Walka o kolory między Red Bullem a Biedronką

Sprawa trafiła do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego regulującego znaki towarowe w UE.

Od 2011 roku firma Red Bull toczy spór z Jeronimo Martins Polska (właścicielem Biedronki) o legalność stosowania przez JMP (Biedronkę) na opakowaniach napojów energetycznych zestawienia kolorów srebrnego i niebieskiego charakterystycznego dla puszek i butelek Red Bulla.  

Red Bull uznał, że odbiorca identyfikuje jego napój także po kolorach użytych na opakowaniu. Dlatego w celu monopolizacji użytego zestawienia barw RedBull zarejestrował szereg wspólnotowych znaków towarowych. Z tym jednak nie zgodziła się firma Jeronimo Matrins Polska (JMP) i wystąpiła z wnioskami o unieważnienie tych znaków towarowych, przez co Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Znaki Towarowe i Wzory) w Alicante (OHIM1) unieważnił dwa kolejne znaki zawierające zestawienie srebrny i niebieski na rzecz RedBulla. Od tej decyzji odwołał się Red Bull.

Izba Odwoławcza Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego oddaliła jednak odwołania Red Bull GmbH na decyzje Wydziału ds. Unieważnień OHIM o unieważnieniu dwóch wspólnotowych znaków towarowych Red Bull (CTM 2534774 i CTM 9417668). Powodem było to, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości prezentacja graficzna kombinacji dwóch kolorów musi wskazywać na z góry określony i stały sposób ich połączenia. Samo zdefiniowanie odcieni kolorów oraz podanie proporcji tych kolorów (tak jak przedstawił to zgłaszający – Red Bull GmbH) nie jest wystarczające, aby jednoznacznie stwierdzić przedmiot ochrony, tzn. czym konkretnie jest dane oznaczenie. 
Red Bull GmbH może składać odwołania od tych decyzji do Sądu Unii Europejskiej.

Katarzyna Kacprzak 21 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.