Pamapol wskazuje trendy konsumenckie, które wpłyną na rynek w 2017 r.

Zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na rynek. Robert Szataniak, dyrektor marketingu w firmie Pamapol, wskazuje na najważniejsze trendy konsumenckie, które w 2017 r. będą miały wpływ na rynek.

  • Nowy model rodziny i zmiana trybu życia. Złożyła się na to przede wszystkim sytuacja kobiet, które są coraz bardziej i częściej aktywne zawodowo oraz wzrost liczby gospodarstw jednoosobowych, opierających się o inny model zakupowy niż gospodarstwa rodzinne czy kilkuosobowe. W perspektywie rodziny wpływ na rozwój rynku ma program 500+. Choć teraz nie jest on aż tak odczuwalny w branży spożywczej, to szacuje się, że jego całkowity wpływ na rynek wyniesie od 1,1 do 2,5 proc. całkowitego wzrostu sprzedaży w latach 2016-2017, przy czym widoczny skok nastąpi w przyszłym roku (na podstawie raportu „Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020” zrealizowanego przez firmę Roland Berger).
  • Stały wzrost świadomości konsumentów, a co za tym idzie – zwiększenie ich oczekiwań. Już od dłuższego czasu możemy zauważyć, że coraz więcej osób zwraca uwagę na składy i jakość produktów, jednak ten trend ma mocny potencjał wzrostowy i z pewnością będzie się rozwijał w kolejnych latach.

  • Dyskonty są najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu spożywczego pod względem wartości rocznej sprzedaży w Polsce. Oprócz tego są także liderem jeśli chodzi o efektywność mierzoną zarówno sprzedażą na m kw., jak i sprzedażą na pracownika. – Widząc coraz większe znaczenie patriotyzmu konsumenckiego, dyskonty zaczynają bardziej dbać o eksponowanie produktów z rodzimego rynku, pochodzących od polskich producentów. Naszym zdaniem patriotyzm konsumencki będzie się rozwijał w kolejnych latach, co jest dla nas niezwykle ważne, jako dla krajowego producenta – mówi Robert Szataniak, dyrektor marketingu Pamapol.

  • Szybkie tempo życia sprawia, że znaczenia nabiera trend convenience. Trend ten sprzyja niektórym kategoriom produktowym, takim jak np. dania gotowe, pasztety czy konserwy. – Są to produkty, które wpisują się w oczekiwania konsumentów przede wszystkim ze względu na szybkość i wygodę przygotowania, a także lepsze składy – zauważa Robert Szataniak.
  • Rozwój cyfryzacji, smartfonów i rozwiązań internetowych – zarówno w postaci e-commerce, jak i udogodnień w sklepach w postaci różnych usług. Jak podaje raport Rolanda Bergera Polscy konsumenci (zwłaszcza ci młodsi) często korzystają z zakupów online – w latach 2011 i 2015 internetowa sprzedaż detaliczna wzrosła o 92 proc., podczas gdy mobilna sprzedaż detaliczna wzrosła o 449 proc. Konsumenci coraz bardziej oczekują także spersonalizowanego i innowacyjnego podejścia firm i marek. 

Ilona Mrozowska 2627 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }