Nie czas na eksperymenty

Wsparcie sprzedaży i sprawdzone już topowe produkty to podstawa oferty w kategorii ciast w torebkach. Przybywa jednak konsumentów, którzy preferują samodzielne wypieki. Dla nich nie może zabraknąć wszelkich dodatków do pieczenia, w tym dekoracyjnych.

Rośnie moda na samodzielne gotowanie i pieczenie w domu. Kategoria mieszanek ciast zarówno w ciągu roku, jak i w tak newralgicznych okresach jak zbliżająca się Wielkanoc od dłuższego czasu mierzy się ze spadkowym trendem sprzedaży. Z danych GfK wynika co prawda, że po półprodukty w pieczeniu sięgało w 2010 r. ok. 40 proc. konsumentów. Od tego czasu wiele się zmieniło. Mnogość programów telewizyjnych i blogów kulinarnych sprawia, że popisy w kuchni są modne i w dobrym tonie, a szefowie kuchni to gwiazdy srebrnego ekranu.
– Z pewnością wzrosła świadomość kulinarna Polaków, którzy zamiast gotowych rozwiązań poszukują inspiracji, twórczych podpowiedzi i atrakcyjnych pomysłów, niekoniecznie gotowych przepisów. Odpowiedzią na tę potrzebę muszą być produkty dające wiele możliwości zastosowania – uważa Monika Rożnowska, brand manager Delecta (Grupa Bakalland).
Jako przykład wymienia nową linię pod marką Delecta Domowe wypieki, a w niej dwa ciasta: Biszkopt i Kruche. – Oferując konsumentowi produkt bazowy w postaci smacznego ciasta i szereg podpowiedzi, jak można je podać, pozostajemy konkurencyjni i nadal w trendzie – ocenia Monika Rożnowska.
Dr. Oetker podaje, że jego wielkanocne pewniaki to m.in. Ciasto kruche, które stanowi spód wielkanocnego mazurka i jest bazą wielu wypieków, oraz Sernik na zimno, chętnie wykorzystywany do przekładania ciast czy podania z galaretką i biszkoptami. Z portfolio Dr. Oetkera konsumenci chętnie sięgają też po ciasta bardziej dekoracyjne, jak: Kopiec kreta czy Sernik królewski.
– Sezon świątecznych wypieków jest długi. Zaczyna się w listopadzie, gdzie sprzedawane są produkty do wypieków bożonarodzeniowych, trwa przez karnawał, aż do Wielkanocy, kiedy odnotowujemy wzmożoną rotację produktów do pieczenia – podkreśla Łukasz Idziński, specjalista ds. marketingu i komunikacji Dr. Oetker.
Jak wskazuje Monika Rożnowska, Polki pieką chętnie, ale niezbyt często, średnio dwa razy w miesiącu. Na ogół na specjalne okazje – święta, imieniny czy inne rodzinne spotkania przygotowują ciasto z podstawowych składników. Dla tej grupy konsumentek Delecta ma szeroki wybór przypraw do ciast i dodatków. W przypadku ciast na co dzień, gdy potrzebą jest chwilowa zachcianka, proponuje gotową mieszankę, np. do wypieku babeczek.

