie mniejsze przywiązanie do tradycji prezentowej.

Provident sprawdził także, jak Polacy podchodzą do kwestii prezentów z okazji Wielkanocy.

- Interesujący jest fakt, że 37 proc. badanych deklaruje chęć obdarowania prezentem kogoś spośród najbliższych. Zwyczaj ten zatacza szersze kręgi wśród mieszkańców większych miast. W miastach liczących 50-200 tys. mieszkańców ponad połowa respondentów deklaruje chęć obdarowania najbliższych prezentami. Dla porównania, tylko 26 proc. mieszkańców wsi potwierdza takie plany – mówi Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska. Osoby, które zadeklarowały  kupno prezentów, wydadzą na ten cel średnio 123 zł (rok temu deklarowana kwota wynosiła 110 zł). 

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które zrealizował PBS w dniach 24-26 marca na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Zdjęcie: Photogenica

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.