Anuga 2015: trendy, innowacje

Możliwości nawiązania nowych kontaktów oraz poznania światowych trendów na rynku żywności i napojów było podczas tegorocznej edycji międzynarodowych targów spożywczych wyjątkowo dużo.

Mimo dobrej organizacji i wielu udogodnień w przemieszczaniu się między halami nie było szans na zobaczenie całej ekspozycji Anugi. Liczba wystawców – aż 7 tys. ze 108 krajów – była rekordowa. O zainteresowaniu Anugą świadczy liczba gości – około 160 tys. z ponad 190 krajów. Krajem partnerskim była Grecja, która mocno postawiła na eksport – przyjechało z niej ponad 200 producentów.

Z Polski do Anugi przyjechało ok. 160 firm.

Targi były okazją do pokazania oferty, dla wielu wystawców także do zaprezentowania po raz pierwszy nowych produktów. Zwłaszcza one wskazują trendy i wyznaczają kierunki, w jakich w najbliższym czasie będzie rozwijać się oferta spożywczej branży. Do głównych należą: convenience, gotowe do przyrządzenia lub w dużym stopniu wyręczające konsumentów w gotowaniu, wegetariańskie i wegańskie, a także wpisujące się w szerokie pojęcie zdrowych. Innym trendem widocznym podczas ostatniej Anugi była szersza niż dwa lata temu oferta produktów typu „to go”, czyli do konsumpcji „w drodze”.

Ekspozycja polskich producentów cieszyła się dużym zainteresowaniem, choć w przeciwieństwie do innych europejskich krajów (m.in. Hiszpania, Włochy, Portugalia) była rozrzucona w różnych halach, a zbiorowe nie należały do najbardziej efektownych. Obok brandowej oferty zaprezentowali asortyment do produkcji pod własnymi markami sieci. Nie brakowało nowości.

Na przykład Stovit pokazał Wiśnie w żelu z dużą zawartością owoców. Producent planuje w przyszłym roku rozwinięcie linii takich produktów.

Znane w Polsce wafle Familijne Gofrowe (Colian) miały w tym roku zagraniczną premierę. Krzysztof Koszela, dyrektor ds. eksportu i rozwoju rynków zagranicznych w Colianie, podkreślał znaczenie jakości dla zagranicznych odbiorców, za którą są gotowi więcej zapłacić.

Grupa Maspex po raz pierwszy przedstawiła podczas Anugi ofertę poszerzoną o marki przejęte od Agros-Novej. Okazało się, że takie produkty, jak dżemy, syropy, a przede wszystkim ogórki konserwowe pod marką Krakus są znane i cieszą się dużym zainteresowaniem. – Naszą mocną stroną jest szerokie portfolio – podkreśliła Barbara Wieczorek, dyrektor ds. eksportu w Grupie Maspex.

Mokate eksponowało szeroki asortyment kawy, ciastka Hi Alpino (w tym nowości) oraz herbatę – głównie Loyd, ale także Minutkę. Loyd z kardamonem, miętą, imbirem Mokate eksportuje do Egiptu, a herbaty owocowe – na Litwę, Łotwę. Ale zainteresowani ofertą producenta są też w Chinach, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych.

Eksportowymi hitami Provitusa są: Ogórki w zalewie musztardowej, Buraczki zasmażane, Marchewka zasmażana, a w Szwecji – Kapusta zasmażana. Stanisław Dąbrowski, współwłaściciel Provitusa, wymienił Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone i Rosję jako główne kierunki eksportu.

Z oferty Sante duże zainteresowanie wzbudzały batony proteinowe Go on!, co także wpisuje się w nowy trend na światowym rynku spożywczym.

Na tegorocznej Anudze zadebiutowała OSM Piątnica. Wcześniej firma nie mogła rozwijać eksportu, ponieważ miała trudności z zaspokojeniem popytu na produkty w kraju. Obecnie inwestuje w produkcję wyrobów o dłuższym niż dotychczas terminie przydatności do spożycia, co umożliwi sprzedaż za granicę. Zamiast obecnych 42 dni będzie to ok. 60 dni w kategorii jogurtów, 90 dni – serków śmietankowych i ok. pół roku – w przypadku mleka. 

Po raz pierwszy na Anudze wystawiała swoją ofertę również firma Zbyszko, która promowała m.in. napoje dla młodzieży pod marką Roko.

Mięsne portfolio prezentowały m.in. należąca do Grupy Pamapol firma MitMar (eksport stanowi tu ok. 20 proc. sprzedaży), ZM Henryk Kania, Sokołów oraz Grupa Drosed. 

Targi trwały pięć dni od 10 do 14 października. Ich kolejna edycja odbędzie się między 7 a 11 października 2017 r.

Anuga 2015 w liczbach
Powierzchnia wystawiennicza: 284 tys. mkw.
Liczba wystawców: 7063
Udział zagranicznych wystawców: 89 proc.
Liczba gości: 160 tys.
Liczba wystawców z Polski: 164