Ciasta i dodatki
Trendy zakupowe się zmieniają. Jednak nadal duża jest grupa konsumentów, którzy z braku czasu lub umiejętności sięgają po produkty do samodzielnego wypieku.
Od lat liderami przedświątecznej sprzedaży pod marką Delecta są: ciasto Krówka, Krem karpatka oraz ciasta z linii Duża blacha, ale także cukry smakowe, proszki do pieczenia oraz aromaty do ciast.
Z mieszanek pod marką Gellwe hitem jest Karpatka, z dodatków – Krem do karpatki. Popularnością cieszą się również tradycyjne babki Gellwe: Cytrynowa oraz Drożdżowa z lukrem, a także Wadowickie kremówki papieskie. Wśród tegorocznych nowości FoodCare będą m.in. babeczki Volcano wypełnione kremem oraz duże rodzinne Ciasto czekoladowe XL.
– Po gotowe mieszanki do ciast sięgają głównie osoby, które lubią tradycyjne polskie wypieki, ale nie mają czasu lub możliwości, by przygotować je we własnym zakresie – mówi Paulina Włodarska-Grodzińska, dyrektor marketingu FoodCare (Gellwe). Dodaje, że mieszanki do wypieku ciast od zawsze cieszą się wzmożonym popytem w okresie przedświątecznym. Jednak w ub.r. był on nieco mniejszy niż w tym samym okresie dwa lata temu.
Natomiast przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy rośnie zainteresowanie produktami z kategorii dodatków do ciast. – W tym przypadku sprzedaż utrzymuje się na porównywalnym poziomie – podkreśla dyrektor marketingu FoodCare. W portfolio producenta są m.in. Proszek do pieczenia, Cukier wanilinowy, aromaty, a także kremy, polewy i artykuły dekoracyjne do ciast. – Kluczowe produkty w ofercie Gellwe skierowane są do osób, które samodzielnie przygotowują słodkie wypieki i desery – zaznacza Włodarska-Grodzińska.
W przypadku marki Delecta w okresie okołoświątecznym nadal notowany jest ponadtrzykrotny wzrost sprzedaży mieszanek ciast w porównaniu z pozostałymi miesiącami w roku. – Zakładamy, że w bieżącym sezonie będzie podobnie, choć rzeczywiście kondycja rynku oraz jego potencjał sprzedażowy są niższe niż w latach ubiegłych – przyznaje Monika Rożnowska.
Przedświąteczną sprzedaż ciast trzeba więc pobudzać. Bakalland w celach promocyjnych wykorzystuje m.in. akcje crossbrandingowe – Bakalland/Delecta.
FoodCare wspiera sprzedaż materiałami POS w sklepach (np. ekspozycją produktów w promocyjnych cenach na półkach sklepowych i w koszach wrzutowych) oraz przez obecność w gazetkach świątecznych.
Dr. Oetker wraz z początkiem marca ruszył z kampanią telewizyjną promującą dwa topowe w portfolio producenta ciasta – Kopiec kreta i Babeczki Kopce kreta. – Święta są okresem szczególnym, kiedy nie ma czasu na eksperymentowanie w pieczeniu, ciasta muszą być pyszne i efektowne – podkreśla Łukasz Idziński.
Producent regularnie przygotowuje bardzo zróżnicowaną, dostosowaną do sezonu, ofertę produktów do dekoracji ciast. Tradycyjnie w okresie wielkanocnym dużym zainteresowaniem cieszą się: Pisaki cukrowe, Perełki, Polewy i Lukry gotowe oraz dekoracje z opłatka i czekolady. – Z kolei barwniki spożywcze w żelu idealnie łączą się z innymi produktami Dr. Oetkera: lukrami, kremami, masami, bitą śmietaną czy ciastami – podkreśla Agnieszka Wójcik, product manager Dr. Oetker Polska. – Jesteśmy przekonani, że nowa komunikacja Dr. Oetkera przygotowana specjalnie z myślą o Wielkanocy, która wspiera bardzo szeroko obok pieczenia również dekorowanie wypieków, przyczyni się do dalszego rozwoju tej kategorii – dodaje Agnieszka Wójcik.
Ilona Mrozowska

ZDANIEM DETALISTY

Samodzielnie lub z cukierni
Artur Habura, Delikatesy Centrum w Solcu Zdrój, Wietrzychowicach oraz Szczurowej
Mam w ofercie ciasta w torebkach, choć ich asortyment jest wąski. Przed świętami rzeczywiście sprzedaję ich więcej. Stawiam na najpopularniejsze w tej kategorii produkty, jak: Kopiec kreta Dr. Oetkera czy Karpatkę Gellwe. Obecnie jednak klienci dzielą się dwie grupy: tych, którzy samodzielnie od podstaw przygotowują wypieki w domu, i tych, którzy zamawiają gotowe, ale świeże ciasta. Mamy zaprzyjaźnioną cukiernię, której wyroby eksponujemy w witrynie cukierniczaj. Odpowiednio wcześniej klienci składają zamówienia, potem ciasta sprzedajemy na wagę. Są świeże i smaczne, cieszą się coraz większym powodzeniem.