Najwięksi w Niemczech

W 2016 roku trzydziestu największych niemieckich detalistów handlujących żywnością sprzedało towary za 255 mld euro. To o 1,9 proc. więcej niż w 2015 roku.

Na zdjęciu: Grupa Metro to piąty największy detalista FMCG w Niemczech

Za 58 proc. tej kwoty odpowiada trzech największych detalistów: Edeka, Grupa Schwarz, czyli właściciel sieci Lidl i Kaufland oraz Grupa Rewe. Ich łączny udział w niemieckim rynku FMCG wynosi 47 proc.

Największa jest Edeka, której sprzedaż sięgnęła 53,8 mld euro - wynika z rankingu przygotowanego przez LZ Retailytics dla Lebensmittel Zeitung. Grupa zrzesza niezależnych przedsiębiorców. Należą do niej zarówno pełnoasortymentowe super- i hipermarkety, jak i dyskonty Netto Marken Discount. Druga Grupa Schwarz miała 37,8 mld euro obrotów,  tuż za nią uplasowało się Rewe z 35,8 mld euro. Wszystkie trzy zwiększyły w ubiegłym roku przychody, odpowiednio o 2,5 proc., 2,2 proc. i 4,2 proc. Do pierwszej piątki weszły jeszcze Aldi z 28,3 mld euro sprzedaży oraz Metro, którego obroty spadły do 26,3 mld euro.

Z marek znanych w Polsce na 10. miejscu znalazł się Rossmann (6,1 mld euro), a na 19. Dansk Supermarked (Netto). Dwa miejsca wcześniej wylądowała firma Dohle, właściciel sieci Hit, której nie ma już w Polsce, ale która zapisała się uruchomieniem pierwszego hipermarketu w naszym kraju, na warszawskim Bemowie.

Dla porównania wartość całego polskiego rynku FMCG szacowana jest na 230 mld zł (dane GfK za 2015 rok).

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.