Biedronka: rozwijamy dystrybucję w dużych miastach

Jeronimo Martins Polska testuje Fuso, lekką ciężarówkę z napędem hybrydowym.

Fuso Canter Eco Hybrid to pierwsza masowo produkowana (w Portugalii) przez Daimlera ciężarówka hybrydowa, mogąca przewozić do 3 ton towaru. Marcin Dopierała, dyrektor logistyki w Jeronimo Martins Polska odbierając kluczyki podkreślił, że pierwszy hybrydowy samochód jest szczególnie ważny w przypadku aglomeracji miejskich, gdzie dostosowanie pojazdu do miejsca realizacji dostaw ma wyjątkowe znaczenie.

– Podstawą działań naszego zespołu transportu jest ustawiczne zmniejszanie odległości pokonywanych przez samochody między centrum  dystrybucyjnym a sklepami – powiedział Dopierała. - Średnia odległość od sklepu Biedronki do centrum dystrybucyjnego spadła w ostatnich trzech latach ze 190 do 150 km w obie strony – dodał.

Biedronki obsługuje 15 centrów dystrybucyjnych o łącznej powierzchni magazynowej wynoszącej 340 tys. mkw. i ponad 1 tys. samochodów dostawczych. Jedno centrum przypada na 110 do 230 Biedronek. W ciągu miesiąca z centrów do sklepów trafia ponad 2 mln palet z towarem, dziennie  - ok. 70 tys. Średnio dziennie realizowanych jest 2,8 tys. dostaw do Biedronek, przy czym do niektórych dostawy odbywają się dwa razy w ciągu dnia. Dopierała podkreśla, że zamówienia sklepów są realizowane w 97 proc., natomiast wskaźnik dostępności towarów dla klientów sięga 99 proc.

Od 2013 r. Jeronimo Martins Polska otworzyło centra blisko największych aglomeracji, w których koncentruje ekspansję – Gdańsk, Kraków, Warszawa.  W miastach towar dostarczają mniejsze ciężarówki z 20-paletowymi naczepami.  We flocie Biedronki pojawiły się też mniej uciążliwe dla środowiska ekologiczne samochody Mercedes-Benz Econic NGT napędzane gazem ziemnym.

Jak stwierdził Marcin Dopierała, nowe centra dystrybucyjne będą otwierane wraz ze wzrostem liczby nowych Biedronek i wzrostem sprzedaży w istniejących. Przypomnijmy, że na początku tego roku Jeronimo Martins Polska wstrzymało inwestowanie w nowe centrum w Gorzowie Wielkopolskim, co było konsekwencją zmniejszenia dynamiki ekspansji. Jednak – jak zaznaczył Dopierała – istniejące centra mogą obsługiwać większą niż obecnie liczbę Biedronek.

Hybrydową ciężarówkę Fuso Canter Biedronka ma testować przez pół roku i po tym czasie podejmie decyzję o ewentualnym dołączeniu do floty samochodów dostawczych.

 

Barbara Mikusińska 774 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.