W promocji kupidyna

Za nami Boże Narodzenie, które tradycyjnie charakteryzuje się wyższą sprzedażą m.in. pralin i wina. Ale w styczniu są Dzień Babci i Dziadka, a w lutym walentynki.

W pierwszej połowie stycznia konsumenci odpoczywają po zakupowych szaleństwach. Dopiero Dzień Babci (21 stycznia) i Dziadka (22 stycznia), a potem walentynki (14 luty) nieco ożywiają sprzedaż. Mowa o słodyczach czekoladowych, zwłaszcza pralinach i bombonierkach, oraz winie. Produkty tych kategorii często kupowane są jako upominek dla najbliższych zarówno dla seniorów, jak i – w przypadku walentynek – młodszych osób. Z badania CBOS przeprowadzonego w 2013 r. wynika bowiem, że obdarowywanie kogoś walentynką deklaruje 78 proc. Polaków poniżej 35. roku życia, 68 proc. w wieku 35-44 lat i 56 proc. z grupy wiekowej 45-54 lata. Wśród osób, które przekroczyły 65. rok życia, tylko (lub aż) 31 proc. chce uczcić ten dzień. Jak mówił nam jednak w ub.r. Grzegorz Bartol, wiceprezes zarządu w spółce Bartex-Bartol, znaczenie marketingowe 14 lutego w kategorii wina
w ostatnich latach straciło na sile. Coraz częściej Polacy delektują się nim bowiem przez cały rok, a nie tylko okazjonalnie. Inaczej dzieje się w przypadku pralin.
– Od kilku sezonów obserwujemy wzrost zainteresowania linią produktów okolicznościowych. Szczyt sprzedaży wyrobów czekoladowych przypada w okresach: mikołajek, Bożego Narodzenia, Dnia Babci, Dnia Dziadka i walentynek – twierdzi Janusz Łyczak, senior brand manager z firmy Colian. To dlatego w walentynkowym portfolio Coliana znalazły się wysoko rotujące produkty marek Solidarność i Goplana. Ofertę tworzą praliny Złota Wiśnia w kilku formatach podania (puszki w kształcie ust i serc oraz sztabki, torebki i kartoniki) oraz galaretki Mella o smaku wiśniowym w kształcie serduszek. Nie zabrakło również bombonierek: Śliwka Nałęczowska w czekoladzie, Czekoladki z Klasą, L’Amour, Czekoladowe Tajemnice, Czekoladowe Kreacje, a także żelków Akuku! Serduszka.
Lotte Wedel z okazji Dnia Zakochanych przygotował w tym roku kilka nowości. Magdalena Kołodziejska, rzecznik prasowy Lotte Wedel, wymienia m.in. Wiśnie z alkoholem w dwóch formatach: 141 g lub 59 g, oraz praliny WedLove – dwuwarstwowe czekoladki w kształcie serduszek. Nowością Wedla są także praliny WedLove Mini w opakowaniu 58,5 g. Według producenta na prezenty walentynkowe idealnie nadają się produkty już sprawdzone i doskonale znane, np. Torcik Wedlowski oraz bomboniery Lalibelle.
Mondelez Polska proponuje limitowaną edycję Milki Alpejskiego Mleczka o smaku malinowym. Kolejną nowością jest edycja limitowana tabliczek Milka, składająca się z dwóch wariantów smakowych – Milka à la Vanilla Pudding oraz Milka Crunchy Hazelnut. Urszula Czerniawska, junior brand manager Milka w Mondelez Polska, poleca także nowości: Milka LU i Milka TUC – połączenie ciastek i czekolady – czekolady Milka i herbatników LU lub lekko słonych krakersów TUC. Według producenta tabliczki mają unikatowy kształt – po obu stronach czekolady znajdują się ciasteczka.
Terravita przygotowała linię produktów Tylko dla Ciebie. Są to serduszka czekoladowe i czekolada z wierszem „Pytania” oraz praliny truflowe z kokosową nutą. Nowością w ofercie Tylko dla Ciebie jest czekolada mleczna z orzechami nerkowca w prezentowym formacie 225 g.
 
Z lampką wina
– Wina stołowe to od 20 lat nieustannie rosnący rynek, wciąż z ogromnym potencjałem wzrostu. Po słabym pierwszym półroczu 2014 r. dobry początek jesieni obiecuje ponownie ponad 5-procentowy wzrost rynku – powiedział Robert Ogór, prezes zarządu Ambry. Według niego pozytywną tendencją był wzrost popularności win premium (powyżej 20 zł). Ich udział w wielu formatach sklepów spożywczych osiąga 50 proc. sprzedaży wina. Prezes Ambry rekomenduje detalistom marki będące liderami w swoich segmentach: Fresco, El Sol, Sutter Home.
Karolina Janczyk z CEDC International informuje, że na walentynki Polacy wybierają głównie wina półwytrawne (Carlo Rossi Red, White i Rose) oraz coraz częściej warianty słodkie. Dlatego też CEDC proponuje zakochanym dwa warianty słodkie swojego sztandarowego wina: Carlo Rossi Sweet Red oraz Carlo Rossi Sweet White Moscato.
Wino musujące o nazwie Ty i Ja ma w portfolio Bartex. – W gusta zakochanych trafiają najlepiej produkty w specjalnych opakowaniach, jak Edelkirsch oraz Morgen David – mówi prezes Grzegorz Bartol.
 Firma Henkell & Co. Vinpol Polska szczególnie poleca na walentynki „perlącą przyjemność” Afrodite dostępną m.in. w wersji 0,2 l w prezentowym kartoniku. Do walentynkowej oferty tej firmy zalicza się linia win spokojnych I Heart. Dostępne są w wersji białej – I Heart Chardonnay oraz I Heart Pinot Grigio, w wersji czerwonej – I Heart Merlot, I Heart Shiraz oraz różowej – I Heart Rose.
Małgorzata Wrabec