Rękawy, folie, torebki

Nawet w sklepie nastawionym wyłącznie na produkty spożywcze można nieco zintensyfikować sprzedaż, umieszczając w nim stand z artykułami do pieczenia i przechowywania żywności. Są to produkty pierwszej potrzeby.

Tylko na Wigilię – jak pokazują badania TNS z 2013 r. – Polacy szykują karpia (82 proc. ankietowanych), pierogi (69 proc.), barszcz z uszkami (68 proc.), kapustę z grochem i grzybami (44 proc.), śledzie (38 proc.) i kompot z suszu (33 proc.). Wigilia to dopiero początek świętowania – są jeszcze pierwszy i drugi dzień świąt Bożego Narodzenia. Nie wspominając o sylwestrze, który co prawda częściej spędzany jest w gronie przyjaciół niż rodziny, ale też skłania do dłuższych pobytów w kuchni.
– W końcu listopada i grudniu sprzedaż produktów do pieczenia – folii aluminiowych, papierów i rękawów do pieczenia – zdecydowanie wzrasta – mówi Łukasz Sorbian, dyrektor pionu marketingu Stella Pack. – Dodatkowo sprzedaż produktów do pieczenia w okresie przedświątecznym wspierana jest różnymi akcjami promocyjnymi, głównie cenowymi, dla klientów – mówi.
Również Izabela Habram, brand manager w firmie Politan (marka Gosia), potwierdza, że okres przedświąteczny to czas zwiększonej sprzedaży produktów do pieczenia, szczególnie takich jak: papier do pieczenia, rękaw do pieczenia czy foremki aluminiowe. – W tym roku organizujemy promocję z produktami do pieczenia na specjalnie zaprojektowanych standach, aby ułatwić ekspozycję tych produktów detalistom oraz wyróżnić produkty w sklepie – podkreśla Izabela Habram.
– W okresie świątecznym widzimy znaczne wzrosty sprzedaży rękawów i torebek do pieczenia oraz papierów do wypieków – mówi Bartłomiej Szakiewicz, brand manager marki Jan Niezbędny w firmie Sarantis Polska.
Bestsellerami są: Folie aluminiowe 10 i 20 m, Papier do wypieków 8 m, Torebki do żywności 100 szt., Rękaw do pieczenia 3 m szer. 35 cm. – Są to produkty pierwszej potrzeby, których nie może zabraknąć na półkach sklepowych – podkreśla
Bartłomiej Szakiewicz.

Prozdrowotny trend
Jak informują producenci, Polacy najchętniej kupują folie aluminiowe oraz papiery i rękawy do pieczenia. Sporym, stale rosnącym zainteresowaniem cieszą się torebki do pieczenia. – Torebki ułatwiają pieczenie, ponieważ mięso jest dużo bardziej soczyste, nie wymaga użycia tłuszczu i potrawy są o wiele zdrowsze. Dodatkowo torebki do pieczenia marki Gosia zamykane są specjalnym opatentowanym klipsem, dzięki czemu nie trzeba już nakłuwać woreczka podczas pieczenia – tłumaczy Izabela Habram.
Prozdrowotny trend ważny jest także w kategorii papierów i rękawów, które podobnie jak torebki pozwalają na pieczenie potraw bez użycia tłuszczu. Ich dodatkowym atutem jest to, że chronią blachy i brytfanki przed zabrudzeniem i przypaleniem. – Natomiast folia aluminiowa mająca różnorakie zastosowanie w kuchni doskonale sprawdza się np. przy pieczeniu ryb – stwierdza Łukasz Sorbian.
Folia aluminiowa zawsze była niezbędnym produktem w polskiej kuchni. – Ostatnio coraz częściej goszczą w niej również torebki śniadaniowe, które – ze względu na to, że są wygodniejszym rozwiązaniem – zastępują papier śniadaniowy – mówi Izabela Habram. Zaznacza, że hitem na rynku stał się produkt
Folia z ucinarką marki Gosia, która jest odpowiedzią na potrzebę prostych i wygodnych rozwiązań w kuchni. – Dzięki opatentowanej ucinarce każdy może z łatwością odciąć dowolny kawałek folii i spakować żywność – zapewnia Habram.
Folie aluminiowe i woreczki do przechowywania żywności traktowane są jak produkty pierwszej potrzeby i codziennego użytku. Niemniej jednak nawet w przypadku tych produktów są okresy, kiedy ich sprzedaż wzrasta. Jak informuje Łukasz Sorbian, dla folii aluminiowych są to­­­ okresy przedświąteczne, a dla papierów i torebek śniadaniowych – początek roku szkolnego.
Sprzedaż artykułów do pieczenia i przechowywania żywności rośnie jeszcze z jednego powodu. Ogromna popularność programów kulinarnych sprawia, że Polacy chętniej niż kiedykolwiek decydują się na samodzielne przygotowywanie posiłków w domu czy wspólne gotowanie ze znajomymi. Trend ten znajduje pozytywne odzwierciedlenie w wielu innych kategoriach FMCG, jak choćby przyprawach czy bakaliach.
Producenci korzystają z popularności tych programów i chętnie lokują tam swoje wyroby. – Sprzedaż artykułów, które klienci widzą w telewizji, rośnie. Szczególnie widzimy to w przypadku produktów: Stella Folia aluminiowa z tłoczeniem 10 m, Stella Rękaw do pieczenia 5 m, Stella Papier do pieczenia 8 m, Stella Folia do żywności 30 m i Stella Ściereczki na rolce 40 szt. – zdradza Łukasz Sorbian.
Przekonuje też, że konsumenci, którzy raz kupili produkt Stella, doceniają jego jakość i potem do niego wracają. Nikt nie chce mieć przecież niemiłej niespodzianki, gdy po wyjęciu z piekarnika ciasto nie chce odkleić się od papieru. Wtedy cały trud związany z przygotowaniem wypieku ląduje w koszu na śmieci. – To dlatego coraz wyraźniej widać, że klienci przywiązani są do sprawdzonych marek – dodaje Łukasz Sorbian.
Podobnego zdania jest Izabela Habram, choć jednocześnie przyznaje, że artykuły do pieczenia czy przechowywania żywności są produktami pierwszej potrzeby, co oznacza, że są często kupowane. Z jednej strony konsument lubi  mieć pewność, że produkt nie rozerwie się podczas pieczenia, z drugiej – nie jest gotów dużo za niego zapłacić. – Dlatego staramy się, aby nasze produkty do pieczenia zawsze miały konkurencyjną cenę – przyznaje Izabela Habram.

