Polacy pokochali zakupy w internecie

Więcej niż przed rokiem płacą za odzież, akcesoria i dodatki, mniej za urządzenia mobilne. Mężczyźni wydają więcej na elektronikę, kobiety na kulturę. Tak wynika z raportu "E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska".

Z opracowania wynika, że co czwarty e-konsument planuje zwiększyć wydatki na zakupy w sieci. Mężczyźni są w tej kwestii bardziej optymistyczni ─ częściej niż kobiety deklarują zwiększenie tej sumy. Zaledwie 6 proc. kupujących online planuje w najbliższym roku ograniczyć swoje wydatki na e-zakupy.

─ Wzrost wydatków Polaków w internecie jest zupełnie naturalny, a powodów jest kilka ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ E-commerce jest coraz bardziej powszechną i naturalną metodą robienia zakupów. Z jednej strony mamy większe zaufanie zarówno do sklepów jak i systemów płatności, z drugiej dla wielu Polaków taka forma zakupów jest najwygodniejsza i pozwala oszczędzać czas, a nierzadko również pieniądze - uważa.

Według niego sporą grupę kupujących w sieci stanowią najmłodsi klienci, czyli osoby w wieku 15─24 lata ─ są to ludzie, dla których zakupy w internecie są tak naturalne jak np. dla 40-latków kupowanie prasy w kiosku. - Zakładam, że spora grupa konsumentów kupuje dokładnie to samo i za tyle samo co wcześniej, różnica jest taka, że nie robią tego teraz w sklepach tradycyjnych, tylko w internetowych ─ dodaje Molicki.

E-konsumenci więcej niż przed rokiem płacą za produkty związane z modą. Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w ubiegłym roku. W pięciu na sześć najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online (urządzenia mobilne, multimedia, bilety do kina i teatru, obuwie i sprzęt RTV/AGD), badani zadeklarowali niższą kwotę miesięcznych wydatków niż w roku ubiegłym. Największy spadek deklarowanych miesięcznych wydatków ─ o 8 zł mniej ─ odnotowano w kategorii urządzeń mobilnych.

Zakup obuwia w internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Panie wydają miesięcznie więcej niż panowie na książki, płyty i filmy – odpowiednio 41 zł i 33 zł. Ta kategoria produktów, w ujęciu kwotowym, jest także domeną osób powyżej 24. roku życia. Bilety do kina i teatru to deklarowany miesięczny wydatek na poziomie 36 zł. Widoczna jest także przewaga kwoty deklarowanej na te produkty przez najstarszych badanych (50+) nad wydatkami grup młodszych.

─ To, że co czwarty konsument deklaruje zwiększenie wydatków na zakupy przez internet potwierdza, iż Polacy coraz bardziej doceniają i przekonują się do tej formy zakupów. E-zakupy są nie tylko wygodniejsze, dają możliwość większego wyboru, szybkiego porównania oferty, ale przede wszystkim można je realizować o dowolnej porze przez całą dobę ─ wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zdaniem prof. Grzegorza Mazurka z Akademii Leona Koźmińskiego wyniki raportu jednoznacznie wskazują na kilka zjawisk. Po pierwsze, konsumenci stają się jeszcze bardziej wymagający, jeśli chodzi o ofertę internetową ─ oczekują niższych cen i szerokiego asortymentu. Po drugie, potwierdza się fakt, że wbrew pozorom odzież, dodatki i akcesoria są niezwykle ważną kategorią produktów dobrze sprzedających się przez internet. - Drobne odchylenia deklarowanych kwot wydatków na kanał online nie wydają się zaburzać ogólnego trendu wskazującego na to, że e-zakupy stają się codziennością dla ogromnej grupy Polaków. Dobrze, jeśli firmy to docenią i skorzystają z możliwości, jakie daje e-handel ─ komentuje Mazurek.

Katarzyna Pierzchała 5193 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.