Pernod Ricard podnosi ceny

Firma do której należą m.in. wódki Absolut czy koniak Martell, podnosi ceny na swoje produkty w Wielkiej Brytanii, aby zrównoważyć deprecjację funta po tym, jak formalnie ruszył Brexit.

Według firmy Christian Porta, która zarządza działalnością firmy Pernod Ricard w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Łacińskiej, ceny w marcu 2017 r. wzrosły, ponieważ oczekiwany jest wzrost inflacji. 

Ujawnione przez premier Theresa May podwyżki, które są rezultatem formalnego uruchomienia Brexit'u, podkreślają presję inflacyjną w gospodarce Wielkiej Brytanii, co jest powodem słabszej waluty. Jak podaje Bank of England już w lutym ceny w Wielkiej Brytanii wzrosły o 2,3 proc. A mogą rosnąć dalej szczególnie na towary przywożone z UE.

Paul Polman, dyrektor generalny Unilever, który został wplątany w publiczny spór z Tesco, po tym jak chciał podnieść ceny na mydło Dove i smarowidło Marmite, mówił w styczniu, że Brytyjczycy powinni przyzwyczaić się do wyższych cen. Wm Morrison Supermarkety i inni detaliści także ostrzegali przed podwyżkami cen, ale twierdzą, że nie mogą podawać skutków wyższych kosztów z powodu twardej konkurencji.

Z kolei inni, w tym koncern Mondelez International, zmniejszył wielkości produktów takich jak czekoladki Toblerone, aby utrzymać stały poziom kosztów.

Prezes firmy Pernod Ricard, Alexandre Ricard powiedział, że zyski z marży w Wielkiej Brytanii, gdzie importowane marki, takie jak szampan Perrier-Jouet, generują 90 proc. sprzedaży firmy, w dłuższej perspektywie nie są możliwe do podtrzymania bez ich podniesienia.

Firma chce, aby rząd Zjednoczonego Królestwa negocjował jak najszybciej umowę o wolnym handlu z UE. Ta pozycja została powtórzona przez grupę handlową.

Spadek wartości funta mógłby wywołać zapotrzebowanie na marki Glenlivet i Chivas Regal z portfolio Pernod Ricard na rynkach zagranicznych - powiedział Ricard. Szkocka jest największym w Wielkiej Brytanii eksportowym produktem w kategorii żywności i napojów. Jej wkład w gospodarkę kraju wynosi 5 mld funtów rocznie.

Źródło: Bloomberg, Zdjęcie: Photogenica

Joanna Hamdan 14024 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.