Rynek FMCG urósł o ponad 6 proc.

Według GfK w 2016 r. wartość rynku FMCG wyniosła 244,3 mld zł, rok wcześniej 229,6 mld zł.

Deflacja nie zaszkodziła rynkowi FMCG w ub.r. w takim stopniu, jak rok wcześniej. W porównaniu z 2014 r. wartość sprzedaży FMCG w 2015 r. zwiększyła się o 2,1 proc., podczas gdy w 2016 r. vs. 2015 r. - o 6,4 proc. GfK definiuje rynek FMCG jako produkty spożywcze, napoje bez- oraz alkoholowe, wyroby tytoniowe, chemia gospodarcza i kosmetyki.

Jak podaje ten instytut, za 87 proc. całkowitej wartości tego rynku odpowiadał w 2016 r. handel detaliczny (wielko- i małoformatowy), a tylko za 13 proc. sektor HoReCa. Proporcje te nie zmieniły się w porównaniu z 2015 r.

Rośnie udział w rynku sklepów wielkoformatowych. Odpowiadają za to głównie dyskonty, a także supermarkety, których znaczenie wzrosło kosztem kanału małoformatowego. Spadł też udział hipermarketów.

Udział sklepów małoformatowych zmniejszył się w 2016 r. do 39 proc. z 41 proc. w 2015 r. W tym czasie ich liczba zmalała o 3,9 proc., do ok. 71,3 tys. w grudniu ub.r.

Struktura rynku żywności, alkoholu i papierosów w Polsce, wartościowo

Źródło: GfK

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.