Czas na koktajle

Konsumenci są otwarci na nowe smaki alkoholi. Widać to szczególnie latem, gdy w kieliszkach królują koktajle. Coraz odważniej też sięgają po marki kojarzone z prestiżem.

Pora roku nie wpływa znacząco na sprzedaż alkoholi mocnych – przekonuje Wyborowa Pernod Ricard. Jeszcze kilka lat temu pojawiały się znaczące różnice w sprzedaży tej kategorii w zależności od pory roku. Jednak moda na „letnie” drinki zrobiła swoje.
– Choć pomału zanika bardzo wyraźna jeszcze jakiś czas temu sezonowość w alkoholach, konsumenci nadal, szczególnie w miesiącach letnich, sięgają po lżejsze alkohole smakowe, które stają się znakomitą bazą do miksowania letnich drinków – mówi Bartosz Mołas, marketing manager Stock Polska. Wymienia przy tym Lubelską Cytrynówkę z rodziny wódek smakowych Lubelskie.
 
Letnie smaki
Wódki smakowe cieszą się szczególną popularnością w okresie wiosenno-letnim. Ciepłe i długie dni sprzyjają spędzaniu czasu w gronie znajomych. – Wówczas też chcemy, aby tym wspólnym chwilom towarzyszyły miłe doznania smakowe. Ich źródłem są m.in. wyśmienite drinki, do których przygotowania idealnie nadają się wódki smakowe – tłumaczy Małgorzata Infeld, senior brand manager Finlandia Vodka, Brown-Forman. Podkreśla, że liderem tej kategorii są warianty smakowe Finlandia Vodka, stanowiące doskonałą bazę do drinków, nawet tych najprostszych – do których potrzebne są tylko dwa składniki – ulubiony soft oraz wybrany smak wódki. W portfolio producenta w tej kategorii jest duży wybór smaków Finlandia Vodka: Lime, Coconut, Cranberry, Redberry, Grapefruit, Blackurrant, Mango.
Latem konsumenci szukają smaków orzeźwiających, kojarzonych z cytrusami i sezonowymi owocami. Chętnie wtedy wybierają smaki cytryny czy limonki. Wyborowa Pernod Ricard wskazuje na rosnące w lecie zainteresowanie Ballantine’s Brasil, który łączy smak whisky Ballantine’s z orzeźwiającą limonką. Producent zapewnia, że serwowany w drinku lub na lodzie jest idealnym ochłodzeniem w gorące dni.
– Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się kategoria alkoholi smakowych, zwłaszcza tych w małych pojemnościach – mówi Mateusz Marciniak, specjalista ds. PR CEDC International, i dodaje, że portfolio z segmentu ekonomicznego (Absolwent i Żytniówka) stale się powiększa o nowe smaki. Z kolei rodzinę nalewek Soplica producent poszerzył o smak jagodowy.
Podstawę do przygotowania koktajli stanowią mocne alkohole. Zrozumiały jest zatem wybór trunku piratów, czyli rumu, bazy znanych drinków. Wyborowa Pernod Ricard wskazuje na takie klasyki na rumie Havana Club jak Cuba Libre czy Mojito.
Wódka i whisky spożywane są nie tylko w wersji czystej, na lodzie, ale coraz częściej w formie oryginalnych drinków, których smak zależy od aktualnej mody i pór roku. To świadczy o zmieniających się zachowaniach konsumentów, które wpływają na sposób spożywania tych trunków.
– Podczas letnich miesięcy często wybierana jest nasza legendarna wódka Żubrówka Bison Grass, na bazie której można przygotować orzeźwiający drink z cydrem – zachwala Mateusz Marciniak. Dodaje, że konsumenci chętnie sięgają też po aperitify, jak Aperol lub Campari. – Klasyczny drink Aperol Spritz z dodatkiem Gancia Prosecco to doskonała propozycja na letni wieczór lub na spotkanie w gronie znajomych – poleca. Popularne są także słodkie, orzeźwiające wina. – Marka Carlo Rossi w maju br. wprowadziła na rynek swoje najpopularniejsze warianty, Sweet Red, Sweet White Moscato i Pink Moscato, w nowych butelkach o pojemności 187 ml, idealnych na jeden kieliszek – informuje Marciniak.
O rosnącej sprzedaży Prosecco czy Aperitivo informuje Bartosz Mołas (Stock Polska). To przykład preferencji zakupowych konsumentów będących m.in. wynikiem panujących trendów. Podobnie jak rosnąca sprzedaż lansowanych w klubach i pubach spritzerów, o które wzbogaciło się portfolio Stock Polska. – Letnią propozycją jest też Stock Prestige Sparkling [wódka gazowana – przyp. red.]. Na lato producent poleca postawienie na sklepowych półkach jednego z jego najnowszych produktów – rodziny wódek Saska, szczególnie w wariantach smakowych Dzika Róża, Czarny Bez czy Śliwka Węgierka, natomiast dla klientów szukających trunku przy grillu – Żołądkowej de Luxe z Pieprzem.
 
W kierunku premium
Gazowana wódka Stock Prestige Sparkling jest przykładem podążania producentów za nowymi zachowaniami konsumentów – otwartością na nowości lub zaskakujące produkty. – Polacy stają się świadomi, edukują się i poszukują wiedzy na temat alkoholi – mówi Bartosz Mołas. – Przekłada się to na widoczny zwrot w kierunku produktów dobrej jakości i marek kojarzonych z prestiżem – dodaje. Producenci budują więc segment premium w wielu kategoriach alkoholowego rynku.
– Odpowiadając na trend premiumizacji, wprowadziliśmy na rynek pierwszą polską markę wódki z segmentu super premium, czyli Żubrówkę Czarną – informuje Mateusz Marciniak (CEDC).
Ubiegłoroczną nowością Wyborowej Pernod Ricard w segmencie top premium jest wódka Ostoya. Producent informuje, że niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się wódki z segmentu premium Pan Tadeusz oraz Wyborowa. Wskazuje również na nowość – Wyborowa Polskie Odkrycia, połączenie smaku wódki z naturalnymi sokami owocowymi. Dostępne są takie orzeźwiające warianty, jak czarna porzeczka, gruszka, śliwka, wiśnia.
Wyborowa Pernod Ricard odnotowuje stały wzrost zainteresowania kategorią whisky, zarówno tych klasycznych, np. Ballantine’s, jak i uważanych za luksusowe, jak Chivas Regal. Konsumenci częściej sięgają też po whisky single malt (np. The Glenlivet czy Aberlour).
CEDC w kategorii brown spirit wprowadziła nowy wariant whisky Grant’s – Grant’s Select Reserve, natomiast marka Wild Turkey wzbogaciła się o ekskluzywny wariant burbona – Wild Turkey Rare Breed.
Statystyczny Polak w 2015 r. wypił 8 l napojów spirytusowych, podobnie jak w 2014 r. Producenci alkoholi liczą, że innowacje, ale też dobry stan gospodarki i lepsza finansowa sytuacja gospodarstw domowych będą sprzyjać rozwojowi rynku. – Polacy coraz chętniej inwestują w dobre alkohole, doceniają jakość i trud wytworzenia wódek gatunkowych czy nalewek – stwierdził podczas konferencji Leszek Wiwała, prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.     
za

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.