Jakość ma znaczenie
Łukasz Sorbian zapewnia, że są klienci, którzy przyzwyczajeni do pewnego standardu jakościowego coraz bardziej zwracają uwagę nawet na estetyczną stronę używanych artykułów. Dla nich Stella Pack stworzyła folię aluminiową ze specjalnym tłoczeniem, które ma nie tylko uatrakcyjniać produkt wizualnie, ale również podnosić jego wytrzymałość.
– Zupełną nowością na polskim rynku, która debiutuje właśnie w ofercie Stella Pack, jest papier do pieczenia z tłoczeniem. Wprowadzamy również papier do pieczenia w arkuszach, który będzie występował w wersji z tłoczeniem oraz rękaw do pieczenia ze specjalną tasiemką do zawiązywania – mówi Łukasz Sorbian.
Bartłomiej Szakiewicz (Jan Niezbędny) podaje, że w kategorii produktów do przechowywania i przygotowywania żywności firma wprowadziła niedawno linie pojemników sylikonowych oraz szklanych. Można ich używać w temperaturach od -40°C do +100°C. Nadają się zarówno do gotowania na parze w kuchence mikrofalowej, jak i mrożenia produktów sezonowych, ziół i całych potraw w zamrażalniku. – Są wygodne w użytkowaniu: lekkie, łatwe do przechowywania i przenoszenia, idealne, aby zabrać w nich posiłek do pracy czy szkoły – przekonuje Bartłomiej Szakiewicz.
Ilona Mrozowska

ZDANIEM DETALISTY

To szybko rotująca kategoria
Marzena Adamek, menedżer kilku sklepów Lewiatan spółki Hamann, Warszawa

Wszelkiego rodzaju artykuły do pieczenia, przechowywania żywności, mrożenia, worki na śmieci oraz produkty konieczne do utrzymania czystości w kuchni [ściereczki, gąbki, druciaki – przyp. red.] sprzedają się znakomicie. Ich sprzedaż dodatkowo rośnie przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. W tych okresach najszybciej schodzą z półek rękawy, folie i torby do pieczenia, a także formy do ciast, babeczek i blachy. Są to produkty pierwszej potrzeby i warto pamiętać o nich przy budowaniu asortymentu sklepu, zwłaszcza że dla klientów ważna jest jakość tych produktów. Nie wrócą po folię aluminiową, która rozerwie się podczas pieczenia czy pakowania kanapki. Podobnie jest z artykułami do pieczenia. W moich placówkach dominuje sprzedaż marki Jan Niezbędny oraz marki własnej Lewiatan.

Ilona Mrozowska 4263 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.