Zdrowsza przekąska

Choć w jogurtach pitnych prym w sprzedaży wiodą tradycyjne smaki polskich owoców, zwłaszcza truskawki, innowacje są potrzebne. Bez nich sprzedaż tych produktów spada. ­

Rynek jogurtów pitnych butelkowych w Polsce (bez produktów funkcjonalnych) jest jedną z młodszych kategorii w segmencie jogurtów. Dynamiczny rozwój tego segmentu, według Lactalis Polska, trwa dopiero od ok. 5-10 lat i wynika z nowego stylu życia Polaków.
– Permanentny brak czasu spowodował, że coraz więcej osób zaczęło poszukiwać produktów, które w łatwy sposób zaspokajają różne potrzeby i są przeznaczone na różne okazje konsumpcyjne, zwłaszcza poza domem. I właśnie tutaj segment jogurtów do picia idealnie się sprawdził – uważa Aleksander Czepelewski, dyrektor marketingu strategicznego Lactalis Polska (jogurty Jovi). Przyznaje on jednak, że ostatnie lata przyniosły wyhamowanie i spadki zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży kategorii jogurtów pitnych. – Nastąpiło bowiem chwilowe nasycenie rynku tą grupą produktów, a zabrakło istotnych innowacji – uważa Czepelewski.
Instytut GfK Polonia wyliczył, że w 2014 r. polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na kategorię jogurtów pitnych 364 mln zł, o 4 proc. mniej niż w 2013 r. Także w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały spadek (7-proc.), którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy w roku), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.
Cechą charakterystyczną kategorii jogurtów pitnych jest sezonowość. Jak wskazuje GfK Polonia, w latach 2012-2013 najmocniejszy był trzeci kwartał, zarówno pod względem ilości nabywców, jak i wartościowo. W 2014 r. trend ten uległ zmianie i największe zakupy miały miejsce w drugim kwartale roku. – W okresie letnim rośnie zainteresowanie konsumentów świeżymi produktami mlecznymi do picia, ponieważ są one łatwo dostępną i wygodną formą zaspokojenia pragnienia i głodu, równocześnie orzeźwiając – wyjaśnia Andrzej Łojewski, dyrektor ds. aktywacji kupującego i rozwoju kategorii w firmie Danone.
Według Lactalis Polska sezonowość można niwelować poprzez aktywizowanie sprzedaży w pozostałych okresach i poprzez koncepty, które oferują benefity atrakcyjne dla konsumenta przez cały rok, jak np. jogurt Jovi 0%.
 
W nowych odsłonach
Oferta produktów do picia Danone w tym roku ma być wyjątkowo szeroka. Znajdą się w niej zarówno nowości, jak Danio Shake It, czyli znana i lubiana marka Danio w nowej „wstrząsającej” pitnej odsłonie, jak i jogurt Ale Pitny, który poszerzony zostanie o nowe, letnie smaki morela i ananas-kokos. Również latem swoją premierę będą miały nowe odsłony jogurtu Activia do picia – Activia Pełne Ziarna w dwóch smakach: truskawka oraz malina-jagoda, z ziarnami 8 zbóż oraz Activia Naturalna, czyli wygodniejsza do spożycia poza domem forma jogurtu naturalnego.
Nowości wprowadza Lactalis Polska. – Na rynku produktów pitnych butelkowych brakuje innowacji, naszą odpowiedzią jest nowa gama Jovi Fruet w butelkach 350 g, która pojawiła się w sklepach pod koniec kwietnia – mówi Aleksander Czepelewski. Jest to połączenie napoju jogurtowego oraz 20 proc. owoców i soków owocowych. Jovi Fruet jest dostępny w trzech kombinacjach smakowych: jabłko-pomarańcza-banan, pomarańcza-ananas-banan i truskawka-ananas.
Całorocznym hitem sprzedażowym Lactalisu jest gama jogurtów Jovi Duet z 10 wariantami smakowymi w butelce typu sleeve 350 g. – Produkty pod marką Duet od pojawienia się w 2011 r. notują nieustannie dwucyfrowe przyrosty sprzedaży. Marka Jovi Duet plasuje się w rankingu top 3 najlepiej sprzedających się produktów pitnych butelkowych, z wyłączeniem produktów funkcjonalnych – podkreśla Aleksander Czepelewski. Firma co roku odświeża gamę tych produktów nowymi wariantami, w tym roku jest to smak jabłko-cynamon. Dla marki Jovi zaplanowane jest ponadto wsparcie TV, intensywne akcje trade’owe oraz degustacje.
Firma Polmlek wznowiła natomiast w br. produkcję jogurtów pitnych pod marką Ulubiony w dwóch odsłonach: wersja letnie smaki w nietypowych połączeniach (250 g) i wersja śniadaniowa w tradycyjnych smakach polskich owoców (400 g). Chodzi o truskawkę, wiśnię i malinę. – Prawie połowa konsumentów wybiera właśnie te warianty – mówi Małgorzata Rakowska, marketing manager w Spółdzielni Mleczarskiej Polmlek-Maćkowy.
Nie ma sobie równych zwłaszcza truskawka. Z monitoringu CMR w sklepach do 300 mkw. (ok. 70 proc. z nich uwzględnia w asortymencie jogurty pitne) wynika, że trzy najczęściej kupowane produkty w tej kategorii to właśnie te o smaku truskawkowym. Są to: Jogurt Milk Mlekpolu, Twist Bakomy oraz Ale Pitny Danone (dane z 2014 r.).
Kolejne smaki preferowane przez konsumentów to: owoców leśnych, jagodowy, bananowy, egzotyczny lub różne kombinacje smakowe. – Jogurty pitne są produktami, które z łatwością gaszą pragnienie i zaspokajają uczucie głodu, a zakręcana butelka zwiększa możliwość ich spożywania w każdej sytuacji. Widzimy więc w tej kategorii naprawdę duże szanse rozwoju – podkreśla Rakowska.
Działania producentów są o tyle istotne, że w kategorii jogurtów pitnych firmowe brandy mają zdecydowanie silniejszą pozycję niż własnych marek. Ich ilościowy udział w sprzedaży według GfK wynosi 72 proc., podczas gdy własnych marek 28 proc. Dzieje się tak, mimo że to w sklepach dyskontowych konsumenci wydają na jogurty pitne najwięcej. W ub.r. dyskonty odpowiadały za około jednej trzeciej zakupów tej kategorii ilościowo i wartościowo.
Jeśli chodzi o wielkość opakowania, kategoria jogurtów pitnych dzieli się praktycznie na dwie gramatury: 350/400 ml (do domowej lodówki) oraz impulsowe 250 g. Bez względu na wielkość i rodzaj opakowania (butelka/karton) praktycznie wszystkie obecne w sprzedaży jogurty pitne mają wygodne zakręcane zamknięcia.
Ilona Mrozowska

Ilona Mrozowska 2627 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }