Właściciel Lidla i Kauflanda zainwestuje w tym roku 6,5 mld euro

Grupa Schwarz, do której należą sieci dyskontowe Lidl i Kaufland deklaruje przekroczenie w tym roku 90 mld euro obrotów. Zwiększeniu ulegną także inwestycje. Na ten cel niemiecki właściciel przeznaczy 6,5 mld euro, o 1,3 mld euro więcej niż rok wcześniej.

Grupa Schwarz nie zwalnia tempa. W zakończonym 29 lutego roku finsowym właścicielowi sieci Kaufland i Lidl udało się zwiększyć obroty do 85,7 mld euro netto, co oznacza wynik lepszy o 8 proc. od tego z poprzednich 12 miesięcy. W poprzednim roku sklepy również odnotowały znaczącą dynamikę, sięgającą 7 proc. Razem w ciągu dwóch lat obroty sieci grupy zwiększyły się o 10 mld euro.

Prezes Grupy Schwarz Klaus Gehrig zapowiedział w rozmowie z niemieckim tygodnikiem Lebensmittel Zeitung, że w tym roku łączne obroty Lidla i Kauflanda przekroczą barierę 90 mld euro. Zwiększy to dystans między liderem europejskiego rynku a jego konkurentami. Drugi operator w Europie, francuski Carrefour osiągnął w 2015 roku 77 mld euro obrotów netto, o 4 proc. więcej niż w 2014 r. W tym samym tempie rósł Kaufland, osiągając sprzedaż na poziomie 21,1 mld euro. Lidl natomiast zamknął rok kwotą 64,4 mld euro − wyższą od tej z poprzedniego roku o 9 proc.

Jak pisze LZ, osiągnięty wynik, w zależności od przeliczeń walutowych i podatkowych w różnych krajach mógłby dać niemieckiemu dyskonterowi trzecie miejsce na świecie po amerykańskich sieciach Wal-Mart i Kroger.

Grupa Schwarz nie zamierza spocząć na laurach. Tegoroczny budżet na inwestycje, głównie związany z uruchamianiem nowych sklepów i modernizacją już istniejących wzrośnie do 6,5 mld euro z 5,2 mld euro w minionym roku. W Kauflandzie trwa pięcioletni plan modernizacyjny, zakładający odnowienie 650 obiektów sieci. Lidl natomiast zamierza zdobywać nowe rynki. Na początku czerwca wkracza na rynek litewski, uruchamiając 15 sklepów. Na 2018 rok zaplanowany jest początek ekspansji w USA i Serbii. Na rodzimym rynku Lidl rozwija natomiast nowy koncept placówek. Kierownictwo firmy zapewnia jednak, że nie będzie się to wiązało z odejściem od formatu dyskontowego.

Władze Lidla utrzymują, że jest on siecią tańszą niż Aldi, choć w świadomości niemieckich klientów to konkurent uchodzi za lidera niskich cen. Dlatego sieć zapowiada kolejne akcje promocyjne mające na celu zmianę postrzegania jej poziomu cenowego przez konsumentów.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.