Artykuł pierwszej potrzeby

Podobnie jak inne kategorie cukier charakteryzują liczne innowacje produktów i ich form podania.

Liderem na rynku pozostaje tradycyjny cukier biały 1 kg. – Sprzedaje się bardzo dobrze przez cały rok – mówi Teresa Mroczek-Krupa, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Südzucker Polska (Cukier Królewski). Producenci idą jednak z duchem czasu.
Pfeifer & Langen Polska (marka Diamant) obok klasyki oferuje m.in. Cukier Gruby Rafinada, cukier brązowy, trzcinowy, żelujący, cukier kandyz, a nawet cukier Bio. Producent zapewnia, że Diamant Cukier Bio pozyskiwany jest z trzciny cukrowej uprawianej, przetwarzanej i kontrolowanej według wymogów Unii Europejskiej. Pakowany jest w polietylenową torebkę 500 g.
Właśnie to szerokie zastosowanie cukru stało się punktem wyjścia do budowania portfolio wszystkich obecnych na tym rynku graczy. Tradycyjny biały cukier jest bowiem artykułem pierwszej potrzeby, ale słodzi się nim nie tylko herbatę czy kawę. Są trzy okresy w roku, w których sprzedaż cukru rośnie: Wielkanoc, lato (czas przetworów i lemoniad) oraz Boże Narodzenie.
Zdaniem Teresy Mroczek-Krupy (Cukier Królewski) preferencje zakupowe przed świętami zmieniają się i konsumenci częściej wybierają cukier niezbędny do przygotowania ciast. W przypadku marki Cukier Królewski jest to np. cukier drobny lub trzcinowy w kartonie z zakrętką. – Oba mają drobną granulację, więc łatwo się rozpuszczają. Dodatkowo cukier w kartonie z zakrętką ma miarkę, dzięki której można odmierzyć potrzebną jego ilość wprost z opakowania – podkreśla Terasa Mroczek-Krupa.
Ponieważ w wypiekach ważną rolę odgrywa dekoracja, konsumenci poszukują też w tym czasie cukru pudru czy cukru perlistego. – Cukier perlisty dostępny jest jedynie w ofercie marki Cukier Królewski – wskazuje Teresa Mroczek-Krupa. Ten stosowany przez zawodowych cukierników i piekarzy produkt w formie białych, nieregularnych perełek nie zmienia konsystencji i koloru nawet w wysokich temperaturach.
Jeśli chodzi o cukier puder, to pod marką Cukier Królewski dostępne są trzy różne warianty. Cukier puder w młynku – produkt przeznaczony stricte do dekoracji, Cukier puder 400 g w opakowaniu z okienkiem oraz Cukier puder 500 g.
W portfolio Krajowej Spółki Cukrowej, producenta marki Polski Cukier, poza klasycznym białym cukrem hitem sprzedaży są także: Cukier puder w opakowaniu 0,5 kg oraz Cukier do pieczenia drobny w opakowaniu 1 kg. – Coraz większym zainteresowaniem cieszy się cukier w kostkach, zarówno biały, jak i brązowy, oraz Cukier Premium – podkreśla Maciej Domański, dyrektor biura promocji i PR w Krajowej Spółce Cukrowej. Zwraca też uwagę na Cukier do dekoracji – gruba rafinada oraz Cukier brązowy Demerara o lekko karmelowym smaku, który jego zdaniem także przykuwa coraz większą uwagę konsumentów.
W okresie wielkanocnym Krajowa Spółka Cukrowa będzie wspierać sprzedaż oferowanych produktów kampanią pod hasłem „Słodziaki przedstawiają”. Kampania obejmie telewizję, prasę oraz internet. W celu wzmocnienia komunikacji zaplanowane są działania na fanpage’u Sekrety Słodkiej Kuchni (Facebook). Dopełnieniem ma być ogólnopolski konkurs kulinarny.
Südzucker Polska na Wielkanoc 2015 wypuścił nowość – cukier biały kryształ gruby w foliowym opakowaniu. – Ma on większe niż tradycyjny kryształy, które sprawiają, że produkt jest odporniejszy na obróbkę termiczną. Gruba granulacja i wyjątkowa sypkość gwarantują wygodę używania i oryginalne walory dekoracyjne – przekonuje Teresa Mroczek-Krupa.
Dodaje, że nowoczesne i funkcjonalne opakowania to – obok jakości – wizytówka marki Cukier Królewski. – Od kilku lat systematycznie wprowadzamy produkty w praktycznych i wygodnych w użyciu torebkach oraz kartonach. Skłaniamy się ku innowacyjności – podkreśla. Dodaje, że popularnością cieszy się np. cukier puder w młynku, którego forma podania znacznie ułatwia prace w kuchni.
Nordzucker Polska chce natomiast wyróżniać się na półce poprzez kod kolorystyczny opakowań. – Cała gama cukru pod marką SweetFamily charakteryzuje się eleganckim, przyjaznym, ciemnoniebieskim kolorem opakowań. Praktyczny kod kolorystyczny pomaga szybko sięgnąć po właściwy cukier – podkreśla producent. Kolor różowy symbolizuje cukry przeznaczone do pieczenia i dekorowania, żółty – kryształ do słodzenia, brązowy – cukry brązowe także przeznaczone do słodzenia.
Według CMR w sklepach małoformatowych największe marki cukru to Diamant, Polski Cukier i Cukier Królewski. Numerem 4 jest marka SweetFamily z udziałem w wartościowej sprzedaży cukru poniżej 10 proc. (dane z 2014 r.). Ok. 90 proc. badanych placówek uwzględnia w asortymencie cukier – to mniej niż w przypadku np. słodyczy czekoladowych. im

ZDANIEM DETALISTY

Bez cukru ani rusz
Danuta Paczkowska, U Dany, Gąbin (woj. mazowieckie)
Około tygodnia przed Wielkanocą cukier zaczyna sprzedawać się ze wzmożoną siłą – tradycyjny biały cukier najczęściej stosowany do słodzenia, ale także trzcinowy, gruboziarnisty oraz klasyczne do wypieków, jak cukier wanilinowy czy cukier puder. Największy ruch odczuwam dosłownie w ostatnich dniach przed świętami.