Wygodne i funkcjonalne

Coraz trudniej stworzyć od podstaw produkt, który w 100 proc. wyróżniałby się na sklepowej półce. Chyba że uwagę konsumenta przykuje jego opakowanie.

Od listopada 2013 r. spółka Brassica Raczkiewicz & Reicher buduje w Polsce dystrybucję kapusty kiszonej pod marką Brassica. Wprowadzenie tego produktu na rynek wymagało ze strony producenta specjalnego przeszkolenia osób w firmach zajmujących się dystrybucją. Powód? Kapusta Kiszona Brassica (produkt nie zawiera żadnych dodatków smakowych) podana jest w opakowaniu ze specjalnej folii barierowej pokrytej papierem. Dzięki strunowemu zamykaniu i wentylowi przeznaczonemu do kiszonej kapusty opakowanie to może być wielokrotnie zamykane i otwierane.
– Dzięki naszemu nowatorskiemu opakowaniu kiszona kapusta zachowuje wszystkie wartości zdrowotne oraz niepowtarzalny smak – zapewnia Grzegorz Raczkiewicz, współwłaściciel spółki Brassica Raczkiewicz & Reicher. – Opakowanie to spełniło moje marzenie o szerokim dostępie ludzi do produktów, których właściwości nie są wypaczane lub wykluczane przez stosowanie substancji chemicznych. Dodam jeszcze, że jest to wzór prawnie chroniony – mówi Grzegorz Raczkiewicz. To dlatego jest to jedyne tego typu opakowanie na rynku.

Niemy doradca
Innowacje opakowaniowe definiuje się bardzo szeroko. – Są to zarówno nowe rozwiązania materiałowe, czyli np. materiały w nurcie bio, nowe rozwiązania technologiczne, nowe rozwiązania w etykietowaniu, jak też najbardziej powszechne innowacyjne rozwiązania konstrukcyjno-graficzne, czyli de facto innowacje marketingowe – tłumaczy dr hab. Magda Ankiel-Homa z Katedry Marketingu Produktu Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. – Największą siłę oddziaływania opakowania mają w samoobsługowych formatach sprzedażowych – dodaje.
Tłumaczy, że nie ma tu bezpośredniej obsługi klienta, a więc i doradztwa zakupowego. W takim przypadku opakowanie identyfikuje produkt/markę, wskazuje na kategorię cenową, ale – co najważniejsze – jest nośnikiem i komunikatorem kluczowych informacji o produkcie, a więc składu, terminu trwałości, sposobu użytkowania itp. – W szczególności dotyczy to takich kategorii produktowych jak kosmetyki i produkty spożywcze – mówi Magda Ankiel-Homa.
Pod względem opakowań branża spożywcza jest szczególnie wymagająca. – Tu innowacyjność musi iść w parze z koniecznością zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością i wykonanie ich zgodnie z normą higieniczną HACCP – wyjaśnia Andrzej Sadowski, członek zarządu Plast-Box, firmy zajmującej się produkcją opakowań z tworzyw sztucznych.
Jego zdaniem innowacyjność w branży spożywczej powinna być rozpatrywana bardziej w kategoriach funkcjonalności i niezawodności. Poszukiwane są bowiem rozwiązania, które pozwalają wytwarzać produkty wygodniejsze w użytkowaniu, bardziej ustawne, ale nie tracące przy tym jakości i trwałości.
W efekcie na rynek trafiają takie produkty, jak plastrowane sery w opakowaniach typu „otwórz/zamknij” (tu wyróżnia się m.in. Ser Królewski produkowany przez OSM Sierpc), musli w kieszonkowych opakowaniach, napoje w butelkach niekapkach, mleko w kartonowych opakowaniach z zamknięciem, które po otwarciu można przechowywać w dowolnej pozycji, czy wprowadzona do sprzedaży w lipcu ub.r. kawa Nescafé Classic i Nescafé Sensazione Créme w dużych 300-gramowych opakowaniach. Jak zapewnia producent tych kaw – Nestlé Polska – opakowania są lekkie, poręczne i łatwe w przechowywaniu. – Mają wygodne zamknięcie, ale ich zaletą jest też informacja na przodzie opakowania o gramaturze, dzięki czemu można łatwo sprawdzić, że cena za kilogram produktu jest niższa niż w przypadku mniejszych opakowań – tłumaczy producent.
Dla Lotte Wedel jedynym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań było stworzenie nowatorskiego opakowania pianek Ptasie Mleczko. Konsumenci otrzymali dwie tacki produktu, które zostały oddzielone i szczelnie zamknięte folią. Nowe rozwiązanie – uważa Magdalena Kołodziejska, rzecznik prasowy Lotte Wedel – znacząco poprawia jakość i wartość produktu. – Opakowanie jest nie tylko nowoczesne, ale przede wszystkim praktyczne. Smak i aromat pianek chroniony jest jeszcze dłużej – mówi Kołodziejska.
Innowacyjne opakowania to nie tylko nowe rozwiązania w poszczególnych kategoriach produktów. Tetra Pak, największy producent kartonowych opakowań do płynnej żywności w Polsce, na początku 2015 r. udostępni na wybranych rynkach opakowania kartonowe o pojemności 1 litra wykonane w 100 proc. z surowców odnawialnych. Jak zapewnia Charles Brand, wiceprezes Tetra Pak ds. marketingu i zarządzania produktem, to rozwiązanie dobre nie tylko dla środowiska, ale także dla klientów, którzy dzięki ekologicznemu profilowi zyskają przewagę konkurencyjną.
Ilona Mrozowska