Odpoczynek przy ruszcie

Tylko połowa Polaków może pozwolić sobie na urlop poza domem i zwykle trwa on nie dłużej niż tydzień. Za to grillować może każdy, bez względu na status społeczny i majątkowy.

Z wakacyjnymi wojażami jest dość krucho. Co prawda z corocznego badania CBOS wynika, że w 2014 r. ponad połowa dorosłych Polaków wypoczywała poza miejscem zamieszkania przynajmniej raz i było to więcej niż w poprzednich dwóch latach, ale nadal najbardziej popularne są wyjazdy co najwyżej tygodniowe (na dłuższe brakuje pieniędzy).
Tylko jedna trzecia badanych spędza urlop za granicą, pozostała część – w kraju. Najrzadziej wyjeżdżają rolnicy, renciści, bezrobotni i emeryci. Najczęściej – kadra kierownicza i specjaliści z wyższym wykształceniem oraz pracownicy administracyjno-biurowi, uczniowie i studenci oraz średni personel techniczny.
CBOS wskazuje za to, że w 2014 r. najwyższy od 2006 r. był odsetek osób, któ́re przynajmniej raz wyjechały na wypoczynek z rodziną̨: zadeklarowało tak 44 proc. badanych, co w porównaniu z 2013 r. oznacza wzrost o 6 pkt proc. W tym roku na wakacje wybiera się niemal co drugi Polak mający co najmniej 18 lat. Większość zamierza spędzić urlop w kraju – 68 proc., za granicę chce wyjechać 34 proc.
O ile na wypoczynek poza domem nie mogą pozwolić sobie wszyscy, o tyle na wakacyjne grillowanie – prawie każdy. Wystarczy trochę zielonej przestrzeni na świeżym powietrzu – i do dzieła. Aż trzech na czterech spośród ankietowanych przez TNS na zlecenie Tesco Polska regularnie degustuje karkówkę i kiełbaski z rusztu. To także najbardziej demokratyczna forma spędzania wolnego czasu – grillują panie i panowie, mieszkańcy miast, miasteczek i wsi.
Niemal co czwarty Polak grilluje 2-3 razy w miesiącu, a kolejne 23 proc. cieszy się wspólnym grillowaniem raz w miesiącu. 6 proc. badanych na stałe włączyło produkty z grilla do letniej diety i rozpala ruszt co najmniej raz w tygodniu (TNS dla Tesco). Na stołach absolutnym nr. 1 pozostaje kiełbasa, którą regularnie grilluje niemal dziewięciu na dziesięciu badanych.
Chętnie grillowane jest także mięso wieprzowe, czyli przede wszystkim karkówka (62 proc.), i drób (55 proc.). Zaskakująco niskie miejsce zajęła w badaniach TNS Polska kaszanka, którą wybiera tylko jeden na stu grillujących. Co trzeci chętnie grilluje warzywa, a co piąty – ryby.
Większość, bo aż 66 proc., woli samodzielnie przygotowywać grilla, a więc indywidualnie przyprawiać mięso i warzywa. Z dodatków najchętniej sięgamy po pieczywo i sosy  oraz piwo. im

ZDANIEM DETALISTY

Sezon rozpoczęty
Robert Świder, Delikatesy Premium Nasz Sklep, Nosówka
Już kilka tygodni temu moi klienci rozpoczęli sezon grillowy. Widać to m.in. po większej sprzedaży różnych rodzajów kaszanek, kiełbas czy karkówki. Lepiej sprzedają się też bitki i inne mięsa. Kilka dni temu, gdy zapowiadał się ciepły weekend, kupiłem w dobrej cenie 60 kg karkówki i 150 kg drobiu. Myślałem, że będziemy je sprzedawać przez co najmniej trzy dni. Wszystko rozeszło się jednego dnia! Standardowo zwiększyłem już zamówienia na stoisko mięsno-wędliniarskie o ok. 20 proc., ale na pewno na tym nie koniec. Znacznie lepiej rotują mi też piwa – w tym smakowe, napoje oraz przyprawy. Te ostatnie są nieodłącznym elementem sezonu grillowego. Dla mięs są tym, czym cukier do herbaty – dla większości z nas niezbędne. Latem rozszerzam ich ofertę, wstawiam dodatkowe ekspozytory, np. na lodówkach z mięsem i wędlinami. Smak mojej żony jest zbieżny z gustami moich klientów – najlepiej rotują mi więc przyprawy pod marką Prymat. opr. kd

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.